Isbilen Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Dersom en lastebil med lasteplan kjører i 50 km/t fremover, og en person på planet spenner en fotball 50 km/t motsatt retning av det bilen kjører. Vil en person som står på veien se at ballen ligger i ro i luften en stund, før den faller ned? Den vil falle like fort som om den ble sluppet. EDIT: Selvsagt hvis vi går ut ifra at ballen ikke sparkes oppover. Endret 2. april 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
ZeroGee Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Luftmotstand/ skru vil kanskje virke inn Ellers vil den falle med 9,81 m/s ^2 Eller ? Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Dersom en lastebil med lasteplan kjører i 50 km/t fremover, og en person på planet spenner en fotball 50 km/t motsatt retning av det bilen kjører. Vil en person som står på veien se at ballen ligger i ro i luften en stund, før den faller ned? Hvis mannen sparker ballen rett bakover vil ballen falle loddrett nedover øyeblikkelig. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Hvorfor er det alltid oppslag i svømmehallgarderober om at det ikke er lov å barbere seg? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Fordi det ikke er lov a barbere seg der Lenke til kommentar
ZeroGee Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Sikkert noen som var ferske på barberhøvel... Kan bli søl av såntno Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Fordi det ikke er lov a barbere seg der Ahh ... I can see clearly now the rain is gone ... Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 hvorfor står det i bibelen under syvdagersfortellingen at gud sier: "La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss!" Hvem er oss? 26 Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» Må de alle være ett, slik du, Far, er i meg og jeg i deg. Slik skal også de være i oss, for at verden skal tro at du har sendt meg "Oss" er med andre ord Faderen og Sønnen Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Og Den hellige ånd tok seg fri og reiste ned til byen for å sjekke damer. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 hvorfor står det i bibelen under syvdagersfortellingen at gud sier: "La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss!" Hvem er oss? På den tiden var Gud én av flere guddommelige, 1. Mosebok kapittel 6 begynner slik: Menneskene begynte å bli mange på jorden, og de fikk døtre. Gudesønnene så at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. og gudesønnene levde sammen med menneskedøtrene og fikk barn med dem. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Jeg har alltid trodd "oss" var Gud og englene. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 "Oss" er med andre ord Faderen og Sønnen Læren om treenigheten kom til først lenge etter at første mosebok var skrevet. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Så kristendommen er egentlig ikke i samsvar med første mosebok? eller har de forandret moseboka? Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 "Oss" er med andre ord Faderen og Sønnen Læren om treenigheten kom til først lenge etter at første mosebok var skrevet. Det var riktignok ikke før NT det ble sagt rett ut hvordan det hang sammen, men det betyr jo ikke at det ikke var slik tidligere. Det er mange ting i GT som peker mot at Den Salvede, Messias, menneskesønnen skal komme, og at denne skal være ett med Gud. Så også dette i Moseboken kan peke mot dette. (Husk at vi ikke er i religionsforumet, så dette må ikke skli ut til noen religionsdiskusjon) Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Nå stemmer ikke det meste av det som står i bibelen med det som står i bibelen, da. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Nå stemmer ikke det meste av det som står i bibelen med det som står i bibelen, da. Der tror jeg vi stopper. Jeg har svart på spørsmålet, men religionsdebatt kan vi ta i en annen tråd Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 (endret) Så kristendommen er egentlig ikke i samsvar med første mosebok? eller har de forandret moseboka? Man har lagt stor vekt på å ha bøkene i Bibelen så nær opp til kilden som mulig, ved å blant annet bruke så gamle kilder som mulig. Så det er bare å vente at første mosebok ikke er helt i samsvar med kristendommen ettersom de i utgangspunktet er basert på historier fra tusener av år før Jesus engang var påtenkt. Det var riktignok ikke før NT det ble sagt rett ut hvordan det hang sammen, men det betyr jo ikke at det ikke var slik tidligere.Det er mange ting i GT som peker mot at Den Salvede, Messias, menneskesønnen skal komme, og at denne skal være ett med Gud. Så også dette i Moseboken kan peke mot dette. Uten å diskutere for mye må jeg bare påpeke at det er ingenting i bibelen som helt eksplisitt beskriver treenigheten, det handler like mye om hva man har blitt enig om i etterkant som hva man egentlig kan lese svart på hvitt i bibelen. Egentlig er det mange ting det er slik med i kristendommen, spesielt i katolismen. Nå stemmer ikke det meste av det som står i bibelen med det som står i bibelen, da. Nei. Det er utrolig mange inkonsistenser og selvmotsigelser i bibelen. Endret 3. april 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Noen som vet hvor mye Norges energiforbruk er antatt å øke i fremtiden. Til feks 2020 ? I 2005 var den totale energibruken 215 Twh, men finner ingen fremtidsutsiker annet at det kommer til å stige. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Hvorfor er man raskt fremme med isspray eller ispose når man skader seg? Hevelsen (hvis jeg husker rett) oppstår pga. hvite blodlegemer blir sendt mot skadepunktet og skal reparere, så hvorfor vil man begrense denne? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Hvorfor er man raskt fremme med isspray eller ispose når man skader seg? Hevelsen (hvis jeg husker rett) oppstår pga. hvite blodlegemer blir sendt mot skadepunktet og skal reparere, så hvorfor vil man begrense denne? Hvite blodlegemer jobber jo først og fremst med å fjerne bakterier og virus, så tviler på at de har så mye å si for andre typer skader. Ellers kan nedkjølig bidra til å redusere hevelsen og lindre smerte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå