Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor kraftig er verdens kraftigste kunstige lys?

Tja, det kommer an på hva du er ute etter. F.eks kan lasere ha svært intenst lys men intensiteten er ofte begrenset til varmeutviklinga. For å begrense varmeutviklinga kan man ha kortvarige laserpulser. Den høyeste lysintensiteten fremstilt på jorda regner jeg med er enten en laserpuls på kortere enn et nanosekund eller lyset fra en hydrogenbombe som eksploderer.

 

Hvis du tenker deg en lyspære som er omringet av solceller. Er det da mulig å hente ut mer energi en det selve lyspæra bruker?
Nei, det strider mot fysiske lover. Loven om energibevaring sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, bare skifte form. Siden det ikke oppstår energi ut av ingenting i prosessen så vil i beste fall (teoretisk) energien bevares. Hvis 100% eller mer bevares kalles det for en evighetsmaskin. Slike maskiner finnes bare ett sted: i science fiction-romaner og filmer.

 

Skal vi regne litt mer på effektiviteten så har en solcelle en effektivitet på ca 10-20%. La oss si vi har en svært bra solcelle med 20% effektivitet. Da vil 100 watt lyseffekt gi 20 watt elektrisk effekt ut av solcella. Tap i ledninger og spenningskonvertering tar bort litt av effekten så la oss si at lyspæra får tilført ca 18 watt. Videre vet vi at lyspærer har en effektivitet på rundt 3%. Det vil si at 3% av den elektriske effekten den bruker blir omdannet til synlig lys. Resten blir til varme. Da vil 18 watt elektrisk effekt bli til ca 0,54 watt lyseffekt. Dermed er 100 watt lys-effekt redusert med ca 200 ganger ved å gå én gang gjennom syklusen. Ser vi på flere sykluser så vil mer og mer energi tapes gjennom prosessen.

 

Men hvor blir det så av energien? Loven om energibevaring sier jo at energi ikke kan forsvinne. Jo, energien blir til varmeenergi i solcella, ledningene og lyspæra. Kretsen du beskriver vil altså omdanne all lysenergi og elektrisk energi i systemet til varmeenergi i løpet av et øyeblikk. Varmeenergien vil blande seg med omgivelsene så det vil se ut som energien forsvant selv om den bare spredte seg til alle kanter.

Lenke til kommentar
Redigert

 

"Indre ro"-modus?

 

Tar meg friheten til å komme opp igjen med denne merksnodige tingen som skjer med meg av-og-til:

 

 

En kort annerledes måte å si det på:

Kort sagt føler jeg en slags behagelig gåsehud-følelse (på en litt annen måte) nedover ryggen og i bakhodet, og den skjer når jeg betrakter andre mennesker mens de gjør noe, og samtidig er i sin egen lille verden. Jeg kommer ikke i den "modusen" ofte, (normalt bruker jeg å snakke til folk, ikke glane på dem), men det hender det skjer.

 

Eksempler når det inntreffer:

  1. - En gang vi i barnehagen drev med tegning. Jeg så opp fra tegnearket, og betraktet sidemannen mens han tegnet og nynnet lavt.
  2. - En gang da klassekameraten satt og plottet inn desimaler på en kalkulator, mens han mumlet tallene han la inn. Ganske konsentrert og igjen, i sin egen verden.
  3. - Skjedd et par ganger ved låning av bøker på biblioteket. Når bibliotekaren "merker" bøkene med strekkoderen, og hvis h*n bruker lang nok tid og ikke stresser.

Originalteksten:

 

 

Ser ikke mange kommentarer på denne:
En ting jeg lurer på, og det er en følelse som er vanskelig å forklare, da jeg ikke vet navnet på den. Om det finnes noe navn på fenomenet...

 

Av og til får jeg en følelse som på en måte sitter i hodet. Følelsen er god og avslappende, og på en måte kjennes det ut som det prikker i bakhodet/hodet).

 

Følelsen kan komme ved flere anledninger:

- hvis noen andre som jeg sitter ved snakker stille til seg selv,

- hvis de fikler med noen papirer eller lignende,

- hvis de generelt driver med noe for seg selv, uten at jeg er involvert i det. Og at jeg betrakter det bevisst eller ubevisst ved å være

 

Det siste punktet er en avgjørende faktor om følelsen vedvarer eller ikke. Jeg mister hvertfall følelsen med en gang personen(e) tar kontakt med meg (snakker, spør meg om noe...)

 

Dette var vanskelig å forklare, da jeg ikke vet navnet på fenomenet.

Kan det være det en kalte "ro i sjelen" i gamle dager?

 

Det sier noe om vår tid at dette er et snedig spørsmål...

 

 

 

Nå er jeg veldig nysjerrig på om noen i det hele tatt har opplevd dette? Like før jeg lager en ny tråd for emnet :)

 

Det bør helst ikke komme som en bombe at jeg gjør det fra tid til annen. Sitte på verandaen en sensommerkveld med gode venner etter et måltid, filosofere over livets gjenvordigheter mens humla suser og en har all verdens tid, ja da må det vel være noe alvorlig galt om en ikke finner ro i sjelen.

 

Kunsten er å finne stemningen, vanskelig er det ikke, men jeg tror for mange er for rastløse og tar seg ikke tiden som skal til.

 

Interessant nok gikk det en scanlation av en slik manga for noen år siden, men den ble aldri oversatt fordi den sannsynligvis var for smal.

Lenke til kommentar
Energien til strålingen er intensitet * energien til hvert foton.

- Direkte sollys har en effekt på ca 120 watt per kvadratmeter (frekvens * intensitet)

Jeg tror du mistet et siffer på veien. Innfallende sollys til jorden er på ca. 1340W/kvm, men etter å ha passert atmosfæren er det bare 1kW/kvm på en god dag. Likevel adskillig mer enn hva de fleste tror.

 

Rekorden for solcelleffektivitet er etter det jeg hører 42 prosent.

Lenke til kommentar
Det kan nok ha noe med overflaten i koppen/glasset å gjøre. Bobler starter å vokse fra ingenting på små riper eller andre defekter i overflaten.

 

Koppen og glasset har vel samme temperatur så lenge de har stått i det samme rommet før de fylles. Husk at det man føler med huden ikke er temperatur men varmeoverføring. Det er derfor en tregjenstand utendørs på vinteren føles kaldere enn en metallgjenstand selv om de har akkurat samme temperatur.

 

*Pirke pirke*

En metallgjenstand føles vel kaldere ut enn en tregjenstand utendørs da metall fører varme/kulde bedre. Eller er det jeg som misforstår helt her?

Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting når det gjelder synet og farger. Vet man at alle ser de samme fargene?

Dette må være ett av de vanligste spørsmålene her i tråden, på tide med en FAQ i første innlegg?

 

Man vet med sikkerhet at folk ikke ser farver likt. En ting er at man kalibrerer terminologien med "blått som himmelen" og "grønt som gresset". Førskjellen ligger i kjemien i fotoreseptorene. Noen kan se litt inn i det inbfrarøde enn andre mennesker, disse klager på at bilder ikke gjengir røde farver korrekt. Andre kan se litt lengre inn i ultrafiolett, og opplever at bilder igjen ikke blir riktige. Bilder er kalibrerte for folk med normalt syn.

Lenke til kommentar
Hvor kraftig er verdens kraftigste kunstige lys?

Tja, det kommer an på hva du er ute etter. F.eks kan lasere ha svært intenst lys men intensiteten er ofte begrenset til varmeutviklinga. For å begrense varmeutviklinga kan man ha kortvarige laserpulser. Den høyeste lysintensiteten fremstilt på jorda regner jeg med er enten en laserpuls på kortere enn et nanosekund eller lyset fra en hydrogenbombe som eksploderer.

 

Hvis du tenker deg en lyspære som er omringet av solceller. Er det da mulig å hente ut mer energi en det selve lyspæra bruker?
Nei, det strider mot fysiske lover. Loven om energibevaring sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, bare skifte form. Siden det ikke oppstår energi ut av ingenting i prosessen så vil i beste fall (teoretisk) energien bevares. Hvis 100% eller mer bevares kalles det for en evighetsmaskin. Slike maskiner finnes bare ett sted: i science fiction-romaner og filmer.

 

Skal vi regne litt mer på effektiviteten så har en solcelle en effektivitet på ca 10-20%. La oss si vi har en svært bra solcelle med 20% effektivitet. Da vil 100 watt lyseffekt gi 20 watt elektrisk effekt ut av solcella. Tap i ledninger og spenningskonvertering tar bort litt av effekten så la oss si at lyspæra får tilført ca 18 watt. Videre vet vi at lyspærer har en effektivitet på rundt 3%. Det vil si at 3% av den elektriske effekten den bruker blir omdannet til synlig lys. Resten blir til varme. Da vil 18 watt elektrisk effekt bli til ca 0,54 watt lyseffekt. Dermed er 100 watt lys-effekt redusert med ca 200 ganger ved å gå én gang gjennom syklusen. Ser vi på flere sykluser så vil mer og mer energi tapes gjennom prosessen.

 

Men hvor blir det så av energien? Loven om energibevaring sier jo at energi ikke kan forsvinne. Jo, energien blir til varmeenergi i solcella, ledningene og lyspæra. Kretsen du beskriver vil altså omdanne all lysenergi og elektrisk energi i systemet til varmeenergi i løpet av et øyeblikk. Varmeenergien vil blande seg med omgivelsene så det vil se ut som energien forsvant selv om den bare spredte seg til alle kanter.

Har vi tilnærmede evighetsmaskiner da? Og hvor lenge er en slik Newton-leke i gang (med kuler)?

Lenke til kommentar
Redigert

 

"Indre ro"-modus?

 

Tar meg friheten til å komme opp igjen med denne merksnodige tingen som skjer med meg av-og-til:

 

[...]

 

Nå er jeg veldig nysjerrig på om noen i det hele tatt har opplevd dette? Like før jeg lager en ny tråd for emnet :)

Dette høres veldig ut som den gode følelsen jeg noen gang merker selv, for eksempel hvis jeg ser på Ut i naturen på NRK1 på tirsdager. Der er det ofte med folk som har en tydelig ro i sjelen, så det spørs om dette smitter litt over på meg også, da. :)

 

Har vi tilnærmede evighetsmaskiner da? Og hvor lenge er en slik Newton-leke i gang (med kuler)?

Det har jo vært en rekke mer eller mindre vellykkede tilnærminger. En av de mest interessante som har vært utført i Norge, er kanskje en skulptur av Reidar Finsrud (hjemmeside), som består av en stålkule som ruller rundt og rundt i en sirkelformet bane i nokså lang tid av gangen.

Lenke til kommentar
Energien til strålingen er intensitet * energien til hvert foton.

- Direkte sollys har en effekt på ca 120 watt per kvadratmeter (frekvens * intensitet)

Jeg tror du mistet et siffer på veien. Innfallende sollys til jorden er på ca. 1340W/kvm, men etter å ha passert atmosfæren er det bare 1kW/kvm på en god dag. Likevel adskillig mer enn hva de fleste tror.

 

Rekorden for solcelleffektivitet er etter det jeg hører 42 prosent.

Jeg har skumlest litt for raskt her:

The World Meteorological Organization defines sunshine as direct irradiance from the Sun measured on the ground of at least 120 W·m−2.

Hadde jeg bare hatt litt mer ro i sjelen når jeg leste det så hadde jeg nok sjekket litt nøyere andre plasser.

 

*Pirke pirke* En metallgjenstand føles vel kaldere ut enn en tregjenstand utendørs da metall fører varme/kulde bedre. Eller er det jeg som misforstår helt her?

Det er helt rett og jeg ser ikke at det strider noe mot det jeg skrev. På grunn av metallets store varmeledningsevne så vil vi føle større varmetransport bort fra hendene og dermed føle det som kaldere.

 

Hvorfor vender den pene siden av skjermkort nedover så man ikke ser den? ):

På grunn av bakoverkompatibilitet med PCI-porter. Hadde skjermkortene vært vendt andre veien ville de krasjet med PCI-kort fra porten ovenfor. Evt. måtte man fjernet porten ovenfor og fått 1 port mindre på hovedkortet.

 

Har vi tilnærmede evighetsmaskiner da? Og hvor lenge er en slik Newton-leke i gang (med kuler)?

Straks effektiviteten går ned fra 100% til 99,99999999999999999% eller noe sånt så er det ikke en evighetsmaskin lengre. Evighet er ikke synonymt med langvarig. Kulene i Newtons krybbe kan fortsette i mange minutter eller titalls minutter og til og med timer dersom den er laget på 'riktig' måte. Men hverken minutter eller timer er synonymt med evig.

Lenke til kommentar
bare et spørsmå, hvordan lager du brennevin? :) og hvor kan du kjøpe hjemmebrentmarskin??

Man lager brennevin ved å konsentrere alkohol fra gjærede alkoholholdige drikker. Konsentrasjonen skjer via et destillasjonsapparat, f.eks av hjemme-varianten. Hvor man får tak i et må du nok finne ut andre plasser enn her på forumet da det strider mot forumreglene å bistå andre i å bryte norsk lov. Hjemmebrentapparater er ulovlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...