Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

En bil har sitt eget kraftverk, men er ikke spesielt effektivt siden det også må optimaliseres med hensyn til vekt og volum. Mye av tapet er iform av varme ut i eksos og kjølevann.

 

Et stasjonært varmekraftverk har ikke de samme begrensningene med hensyn til vekt og volum, og restvarmen kan også utnyttes i fjernvarmeanlegg.

 

Skal en sammenlikne totaleffektiviteten for el-biler, blir et komplett regnestykke svært omfattende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
Kvar skal eg kaste CD-er? Tenkjer på kildesoterting. Er det spesialavfall?

Restavfall. Hvorfor skulle det være spesialavfall?

Tenkte fordi det er mykje metall og skit, som kanskje kunne vere farleg i naturen. Takk :)

Lenke til kommentar
CD-er er cel plastikk? isåfall er det vel bare å kastem dem sammen med plastavfall, selv om en stygg uvane gjør at de havner i restavfallet :p

Nei. CD-er inneholder metaller og andre ting, og er derfor ikke rent plastikk. Og uansett er det kun plastemballasje som skal i plastavfallet.

Lenke til kommentar

Like lite mulig som å lage vaffelrøre av stekte vafler. Du må ha i så mye vann for å løse opp den faste formen at all smak vil bli totalt borte. Og de vil ikke heve seg pånytt heller, så det blir bare harde kladder isåfall.

 

Husker en morroside der noen kokte grandiosa helt til den ble suppe, og så hadde på stekeplata og stekte den pånytt. Det ble langt fra vellykket, bare en halvseig svidd klump som smakte motbydelig, pluss at det tok flere timer i halvvarm ovn for å ikke svi det til en svart klump pga all væska som var tilsatt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Hvorfor heter det drive-in på feks Mcdonalds i Norge.. Når de kaller det drive-thru i USA?

Det heter da også drive-in i USA...

 

var i USA nå nettopp og da stod det drive-thru på Wendy's og Mcdonalds i alle fall.. så derfor jeg lurte.. om det var en logisk grunn til at Norge har valgt drive-in..

men men... kan hende jeg husker feil..

Lenke til kommentar
var i USA nå nettopp og da stod det drive-thru på Wendy's og Mcdonalds i alle fall.. så derfor jeg lurte.. om det var en logisk grunn til at Norge har valgt drive-in..

men men... kan hende jeg husker feil..

Det kan hete både drive-in og drive-thru, kommer litt an på situasjonen tror jeg.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Finnes det en forklaring på hvorfor vi ler?

kilde: Wikipedia

 

Latter er et spontant emosjonelt utbrudd som ofte forekommer når man ser noe som er komisk eller «lattervekkende». Selve latteren fremkommer som et uttrykk for gleden eller furundringen, og er ofte samtidig med hørbar lyd. Den kan være en kontinuerlig fysiologisk tilstand frembragt av en spøk, kiling eller annen stimuli. Innånding av nitrogenoksid kan også utløse latter; andre medikamenter og psykofarmaka slik som cannabis kan også utløse sterk latter. Hvis latteren blir svert sterk kan den utløse tåreflod, og også moderat hodepine og muskelsmerte på grunn av den fysiske belastningen.

 

Latter er ansett for å være en del av den menneskelige oppførsel som er reulert av hjernen. Den vil ofte være et hjelpemiddel for mennesker til å klargjøre deres sosiale interaksjonsmønstre, og gir en følelsesmessig kontekst i konversasjon. Latter synes noen ganger å være smittsom, og det at en person ler medfører at andre som observerer situasjonen responderer på tilsvarende vis, med latter. Dette kan delvis forklare populariteten til komedier, og er nok en vesentlig drivende faktor for bruk av ferdiginnspilt latter på TV-show.

 

Som fenomen studeres humor og latter og disses effekter på organismen innen fagfeltet gelotologi.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...