Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

2. Hvis man skal gå/jogge/løpe/sykle på en helt 100% venrett strekning, er det da en oppover eller nedoverbakke? tenker hvis man ser det i det store perspektivet og tar hensyn til at jorden er rund...er jo på en måte "på vei over kulen" hele veien...

 

Selv om bakken krummer seg etter jordens overflate så vil det ikke oppleves som en kjempeliten oppover/nedoverbakke, ettersom du verken kjemper mot eller blir hjulpet av tyngdekraften.

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kl. er 02:37 og jeg lurer på.. etter å ha konsumert drikke.

Hvorfor kommer kullsyren ut av ett punkt i ølglasset ?

Og hvorfor kommer ikke alt ut med en gang ?

 

Alltid sånne striper med luft(ellerno) som kommer ut av ølglasset.

Endret av zyfah
Lenke til kommentar

Hvis man drikker x antall liter på under ett minutt, og man kjører bil og kræsjer. Vil man da bli dømt for fyllekjøring? Diskuterte dette tidligere, men kom ikke frem til noe skikkelig svar.

 

Jeg mener det ikke er fyllekjæring, men en utvidet blodprøve 30 minutter senere vil jo vise promille.

Lenke til kommentar

vil nok kunne klare å komme noen kilometer før du har over 0,02% i blodet, men politiets alkotester er ikke nøyaktig før 20 min etter du hadde din siste slurk. Jeg har satte på fest med ca 0,1%, tatt en munnfull med øl og skummet det godt rundt i munnen. Deretter blåst i promilletesteren, og den viste > 0,36%

Lenke til kommentar
Hvis man drikker x antall liter på under ett minutt, og man kjører bil og kræsjer. Vil man da bli dømt for fyllekjøring? Diskuterte dette tidligere, men kom ikke frem til noe skikkelig svar.

 

Jeg mener det ikke er fyllekjæring, men en utvidet blodprøve 30 minutter senere vil jo vise promille.

 

jeg tror jeg har svaret her:

 

ngen må føre eller forsøke å føre motorvogn når han er påvirket av alkohol (ikke edru) eller annet berusende eller bedøvende middel. Har han større alkoholkonsentrasjon i blodet enn 0,2 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften enn 0,1 milligram per liter luft, regnes han i alle tilfeller for påvirket av alkohol (ikke edru) i forhold til bestemmelsene i denne lov.

 

edit: kildehenvisning ja, vegtrafikklovens § 22,1. ledd

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
Lurer på noe:

 

1. Når man hører om trimming, så blir det ofte sagt at man forbrenner mere om man jogger 10 min fremfor om man går i 10 min. Det sier jo seg selv, men jeg syntes det er litt mere intressant å vite i forhold til avstand. Jogge 3 km, gå 3 km, løpe 3 km, sykle 3 km etc. regner egentlig med at løping forbrenner mest, at sykling og jogging er omtrent det samme, og at gåing gir minst utbytte...

 

Jeg tror det hardeste er langrenn, deretter svoemming, saa jogging. har ingen kilder at the moment, men leste det i en bok en gang. Hva som kommer deretter vet jeg ikke

Lenke til kommentar

Hva er egentlig den lille dotten man kan se innimellom? Den befinner seg liksom på øyet og er spesielt tydelig hvis man ser mot en hvit vegg. Men hvis man prøver å følge synet med den, så forsvinner den. Kommer også i form av en slags "mark" på øyet, litt gjennomsiktig og veldig uklar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Hva er egentlig den lille dotten man kan se innimellom? Den befinner seg liksom på øyet og er spesielt tydelig hvis man ser mot en hvit vegg. Men hvis man prøver å følge synet med den, så forsvinner den. Kommer også i form av en slags "mark" på øyet, litt gjennomsiktig og veldig uklar.

Lurer også på hva dette er for noe. Merket det veldig tydelig en gang jeg lå i båten og så mot horisonten. Jeg vil tro det er noe med hvor mange staver/tapper det er plasser på forskjellige plasser i øyet.

Lenke til kommentar

Ja, de ligner på istapper som ikke er helt i sentrum av synsfeltet, så hvis du ser på dem, forsvinner de lenger bort?

 

De er et mysterium for min del. Det kan jo se ut som blodårer, men det kan de jo ikke være, ettersom de faktisk ser ut som å bevege seg rundt i synsfeltet, og ikke holde seg på samme plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...