Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor oppretter de fleste som har ulovlige penger, bank konto i Sveits? Har de noe spesielle regler eller hva?

Sveitserne har en helt spesiell tradisjon for taushetsplikt og hemmelighetshold som gjør at det er svært vanskelig (nær umulig) å finne ut info om bankkontoer og deres eiere i sveitiske banker (hvis ikke man har en rettslig ordre som følge av kriminell aktivitet da). Slik er det ikke de fleste andre steder.

Lenke til kommentar
Utvider universet seg i en 360 graders vinkel eller i en begrenset vinkel?

Den utvider seg i alle retninger. Jeg sier ikke "360 grader" fordi det ville implisere at universet utvider seg kun på ett plan, noe det ikke gjør.

 

Ja, det var slik jeg mente det, som en ballong som fylles med luft. Men viss det er slik at universet utvider seg i alle retninger, betyr det at vi kan se inn der alt startet? Siden vi kan se galakser på den "andre siden" på en måte?

Lenke til kommentar
Utvider universet seg i en 360 graders vinkel eller i en begrenset vinkel?

Den utvider seg i alle retninger. Jeg sier ikke "360 grader" fordi det ville implisere at universet utvider seg kun på ett plan, noe det ikke gjør.

Ja, det var slik jeg mente det, som en ballong som fylles med luft. Men viss det er slik at universet utvider seg i alle retninger, betyr det at vi kan se inn der alt startet? Siden vi kan se galakser på den "andre siden" på en måte?

Universet utvider seg ikke som en ballong som blåses opp, men som et uendelig antall ballonger som blåses opp inntil hverandre. Eller som en uendelig stor gjærdeig med rosiner i som hever seg.

 

Å finne ut hvor i universet disse ballongene eller rosinene opprinnelig var plassert er umulig, for utvidelsen er like stor overalt og universet er antagelig uendelig. Selv singulariteten i starten av Det store smellet var i så fall uendelig, i den betydning at den fyllte hele datidens univers.

Lenke til kommentar
Universet eksisterer ikke i bibelen.
I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet. Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys. Gud så at lyset var godt, og han skilte lyset fra mørket. Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt.

   Gud sa: «Det skal bli en hvelving midt i vannet, og den skal skille vann fra vann!» Og det ble slik. Gud gjorde himmelhvelvingen og skilte vannet som er under hvelvingen, fra vannet som er over den. Gud kalte hvelvingen himmel.

   Gud sa: «Vannet under himmelen skal samle seg på ett sted, så det faste land kommer til syne!» Og det ble slik. Gud kalte det faste land for jord, og vannmassen kalte han hav.

   Gud sa: «Det skal bli lys på himmelhvelvingen. De skal skille mellom dag og natt og være merker som fastsetter høytider, dager og år. De skal skinne på hvelvingen og lyse ut over jorden.» Og det ble slik. Gud skapte de to store lysene, det største til å råde om dagen og det minste til å råde om natten, og stjernene. Gud satte dem på himmelhvelvingen til å lyse ut over jorden, til å råde om dagen og natten og til å skille lyset fra mørket.

Sett fra Jorda er sola og månen like store, det ser vi ved solformørkelser, da dekker månen akkurat for sola. Så at det i Bibelen faktisk snakkes om det store og lille lyset kan kanskje tydes som man allerede den gangen visste at månen i virkeligheten er mindre og nærmere enn sola.

Lenke til kommentar
flere tusen år før jesu tid viste de gamle grekerne til og med om pluto.. hvordan i allverden noen på den tiden kunne se mere enn sola, månen og stjernene forbauser meg..

At noen visste om pluto allerede i antikken var nytt for meg.(kilde?)

 

Mange av de andre planetene kan du derimot se med det blotte oeyet. Mars, merkur, venus, saturn og jupiter kan du finne en moerk stjerneklar natt hvis du bare vet hva du ser etter(og det er riktig tid paa aaret)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...