Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

har jo sett steintavler med bilde av hele solsystemet fra den tiden.. maya indianerene hadde jo også peiling på dette her...

 

men når dere sier vi kan se de med det blotte øyet, mener dere da at de ser ut som stjerner på himmelen, eller at du ser noen mørke konturer av en planet?

 

skal komme tilbake med det hvis jeg finner det. ble litt usikker nå som dere konfronterte meg, hehe, men trodde nå det altså..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Vi kan se planetene som litt ekstra store stjerner vanligvis. Planet betyr egentlig vandrer, og det var fordi for hver dag som gikk så flyttet de seg. De vandret over himmelen, noe som ikke stjernene gjorde.

Lenke til kommentar
Jeg er under 1.90 og trekker helst dyna opp til haka samtidig som jeg gjerne vil dekke tærne og ei 2-metersdyne tillater ikke at jeg gjør det. Skal jeg dekke til både hals og tær *må* jeg bøye knærne.

Har samme problemet som deg (selv om jeg er "bare" 184). Det som er like irriterende er at alle dynetrekkene jeg har er kortere eller like korte som dyna, så det er ikke bare-bare å modifisere dyna heller.

 

En annen forklaring er at dyna måles diagonalt (slik man måler antall tommer på tv-er).

Det er jo en mulig forklaring.

 

Kanskje *stoffet* dyna er laget av maaler 2 meter foer det sys sammen?

 

 

Naa har jeg selvfoelgelig en 220 dyne men naar jeg legger den utover min seng paa 2 meter dekker den faktisk ikke hele sengas lengde.

Lenke til kommentar
Hvis man tar en kvadratmeter med Aluminiumsfolie og smelter den om til en kule, hvor stor vil den bli?

Hvis man vet tykkelsen til aluminiumsfolien og man antar at man kan smelte det om til en perfekt kule som er kun 100% aluminiumsfolie, så burde det være elementær matematikk.

 

Volumet til aluminiumsfolien:

V = lengde * bredde * t = 1 meter * 1 meter * t = t

 

Hvor t er tykkelsen til aluminiumsfolien, i meter.

 

Dette blir da lik volumet til kulen:

 

V = t = (4/3) * π * r^3

 

Ved å regne om finner man radiusen som blir som følger:

r^3 = (3/4) * t / π

 

Ved å ta tredjeroten på begge sider kan man altså finne radiusen til kula. Litt googling viser at tykkelsen til aluminiumsfolie gjerne er på rundt 0,01 mm, altså t = 0,000 01 meter. Vi setter det inn, og får:

 

r = 0,013 m

 

Altså blir diameteren cirka 2,6 centimeter.

Lenke til kommentar
Hvordan regnes avstanden til stjernene?

 

Slik jeg forstod det etter litt lesing på Wikipedia:

 

Metoden heter parallakse. Man har to punkt man sikter inn mot stjernen fra. Ved å trekke en linje mellom disse tre punktene får man en ekstremt avlang (spiss) trekant. Si at stjernen er A, mens B og C er de to punktene på jorden. Vinkel B og C er da nesten 90°, mens vinkel A er nesten ingen grader. Linje AB = AC.

 

Jeg tipper da at de bruker en slags pytagoras, bare at de bare vet den ene kateten. Men siden linje AB = AC, pluss at de sikkert klarer å regne ut vinkel B og C i tillegg, så er det sikkert null problem for mattematikere :)

 

Sikkert noen andre som har en bedre forklaring? :p

Lenke til kommentar
Hvordan kan man regne ut Pi? Hvordan fant de denne magiske verdien for første gang? Hvilke prinsipper brukte de for å tenke seg frem til at akkurat 3,1415xxxxxx måtte brukes i sirkelregning?

Man har fra gammel av tilnærmet seg dette tallet ved å rett og slett måle omkretsen til et hjul og regne ut forholdstallet. Det er også flere måter å tilnærme seg dette tallet matematisk på. Den første som gjorde det var Arkidemes, som brukte en metode hvor man tilnærmer seg pi ved å tenke seg en flerkantet, likesidet figur inni og utenpå en sirkel, slik som i følgende figur:

 

post-51689-1206372636_thumb.png

(bildet er hentet fra Wikipedia)

 

Hvis diameter til sirkelen er lik 1, vil da pi ligge mellom omkretsen til den innerste og den ytterste figuren.

 

Senere gikk man over til å bruke uendelige matematiske rekker. Den enkleste (men også den som krever flest iterasjoner for å få en noenlunde brukbar presisjon) er:

 

pi/4 = 1 - 1/3 + 1/5 - 1/7 + ...

 

Det finnes også flere mer avanserte rekker som krever færre iterasjoner. For å finne ut mer om disse rekkene og hvordan de utledes kan du lese i den engelske Wikipedia-artikkelen om Pi.

 

Hvordan regnes avstanden til stjernene?

Den eldste metoden (og ennå en svært pålitelig metode) er den samme som man brukte for å måle høyden på fjelltopper før man fikk GPS og lignende: parallaksemetoden. Enkelt forklart går den ut på at man observerer objektet (en fjelltopp eller en stjerne) fra to ulike steder, og så bruker den tilsynelatende forflytningen i forhold til bakgrunnen til å regne ut den faktiske avstanden. I astronomisk sammenheng er avstandene så stor at vi er nødt til å bruke den største forflytningen mulig: nemlig en halv omdrening rundt solen. Man må altså for eksempel måle i januar og juli, og sammenligne disse to målingene for å finne avstanden.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

All mat kan forsåvidt fryses, bare med litt varierende resultat :p

 

Snedig spørsmål: Hvorfor kan ikke all mat fryses? Hva bestemmer om det kan fryses eller ikke?

Hvorfor bli for eksempel et eple helt mykt hvis man fryser det, for å deretter tine det? Finnes det flere slike matvarer med samme "egenskaper"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...