Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
du får kjøpe billig-dasspapir, da slipper du motiv og må nøye deg med grått, resirkulert papir

 

Kan rakettvitenskap forklares til en helt vanlig mann i gata så han forstår det enkelt?

(nesten slik jeg tolker svarene fra simen1 enkelte ganger)

Virkelig? Er det gråe papiret resirkulert? Og hva var den tidligere tilstanden til papiret? :)

Lenke til kommentar
Hva skjer hvis man maler 1 kvadratmeter på Karl Johansgate blå? blir man arrestert?

 

Det antar jeg. Uavhengig av hvilken farge du velger, for øvrig.

 

Er homofili medfødt eller et resultat av arv og miljø? Eller en blanding? Eller trengs det mer forskning?

Endret av spareku
Lenke til kommentar

Når går bussen-spørsmål er ikke særlig snodige. De slettes når jeg er ferdig med dette innlegget.

 

Blir det da vanskeligere å fryse is hvis det er noe som blokkerer utvidingen noe?

Ja, når vannet fryser gradvis til is vil resten av vannet bli presset hardere og hardere mens frysepunktet synker. Når frysepunktet er senket ned til temperaturen i vannet/isen så stopper det å fryse. Hvis vannet utsettes for veldig lave temperaturer (-30°C) så kommer aldri frysepunktet så lavt. Da vil trykket øke og øke til enten beholderen utvider seg/sprenger eller til det dannes en annen is-struktur (firkantede iskrystaller) ved ca 6000 atmosfærers trykk.

 

Hvorfor vil havnivået stige om is smelter, burde det ikke trykke seg innover?

Havnivået vil ikke stige om is som flyter i havet smelter. F.eks isen på nordpolen.

 

Havnivået vil stige om is som ligger på land smelter og renner ned i sjøen. F.eks isen på grønnland eller sydpolen.

 

Oppvarming av havet vil få det flytende vannet (som varmes fra 4°C og oppover) til å utvide seg.

Lenke til kommentar

Vatn på -60C finn du ikkje (utan eventuelle kjemikaliar tilsatt). Uansett, om du hadde eit stoff som var flytande og så kaldt, så trur eg du hadde endt opp med ein gjennomfrossen fot om du holdt den lenge nok nedi det heile. I vatn med +60C hadde du berre opplevd det som relativt ubehagelig temperatur. Å gå direkte frå frossen fot til varmt vatn trur eg du ville opplevd som heilt grusomt smertefullt.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Hvor mye kraft har vann som fryser til is, med tanke på at det utvider seg?

Veldig mye. Det er snakk om kilobar. Is kan altså sprenge ut veldig solide beholdere. F.eks vannrør i kobber, glassflasker, PVC-rør, stein osv.

 

La oss si at man har 1 liter vann i en silynder med det stempel på Ø=20cm, og fryser vannet. Er det noen formel som kan regne ut hvor mye kraft isen vil trykke på stempelet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...