Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det dødelig å sprøyte luft inn i blodårene?

Luft er bobler. Bobler setter seg fast i tynne blodårer. Blokkerte blodårer stopper funksjonen til de organene de skal forsyne. F.eks hjernen, hjertet etc. Hjerteinfarkt og slag er forårsaket av slike blokkeringer, men vanligvis med delvis koagulert blod og løsnede biter av åreforkalkning i stedet for bobler.

Lenke til kommentar
Det med at jeg har feber fikk meg til å tenke på en ting. Kroppen blir vel varmere for å fikse seg selv, gjør den ikke? Hvertfall det jeg har hørt. Altså det er noe feil et sted og derfor får man feber.
Jepp, feber er en av forsvarsmekanismene kroppen bruker for å bli fortere frisk. Det tar tid for kroppen å utvikle antistoffer mot sykdommen, og i denne tiden økes kroppstemperaturen for å svekke bakteriene eller virusene slik at de ikke klarer å formere seg så fort som ellers. Dermed blir man fortere frisk når antistoffene er klare og kroppen setter inn det store motangrepet.

 

Så hvorfor føler man seg så mye bedre etter man har tatt noe febernedsettende? Man blir jo ikke frisk av det, man senker jo bare feberen...som i utgangspunktet ikke er det man er syk av.
Feber nedsetter ikke bare bare tempoet på bakterier/virus, men også tempoet på hjernens aktivitet. Febernedsettende gjør at hjernen kan fungere normalt, og dette gjør at vi føler oss friske, selv vi altså ikke er det.

 

Tar det lengre tid å bli frisk om man hele tiden tar febernedsettene? Ødeleger det kroppens forsvarsmekanismer?
Ja, det tar lengre tid å bli frisk hvis man tar febernedsettende, men man ødelegger ikke kroppens immunforsvar. Derimot kan stort forbruk av febernedsettende medisiner gi leverskader.

 

Jeg har nå rett over 40 i feber, føler meg ikke heeelt tipp topp, skal jeg ta meg en Ibux (tåler ikke paracet og sånt)?
Ved feber særlig over 39 er det anbefalt å ta febernedsettende, for feber over 40 kan være farlig. Ibux og Paracet har ulike virkestoffer, derfor kan det godt hende du tåler det ene selv om du ikke tåler det andre.

 

Konklusjonen er: Vil du bli fort frisk, så unngå febernedsettende medisiner og ta det med ro et par dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...