Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Så over til en ting jeg lurer fælt på: Har man fargesyn ytterst i synsfeltet ("øyekroken")? Har forsøkt å teste det ved å be noen om farge skjermen i en tilfeldig farge i Paint, men jeg ser refleksen fra skjermen på veggen, noe som kan gjøre at hjernen lurer meg til å tro at jeg ser at fargen i øyenkroken er rød.

Noen som kan gi et fasitsvar? :)

9033417[/snapback]

 

 

Jeg har i hvert fall ikke fargesyn der. Jeg ser ikke svart-hvitt, men jeg kan ikke skille fargene fra hverandre heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den heter doppler effekten. Det er slik fordi lydbølgene blir presset sammen når bilen kjører mot deg, og dratt fra hverandre når bilen kjører fra deg.

u10l3d3.gif

9036916[/snapback]

Men skulle man ikke da i teorien høre en lavere tone når bilen var på tur mot deg men lengre unna? Eller er trykket konstant foran bilen uansett hvor langt foran?

Lenke til kommentar
Men skulle man ikke da i teorien høre en lavere tone når bilen var på tur mot deg men lengre unna? Eller er trykket konstant foran bilen uansett hvor langt foran?

9037296[/snapback]

 

Når lydbølgene blir presset sammen foran bilen øker intensiteten i signalet, frekvensen går opp og lyden blir lysere. Når de blir dradd fra hverandre går intensiteten ned, frekvensen går ned og lyden blir mørkere.

 

Så lenge man kan høre bilen vil den være av høyere tone på vei mot deg og lavere på vei fra.

Lenke til kommentar

Dersom man sjokkfryser vann blir det vel ganske klart. Men det viktigste er kanskje at det ikke er oksygen eller co2 i vannet. det kan være et poeng å fryse ned lunkent vann som har stått i et glass el. en stund. ettersom varmt vann ikke holdt på co2 like bra som kaldt vann.

Lenke til kommentar
Hvorfor har fjernkontrollen til tv'n min blindeskrift? :p

(Og ja, forstår at blinde kan høre og at tv'n gir lyd fra seg :p)

9037714[/snapback]

 

Selvfølgelig fordi at de også skal kunne bruke fjernkontrolleren!

 

Hvorfor tror du det er bilder for oss som kan se da??

9037858[/snapback]

Fordi folk er idioter og ikke kan tenke selv?

Lenke til kommentar
Hvorfor har MAC-musene bare 1 knapp? som virker på samme måte som LMB, og hvorfor ikke RMB?

9037909[/snapback]

To knapper.

 

Edit: Hvis jeg skal være snill med deg så skal jeg gå ut ifra at du tenker på Trackpaden på laptopene til Apple, som selvfølgelig fungerer som LMB fordi det er den du bruker mest både på OSX og Windows. RMB får du ved å koble til en USB mus, eller enkelt og greit; holde inne Ctrl mens du klikker på musetasten.

Endret av .Marcus
Lenke til kommentar
Hvorfor var det nettopp 1337 poster og ikke 1335 ?

9038153[/snapback]

 

Fordi to stykker postet, da gikk posttallet fra 1335 til 1337?

 

Husk også at svar != antall poster i tråd.

 

Det er 0 svar i en nystartet tråd, men én post, derfor vil posttallet til siste post være 1 tall høyere enn antall svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...