Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor får man vondt i kroppen av å tenke på tunge emosjonelle ting?

Har nå vondt i brystområdet.

Kan ikke gi noe eksakt svar, men båndene mellom kropp og sinn er sterkere enn mange tror. Selv om hovedsetet for bevisstheten ligger i hjernen, er det egentlig noe i veien for at hele resten av kroppen også kan ta del i sjelslivet?

Sånn jeg ser det er det sånn at den delen av hjernen som behandler emosjonelle ting, blir brukt så kraftig at det går ut over den delen som behandler smerte osv.

Lenke til kommentar
Edit: Spøk til side:

Trilogi

Pentalogi

Hexalogi

Heptalogi

Oktalogi

Ennealogi

Dekalogi

Undekalogi

Dodekalogi

Tre bøker har vi allerede sagt er en trilogi. Dvs. at du enten har en skrivefeil øverst, eller har hoppen over en serie med fire bøker.

En serie med fire bøker ville ihvertfall blitt kalt en tetralogi.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Tre bøker har vi allerede sagt er en trilogi. Dvs. at du enten har en skrivefeil øverst, eller har hoppen over en serie med fire bøker.

En serie med fire bøker ville ihvertfall blitt kalt en tetralogi.

Det stemmer. Jeg legger meg selvsagt helt flat og innrømmer denne kjempetabben. Kan jeg få slikke undersiden av skoene dine?

Lenke til kommentar
Om man kjører i et land med rattet på venstre side, og kjører over grensa og inn i et land med rattet på høyre side, hvordan blir da trafikken dirigert over på venstre side uten at folk krasjer?

Der fant jeg de kartene jeg letet meg grønn etter:

http://maps.google.com/maps?q=Hong+Kong&am...p;t=h&hl=en

http://maps.google.com/maps?q=Macau&ll...p;t=h&hl=en

http://maps.google.com/maps?q=Hong+Kong&am...mp;t=h&om=1

Lenke til kommentar
*Pirke pirke* En metallgjenstand føles vel kaldere ut enn en tregjenstand utendørs da metall fører varme/kulde bedre. Eller er det jeg som misforstår helt her?

Det er helt rett og jeg ser ikke at det strider noe mot det jeg skrev. På grunn av metallets store varmeledningsevne så vil vi føle større varmetransport bort fra hendene og dermed føle det som kaldere.

 

Det kan nok ha noe med overflaten i koppen/glasset å gjøre. Bobler starter å vokse fra ingenting på små riper eller andre defekter i overflaten.

 

Koppen og glasset har vel samme temperatur så lenge de har stått i det samme rommet før de fylles. Husk at det man føler med huden ikke er temperatur men varmeoverføring. Det er derfor en tregjenstand utendørs på vinteren føles kaldere enn en metallgjenstand selv om de har akkurat samme temperatur.

 

For meg kjennes en metallgjenstand kaldere ut enn en tregjenstand. :)

Lenke til kommentar
Er det praktisk mulig å bygge en stor kanon, skyte et prosjektil rundt jorda og treffe seg selv i bakhodet? Med helt vanlig "kanonball" kule altså, ikke noe cruise missile.

 

Hvorfor skummer såpe så fælt?

 

Dette prosjektilet må gå usannsynlig fort for å overvinne gravitasjon, og den må ha en hastighet innenfor rimelig stive marginer for ikke å bli slynget ut i rommet vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...