Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvilken font bruker Windows på oppstarts bildet sitt? Der du ser hvilket OS du har og "loade" tid.

Jeg er temmelig sikker på at det enten er streit Helvetica eller Arial (evt Arial Black), fordi jeg ser at det er en Helvetica-type font, og Arial er Microsoft sin egen Helvetica-avart (Helvetica er også verdens mest brukte font BTW).

 

Men for å få det helt likt som på oppstartskjermen må man endre en del font-parameter som tykkelse, mellomrom mellom bokstaver osv, altså man må ha et noe mer avansert typografisk verktøy enn det som er i Paint liksom.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Menneskelige feil, som er den største synderen i flyulykker, hadde også blitt eliminert.

Strengt tatt ikke. Det er umulig å lage et "perfekt" automatisk styresystem for fly, og det vil fortsatt være muligheter for menneskeskapte feil/mangler i softwaren og/eller hardwaren som styrer flyet. Altså feil i selve konstruksjonen av flyet.

Lenke til kommentar
Hvorfor brukes ikke slikt i dag med moderne jagerfly? Er det fordi konseptet ikke er teknologisk sett utviklet nok, eller spiller andre faktorer inn? Man har jo de overvåkningsflyene; UAV's, men de er strengt tatt ikke jagerfly.

 

F-35

F-22

osv.

 

Hvorfor er det fortsatt mennesker som styrer?

Jeg tror det er tre viktige årsaker:

- Fleksibilitet i en nødssituasjon.

- En datamaskin skal ikke ta menneskeliv ut fra egne "vurderinger".

- Et stort miljø av piloter som helst ikke vil miste jobben sin.

 

Man skal ikke se bort ifra at grunn nr. 2 blir den viktigste etter hvert som KI blir bedre og bedre.

 

I tillegg kan man merke seg at manøverdyktighet ikke lenger er veldig viktig for kampfly. De aller aller fleste trefninger foregår på lange avstander.

Lenke til kommentar
Er det et faktum at atomer er runde, eller er det en veldig sterk hypotese?

Det er en vanlig måte å tegne de på fordi det er ganske beksrivende selv om det ikke er helt korrekt. Atomkjernen er en liten og samlet klump. Formen på den tror jeg ingen er sikre på.

 

Elektronene svirrer rundt kjernen i stor avstand, men trolig ikke i sirkulære baner siden de frastøter hverandre. Når atomer danner kjemiske forbindelser. F.eks O2 så sanner de "merkelige" former (orbitaler) som delvis omslutter begge atomkjernene.

 

Formen på et elektron vet vi ikke særlig mye om men det er enklest å bare tenke på det som et punkt uten utstrekning.

Lenke til kommentar

Et litt vanskelig spørsmål her.

 

I min fysikkbok som er trykket i 2007 (dvs. den er oppdatert) står det at kvanteteoretiske beregninger tyder på at sammenbruddet i et svart hull stopper når massetettheten har blitt 5,2 * 1096 kg/m3.

 

Normalt vil man jo tenke på dette som en singularitet, siden det ikke er noen andre krefter som kan måle seg mot tyngdekraften når man når så store massetettheter som i svarte hull at det da vil presse seg selv sammen til et uendelig lite punkt, også kalt en singularitet.

 

Jeg lurer på hva som gjør at disse kvanteteoretiske beregningene tyder på at sammenbruddet stopper bygger på, altså jeg lurer på hva som gjør at det stopper.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hva som gjør at disse kvanteteoretiske beregningene tyder på at sammenbruddet stopper bygger på, altså jeg lurer på hva som gjør at det stopper.

Jeg regner med det er de sterke kjernekreftene som stopper sammentrykkingen. Altså at den sterke kjernekraften er sterkere enn tyngdekraften. Du kan jo prøve å finne litt info om diameteren på en atomkjerne og regne ut om massetettheten til den blir omtrent så høyt som det tallet.

 

Burde ikke atomene være ca runde da? Siden den sterke atomkraften er jevnt fordelt rundt på elementærpartiklene.

Nå tenker jeg på et atom sin størrelse som størrelsen på elektronskyen. Den kan ha mange former som sikkert overrasker mange. Ta en kikk på skissene av ulike orbitaler (elektronskyer) her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Orbital

http://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_orbital

http://en.wikipedia.org/wiki/Molecular_orbital

http://www.chemistry.mcmaster.ca/esam/Chapter_8/intro.html

http://www.lsbu.ac.uk/water/h2oorb.html

 

Både metallbindinger, dobbeltbindinger og trippelbindinger har sin natur i "sammensmeltede" orbitaler.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hva som gjør at disse kvanteteoretiske beregningene tyder på at sammenbruddet stopper bygger på, altså jeg lurer på hva som gjør at det stopper.

Jeg regner med det er de sterke kjernekreftene som stopper sammentrykkingen. Altså at den sterke kjernekraften er sterkere enn tyngdekraften. Du kan jo prøve å finne litt info om diameteren på en atomkjerne og regne ut om massetettheten til den blir omtrent så høyt som det tallet.

 

 

Massetettheten til en atomkjerne er ca. 1018, og dette er også den samme tettheten som nøytronstjerner. Her er det nok kanskje den sterke kjernekraften som hindrer total kollaps. Men 5,2 * 1096 er jo et mye, mye høyere tall, så det er nok ikke den sterke kjernekraften som stopper dette.

Lenke til kommentar
Zero er jo tatt. Du kan ikkje kalla din farm det.

Man kan kun registrere varemerker for én produktgruppe i gangen. Ingen andre kan derfor kalle sin brus for Zero, men det er fortsatt fritt fram å kalle en bil eller en radio for Zero. Eller kalle en sukkerfarm Zero for den del.

Lenke til kommentar
Kva skal til for å omdanna gamma strålingen som bombarderer Tellus til energi som me kan bruka?

 

edit: Leifen var her.

 

Vi kan vel det allerede, men det er forskjellige måter. Jeg vet ikke om det finnes, men kanskje solcellepaneler som kan fange opp gammafotoner eller noe lignende.

 

Problemet er vel at det er alt for svakt til at vi kunne hatt nytte av det med mindre vi hadde en overflate på størelse med jorden nesten, og da hadde det vært mye bedre å rette den mot solen.

 

Pluss vi kunne jo ikke fått strømmen med (hvertfall ikke effektivt) uten kabler, så alt dette måtte holdt seg langt nok vekke fra jorden til at det ikke skygget, samtidig som det måtte vært tilkoblet store kabler.

 

Det hadde vært svært ite gunstig økonomisk og med dagens teknologi, ugjennomførbart. Jeg tviler på at vi noengang vil prøve å utnytte energi fra steder utenfor vår atmosfære med det første, og da ville vi nok prøvd å utnytte solens lys, ikke noe fra stjernene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...