Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan vanlige dødelige få tak i utarmet uran?

Så vidt jeg vet er svaret ja. Uran har en god del sivile bruksområder (ser at Wikipedia mangler endel der), men USA har mye mer uran enn de aner hva de skal bruke til, etter anriking til våpen og drivstoff. Dersom du har en knakende god ide, tror jeg nok det er endel som er villige til å høre.

 

Kjapp hoderegning: det finnes noen tusen atombomber, kritisk masse er i størrelsesorden 10 kg. I tillegg kommer anriking til reaktorbruk. Noe er basert på plutonium som igjen kommer fra uran, så jeg slår alt sammen for enkelthets skyld. U235 utgjør litt mindre enn 1 prosent av all uran, dvs. det er 100 ganger så mye U238 (utarmet) som det har vært fremstilt U235.

 

Dvs. det finnes flere tusen tonn U238 som trenger en kunde.

 

Fast breeder-reaktorer var tenkt å omforme U238 til atomdrivstoff, men dette er ennå ingen suksess.

Lenke til kommentar
Du har jo spurt et par ganger om det nå, og det ser ikke ut som noen har et bra svar på det, så du er vel til å ofre litt for vitenskapen ved å gjøre forsøket selv ? :p

Håper enda på svar :( . JOda, men noen må hjelpe til å sponse litt isåfall :whistle:

Alternativt kan en Google http://www.google.com/search?q=ethanol+skin+absorption

der en finner at håndvask med etanol gir merkbar absorbsjon igjennom huden, omenn ikke i farlige mengder for voksne. Litt mer googling:

 

Absorption through the skin has been confirmed by a report (Dalt et al, 1991) of a case of a 1 – month old infant who became intoxicated as a result of absorption of ethyl alcohol from dressings applied to the stump of the umbilical cord and the skin adjacent to it.

 

I tillegg kommer det an på hvaslags hud, f.eks. er slimhinnene mer gjennomtrengelige enn f.eks. fotsålene. Om du bader og får noe etanol i tarmen er vel løpet kjørt, regner med du har hørt om tampongfyll.

 

Teppet ville nok ha gått ned pga. alkoholforgiftning.

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar
Hva er riktig;

Japaneser eller Japaner?

 

[snip]

 

Uansett vil nok de fleste oppfatte hva du prøver å få frem.

 

:)

...Unntatt japaneserne selv da ;)

 

Hvordan kan vi vite at alle ser samme farger og ikke bare forbinder samme farge med et ord, men egentlig ser en helt annen farge enn det andre gjør?

Det har jeg også tenkt på. Greia er at vi kan ikke. Vi kan ikke vite hvordan andre oppfatter verden. En venn av meg som er rød/grønn-fargeblind har alltid trodd at gresset var orange. :)

Om jeg ikke tar helt feil, ble dette besvart for noen sider siden i denne tråden :)

Simen1 svarte på det her.

 

Edit: Forkorting

Endret av BorN
Lenke til kommentar
så det er såpass ja :D det er stilig, men er det gjort forsøk på å klone mennesker?

 

Det er flere som har påstått de har lykkes i å klone menneske-celler, Advanced Cell Technology sies å ha lykkes med å klone menneske-celler. Det som holder igjen svært mange forsøk er at diverse lands lover ikke tillater forskning og forsøk på kloning av menneske-celler, og svært mange er også for et globalt forbud mot hele greia.

Det kan også nevnes at kloning av gener, eller terapeutisk kloning, foregår til en viss grad.

 

Tydeligvis senit ute. :D

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Har ikke muligheten til å finne bildet nå, men det er et veldig kjent fotografi av et demostrasjon i Kina der en mann står plassert forann en tanks i protest. Jeg lurer på hva som er bilde "nummer to", altså hva skjedde etter bilde ble tatt? Ble han most eller stoppet tanksen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...