Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg Tror Det Er Fordi De Er Veldig Dårlige På Norsk Der. Når Jeg Kjørte Forbi Hadde De Skrevet Slik På Skiltet I Alle Fall.

I usansk og engelsk skriftspråk er det korrekt å skrive overskrifter og titler med store bokstaver i alle ord, se f.eks på engelske låttitler. På norsk er det kun det første ordet som skal ha stor bokstav, f.eks skives "Det norske kulturdepartement" kun med stor D i det første ordet. Det eneste unntaket på norsk er personnavn, der skal alle navnene, både fornavn og etternavn ha store forbokstaver.

 

Microsofts Powerpoint, selv den norske utgaven, insisterer på store forbokstaver i alle ord i overskrifter, hvis man ikke selv går inn og endrer dette. Det er mulig denne oversettingsfadesen er rettet i de aller siste versjonene, men Microsoft Office-pakke er nok skyld i store deler av snikanglifiseringen av norsk rettskrivning, både det at sammensatte ord særskrives (dette blir ofte kalt engelsk orddeling, selv om det ikke er orddeling men særskriving) og det at ulike firmanavn og merkenavn skrives med store bokstaver i hvert eneste ord. Norsk standard for anførseltegn måtte endres og tilpasses Word på 90-tallet, for de opprinnelige anførselsestegnene for trykt tekst var de samme som Microsoft brukte for å markere såkalte flettefelt.

 

Drive-through heter førøvrig gjennomkjøring på norsk og drive-in heter innkjøring. Dette er gode norske ord som forståes av alle.

Lenke til kommentar
Hvorfor heter det drive-in på feks Mcdonalds i Norge.. Når de kaller det drive-thru i USA?

Det heter da også drive-in i USA...

Inndad på McDonald's i Norge heter det Drive-thru. Altså; de som jobber der kaller det for DT...mens det står drive in utenfor.

 

Akkurat som BigMac heter Big, Big Tasty heter Tasty, Quater Pounder heter QP, Hamburger heter vanlig, Cheeseburger heter cheese, McChicken heter kylling, 4-pakning med McNuggets (eller hva faen) heter lego, bakrommet heter backroom, skal du vaske noe heter det shine, mat som blir kastet heter waste, er du ferdig med å lage noen burgere, men ikke har tid å bære de frem så du setter de under noen varmlamper og forventer at noen andre skal ta de frem roper du navnet på burgerne og up, så har du laget big mac roper du faktick "big up".

 

Noen av navnene er jo rett og slett forkortelser, mens noen syns jeg gir lite mening.

 

 

Edit: vet forresten ikke helt hva jeg svarte på nå...mulig feberen tok overhånd.

 

Edti 2: Det med at jeg har feber fikk meg til å tenke på en ting. Kroppen blir vel varmere for å fikse seg selv, gjør den ikke? Hvertfall det jeg har hørt. Altså det er noe feil et sted og derfor får man feber. Så hvorfor føler man seg så mye bedre etter man har tatt noe febernedsettende? Man blir jo ikke frisk av det, man senker jo bare feberen...som i utgangspunktet ikke er det man er syk av. Tar det lengre tid å bli frisk om man hele tiden tar febernedsettene? Ødeleger det kroppens forsvarsmekanismer?

 

Jeg har nå rett over 40 i feber, føler meg ikke heeelt tipp topp, skal jeg ta meg en Ibux (tåler ikke paracet og sånt)?

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...