Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det vanskeligere å klone mennesker enn andre pattedyr? Tenker biologisk, ikke etisk.

 

Antall gener og kromosomer er jo høyt på mennesker.

 

Nå er jeg ikke noe biolog og jeg har ikke biologi, men jeg vet at menneskekroppen er ganske mye mer avansert enn for eksempel mus eller sauer for den slags skyld.

 

I tillegg så er det jo en hel del etikk inni bildet ja.

 

Er de fleste mostander mot menneskekloning basert på religion? Jeg kan skjønne hvorfor en kristen kan mene at man ikke skal kødde meg guds verk, men for meg og så mange andre som ikke tror på noen guder, så ser ikke jeg noe etisk feil ved å klone mennesker, så lenge man ikke bruker dem som forsøksdyr og dreper dem etterpå ...

Lenke til kommentar
Hvorfor er det vanskeligere å klone mennesker enn andre pattedyr? Tenker biologisk, ikke etisk.

 

Antall gener og kromosomer er jo høyt på mennesker.

 

Nå er jeg ikke noe biolog og jeg har ikke biologi, men jeg vet at menneskekroppen er ganske mye mer avansert enn for eksempel mus eller sauer for den slags skyld.

 

I tillegg så er det jo en hel del etikk inni bildet ja.

 

Er de fleste mostander mot menneskekloning basert på religion? Jeg kan skjønne hvorfor en kristen kan mene at man ikke skal kødde meg guds verk, men for meg og så mange andre som ikke tror på noen guder, så ser ikke jeg noe etisk feil ved å klone mennesker, så lenge man ikke bruker dem som forsøksdyr og dreper dem etterpå ...

Noe sier meg at etikk er det største hinderet.

 

Husmusa har nesten 50% flere gener (29 000 vs. 20 500) og nesten like mange kromosomer (40 vs. 46) som mennesket, og det er flere andre arter/organismer som har langt flere gener eller kromosomer, eller begge deler. F.eks. har ris av alle ting hele 50 000 gener, og en liten sjøorganisme ved navn Aulacantha scolymantha har 1600 kromosomer – og ser likvel bare sånn ut. Så vidt jeg kan se ligger mennesket omtrent midt på treet når det gjelder begge deler.

Lenke til kommentar
...På samme måte som det finnes utallige varianter av biler finnes det også utallige varianter av vindusviskere. Lange, korte, brede, tykke, enslige (Mercedes), doble, hengslet oppe (buss), hengslet nede. Og med sinnsykt mange forskjellige bevegelsesmønstre, f.eks veiving, vertikale blader, en mellomting, høyre-til-venstre, venstre-til-høyre osv.

 

... men igjen så har disse variantene det til felles at de alle sleper en gummi-ting over ruten...

 

:ermm:

På styrhuset til skip kan du ofte se et rundt felt i glasset, denne glassbiten kan roteres med høy hastighet så all skit kastes av. Snedig konsept men kanskje ikke noe for biler? ;)

 

 

Jeg har ikke sett denne i arbeid så jeg aner ikke hvordan det funker i praksis, noen sjømenn som leser denne tråden?

Finnes faktisk til bil, eller hvorvidt du ser på lastebil som bil, brøytebilene på fjellovergangene her til lands har en slik type innretning mot snø og is sånn at de har sikt i kolonnekjøringer og slikt...

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvor mye strøm som er i batteriene og kan variere fra merke til merke innen samme størrelse. Uten at jeg har noen tall forran meg tipper jeg f.eks AA varer lenger enn AAA, det virker iallfall logisk :)

 

Edit:

 

Vartas batterier har følgende spesifikasjoner:

AA: 2600mAh

AAA: 1500mAh

C: 7800mAh

D: 16500mAh

 

link

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Det står på batteriene hvor mange mAh altså miliampere timer, hvor mange miliampere de kan yte på en time.

Det batteriet med høyest verdi har lengst batterilevetid.

 

har dere sett at dette står på tørrbatterier(engangsbatterier)? jeg har aldri funnet dette oppgitt på noe annet enn oppladbare batterier, og jeg har lurt litt på hvordan kapasiteten er på tørrbatterier vs oppladbare, men ikke funnet noe dokumentasjon på dette.

 

edit: så fra linken at det var tørrbatterier der. men hvorfor står ikke dette trykt på batteriene? aldri sett det på et duracellbatteri for eksempel.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
Mage? Er det ikke mer logisk at ryggmusklaturen er i bruk for å hindre at kroppen "knekker" på midten?

Man skulle kanskje tro det, men magemusklene ser ut til å bidra med mer avstiving enn ryggmuskulaturen i dette tilfellet. Kjenn etter selv. Det handler vel mer om at ryggraden «ligger» oppå magemusklene i større grad. Liten vits med tak over hodet når du prøver å hindre at du ramler igjennom gulvet, liksom.

Lenke til kommentar

Nja, når jeg faktisk får tenkt meg om virker det ikke så logisk med ryggen. Strammer man ryggmusklene drar man overkroppen bakover og hoftepartiet "fremover", og det er jo dette som bør unngås. Det motsatte skjer selvsagt ved bruk av magemusklene :)

 

Tror det er på tide å trekke seg tilbake for kvelden når man spør om ting man selv vet svaret på :p

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...