Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor har soldater flagget speilvendt på uniformene?

 

Det er ikke omvendt, det "blåser" i vinden.

Flaggstangen er på den siden hvor de minste (røde) "firkantene" i flagget er, når vi snakker det norske flagget.

 

Hadde du holdt et flag i hånden og løpt framover slik at vinden blåste flagget bakover ville det sett ut som det gjør på uniformen dersom du sto på høyre side av soldaten som løp.

 

Godt forklart? Håper det :p

 

Edit.

Hadde flagget sittet på motsatt arm ville det sett riktig ut, så det jeg alltid har lurt på er hvorfor det sitter på den armen det gjør..

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor har soldater flagget speilvendt på uniformene? 

 

Om du har på deg uniform og ser ned på armen din der flagga er, er dei riktig veg (for deg) :)

 

Det same gjeld vel korporal- og sersjantvinklane (I Noreg) som peikar nedover, bort frå kroppen. Sett frå bæraren sjølv, så peikar dei oppover. Vinkel peikande oppover er så vidt eg veit eit symbol på det mannlige kjønn. Dersom du ser britiske eller amerikanske soldatar har dei som regel vinklane lengre nede på armane, og vinklane har spissen oppover.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Hadde flagget sittet på motsatt arm ville det sett riktig ut, så det jeg alltid har lurt på er hvorfor det sitter på den armen det gjør..

Sitter det på noen bestemt side da? Da jeg var inne* hadde noen det på høyre og noen på venstre arm(ca 50/50).

 

Jeg kan bare huske at flagget satt på høyre arm, vet ikke hvorfor det gjør det. Men det er uansett kun hvis flagget sitter på høyre arm at "problemet" med speilvendt flagg er.

Sitter flagget på venstre vil de vises riktig.

Lenke til kommentar
hvorfor står det i bibelen under syvdagersfortellingen at gud sier:

 

"La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss!"

 

Hvem er oss?

Svært mye av det som står i de første mosebøkene (skapelsesberetningene, Babels tårn, Noahs ark, osv) er ikke "rene" kristne eller jødiske beretninger, men gamle beretninger overlevert fra generasjon til generasjon fra lenge før jødedommen eller kristendommen slik vi kjenner den ble til. Da er det ikke rart om det er litt rester igjen av gamle, før-kristne forestillinger igjen i disse fortellingene. Ellers kan det jo også bero på oversettinger og sånn, oversettelsen blir aldri helt likt originalen og det kan gjerne være små nyanseforskjeller som blir tapt i oversettelsen :)

 

Er det mulig å få gress (eller andre planter) til å gro med hjelp av kunstig lys?

Vil tro det. Kunstig lys er jo mye brukt i drivhus for eksempel. Og nå driver de også og forsker på å få planter til å vokse i rommet, det er visstnok vektløsheten som er den store utfordringen.

 

EDIT: Men de vokser dog bedre under sollys enn kunstig lys.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

En liten dings normalt gjemt bak speilet sender infrarødt lys mot ruta. Hvis ruta er tørr reflekteres det meste av lyset tilbake til en sensor. Hvis ruta er våt blir lyset spredt og mindre lys kommer tilbake til sensoren. Jo våtere rute jo mindre IR-lys tilbake til sensoren. Dermed reguleres visker-hastigheten avhengig av signalet fra denne sensoren.

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...