Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvordan måles g-krefter?

Antall tyngdeakselerasjoner. Det vil si en akselerasjon som du deler på 9,81 ms-2.

 

Og en annen ting, trillingeksperiment. Sett helt enkelt. Vi på jorda sender to av trillingene ut med tilnærmet lysets hastighet, og fra farkosten hvor to av trillingene er, sendes den ene ut med tilnærmet lyshastigheten med fartsretningen. Hvor mye vil hun da eldes iforhold til hun på jorda? Snakker ikke om tall, men klarer ikke "akseptere" egensystemer helt. Ifhorhold til trilling 2. vil hun være så og så mye eldre, mens iforhold til trilling 1 ikke fullt så mye eldre sett opp mot trilling 2? Hæ?

Dumme Einstein måtte ødelegge :(

Lenke til kommentar

Dersom man kjører i f eks 150 000 000m/s (halvparten av lyshastigheten), og du skrur på en lampe, vil fotonene forran deg da reise i 450 000 000m/s og de bak i 150 000 000m/s?

 

og enda verre:

dersom du reiser i akkurat lyses hastighet, vil fotonene du sender ut bak deg stå stille i all evighet?

Lenke til kommentar
Dersom man kjører i f eks 150 000 000m/s (halvparten av lyshastigheten), og du skrur på en lampe, vil fotonene forran deg da reise i 450 000 000m/s og de bak i 150 000 000m/s?

 

og enda verre:

dersom du reiser i akkurat lyses hastighet, vil fotonene du sender ut bak deg stå stille i all evighet?

Lyshastigheten er lik for alle observatører. Den kan verken bli høyere eller lavere så lenge den går i vakuum. Grunnen til at den kan være lik for alle observatører er at tiden er et relativt begrep, altså noe som kan variere.
Lenke til kommentar
Hvordan kan vi vite at alle ser samme farger og ikke bare forbinder samme farge med et ord, men egentlig ser en helt annen farge enn det andre gjør?

Det har jeg også tenkt på. Greia er at vi kan ikke. Vi kan ikke vite hvordan andre oppfatter verden. En venn av meg som er rød/grønn-fargeblind har alltid trodd at gresset var orange. :)

Lenke til kommentar
Hvis vi hadde samlet alt råmaterialet i verden som finnes av de stoffene man trenger for å lagre det meste effektive lagringsformatet vi kjenner til. Hvor mange MB/GB/TB/PB hadde det blitt?

 

Bare quoter meg selv her siden spørsmålet havnet på forige side.

 

Ingen med en del kunnskaper som har lyst til å regne litt på det? Jeg klør etter svaret :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...