Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

går sola andre veien sør for ekvator?

Den går fortsatt fra øst til vest, den bevegelsen skyldes jo det at Jorda dreier rundt sin egen akse. Men sola går over himmelen nord for observatøren, og står altså rett i nord kl. 12 på dagen. Så hvis man et øyblikk glemmer himmelretningene og stiller seg med nesa mot sola midt på dagen, så kom sola altså opp på høyre side av observatøren (i øst) og går ned til venstre for observatøren (i vest). Så tilsynelatende går sola altså andre veien, men egentlig er det fordi observatøren er snudd og ser mot nord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er bilen annerledes enn da den kom for 100 år siden da? Noe annet enn en firkantet greie med fire hjul og motor?

Og bensinmotoren? Stempel i sylinder som komprimerer og antenner en blanding av luft og bensin.

Og rattet? En runding som man snurrer rundt og rundt. Tror du noen kommer til å forandre det i den nærmeste fremtiden?

 

Øh? Biler finnes da i alle former. Stasjonsvogn, cab, sedan, lastebil, buss, kranbil, limmo, truck, gravemaskin og andre kjøretøy brukt til anleggsarbeid. Traktor og MC har man også. Man har i tillegg enkelte liksom-innovative land som ikke skal være som alle andre land og har rattet og trafikken på "feil" side. Så å si at biler bare er firkantet blir feil. Samme med folk som påstår at bilens design har vært uforandret gjennom xx år. Sakens kjerne er jo at det finnes utallige variasjoner, med motor plassert hit og dit og blablabla. Finnes knapt noen variasjoner som ikke er utprøvd.

 

Tror også du foretrekker å styre en bil med ratt fremfor joystick.

 

Ja, det finst ulike bilar og avartar, men grunnprinsippet er nøyaktig det samme; Ramme med hjul, eit hus rundt, ein motor til å drive det heile og eit mekanisk styresystem.

 

Akkurat angåande å styre ein bil med joystick/ratt; grunnen til at du foretrekker ratt er fordi det er det du er vant med og det er det du har vokst opp med og blitt "lært at er riktig". Hadde alle bilar hatt joystick frå dag éin hadde du nok sett annerledes på saken. Kvifor er det meir naturlig å snurre eit hjul rundt for å endre retning enn å dytte på ei stikke? Eller å snu på hovudet, lene seg til sida eller å dra i spakar for den del?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
For å gjøre klarhet i cola-saken:

 

1. Hvis du fryser en 1.5l Cola (Plast) helt ned til den er 100% IS så sprekker ikke flasken, dette gjelder KUN glassflaske.

2. Kulsyret blir bevart så lenge du ikke åpner flasken FØR den tiner ned.

(min utheving)

 

Mener du plastflaske eller glassflaske? :p

Lenke til kommentar
-Hvorfor har ikke vindusviskere blitt utviklet siden dem ble oppfunnet?

 

Jeg mener, biler i dag er spekket med hi-tech men det er fremdeles noe gummigreier

som blir slept frem og tilbake over frontruten for fjerne noe så gammeldags som regn og snø?

Inntil man finner en moderne erstatning for regn og snø som ikke fester seg på ruta, vil nok viskerblader være med oss en stund til. ;)

 

Fra spøk til alvor, det har vært foreslått å legge på en slags nanoteknologihinne utenpå glasset som gjør at skitt og fukt preller av. Dette finnes nå for bygningsruter, men det er foreløpig ganske dyrt. Men om et tiår eller to får man det nok på dyre biler, dette er nok noe som faktisk kommer. En lett dusj med vann er nok til å rengjøre slike ruter for all verdens skitt. Med slike ruter i alle hus blir vindusvaskere arbeidsledige, og brukt på biler blir viskere overflødige.

 

Tidligere har det også vært eksperimentert med glatte polymerhinner (plast), silikon (også en plast) eller et tynt metallskikt som lades elektrisk og skulle løfte dritten og fukten av ruta (antistatisk). Ingenting av dette har fungert i praksis, i hvert fall ikke som en fullstendig erstatter for viskere. Noe annet som er foreslått flere ganger er å spyle ruta med kraftige vannstråler, slik man rengjør lyskasterne. Men frontruta er ganske diger i forhold til ei lykt, så det fungerer ikke i praksis.

 

For noen år siden fantes det spesielle viskerblader med integrerte spylerdyser. Dermed ble utnyttelsen av spylevæsken bedre, fordi den kom ut rett foran selve bladet, uansett hvor på ruta det befant seg. Det fungerte greit, men hvis væska i slangene frøys om vinteren, så var de vanskelige å tine igjen. Dessuten ble hele viskeren vesentlig tyngre å dra for viskermotoren. For noen år siden var det også mange som fikk slipt en såkalt "siktrille" i glasset rett over viskerens hvileposisjon, tanken var at evt. dritt på viskerbladet skulle bli skrapt av hver gang viskeren passerte denne rillen. Dette fungerte også ganske greit, såvidt jeg vet kan man fortsatt få slipt slike riller i glasset hvis man ber om det.

 

Mercedes hadde ei stund (har de det fortsatt?) en visker som via et sinnrikt girsystem strakk seg ut i hjørnene på ruta. Men det var fortsatt en tradisjonell visker rent prinsippielt, selv om bevegelsesmønsteret var litt uvanlig.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

 

Jeg tror holdningen til blod er noe man lærer i barndommen. Hvis foreldrene krisemaksimerer et hvert skrubbsår så skjønner jeg godt at man får lettere panikk av å se en dråpe blod eller to, også senere i livet.

 

Har derimot foreldrene en mer avslappet holdning til blod og fokuserer på å roe ned barnet når det har slått seg i stedet for å lage panikkstemning og et kappløp om å hente plaster så tror jeg også barna får et mer avslappet forhold til blod senere i livet. At barna får overvære sløying av fisk eller flåing på elgjakt, med de nødvendige blodige æren det medfører, tror jeg også vil gi et mer avslappet forhold til blod.

 

Da kommer oppfølgningsspørmålet.

 

Tror du "Pompel og Pilt" eller "Teletubbies" har forskjellig effekt på barn, altså jeg mener nå at å vise barn altfor mye "politisk korrekt" barnetv kan gjøre at barn blir dummere enn de behøver å bli. Kan det ha så stor innvirkning?

Ja, jeg er overbevist om at det har en sammenheng. Man lærer så lenge man lever og man lærer mest og best som barn. Øvelse gjør mester osv.

 

PS. Huff, det blir litt av en jobb å lese gjennom de 150 innleggene som har kommet her siden jeg dro på påskeferie. :p

Lenke til kommentar
Hvis jeg klemmer dusjslangen vil jeg få mer varmt vann ut av dusjhodet fremfor kaldt. Hvorfor det?

Say what? Skal vel ikkje vere noko vesentleg forskjell der. Om du klemmer på dusjslangen vil du auke trykket inne i slangen (mindre hol), og vatnet vil kome ut raskare men meir konsentrert. Når dette vatnet treff deg vil det skape meir friksjon, enn vatn som kjem ut med låg fart. Denne friksjonen vil igjen lede til varme. Men som eg skreiv innledningsvis, eg tvilar på at du vil kunne kjenne forskjellen.

Lenke til kommentar
Er bilen annerledes enn da den kom for 100 år siden da? Noe annet enn en firkantet greie med fire hjul og motor?

Og bensinmotoren? Stempel i sylinder som komprimerer og antenner en blanding av luft og bensin.

Og rattet? En runding som man snurrer rundt og rundt. Tror du noen kommer til å forandre det i den nærmeste fremtiden?

Øh? Biler finnes da i alle former. Stasjonsvogn, cab, sedan, lastebil, buss, kranbil, limmo, truck, gravemaskin og andre kjøretøy brukt til anleggsarbeid. Traktor og MC har man også. Man har i tillegg enkelte liksom-innovative land som ikke skal være som alle andre land og har rattet og trafikken på "feil" side. Så å si at biler bare er firkantet blir feil. Samme med folk som påstår at bilens design har vært uforandret gjennom xx år. Sakens kjerne er jo at det finnes utallige variasjoner, med motor plassert hit og dit og blablabla. Finnes knapt noen variasjoner som ikke er utprøvd.
På samme måte som det finnes utallige varianter av biler finnes det også utallige varianter av vindusviskere. Lange, korte, brede, tykke, enslige (Mercedes), doble, hengslet oppe (buss), hengslet nede. Og med sinnsykt mange forskjellige bevegelsesmønstre, f.eks veiving, vertikale blader, en mellomting, høyre-til-venstre, venstre-til-høyre osv.

 

Og kan du finne en bil som ikke har rektangelform sett ovenfra/underfra?

Lenke til kommentar
Og kan du finne en bil som ikke har rektangelform sett ovenfra/underfra?

Caterham 7. Ariel Atom. Pininfarina X (1960). Dymaxion (1933). Grinall Scorpion III. Vandenbrink Carver One. Peraves Ecomobile og Peraves MonoTracer, Plymouth Prowler, GM X Stiletto (1964), Peugeot 20Cup, Volkswagen GX3 og så videre. ;)

Lenke til kommentar
Hvor mye drivstoff er det plass til på et fly? Jeg fløy nettopp fra Italia, til Gardermoen. Vi skulle egentlig ha landet på Torp, men måtte sirkle rundt en halvtimes tid før kapteinen bestemte seg for å fly til Gardermoen i stedet pga dårlig vær.

Jeg har hørt at rutefly skal ha omtrent dobbelt så mye drivstoff som nødvendig, for i verste fall kunne returnere til utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...