Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Terskelen et parti må komme over for å få lov til å være med på et debattprogram på TV, virker å være representasjon på Stortinget. Om et parti ikke har noen seter i landets nasjonalforsamling (lovgivende forsamling) så er det 1) såpass lite at det er relevant for altfor få til at det får være med og 2) uten noen reell innflytelset.

 

Og sett i lys av at redaksjonene sikkert er nødt til å prioritere litt når de setter opp gjestelistene sine for en sending, så er det ikke så vanskelig å forstå at enkelte partier - de aller minste uten representasjon - må vike. Til tross for at det er litt catch 22 å måtte få medieoppmerksomhet for å bli stor nok for representasjon, oppslutning og innflytelse.

 

:)

Lenke til kommentar

Det kan nok ha noe med overflaten i koppen/glasset å gjøre. Bobler starter å vokse fra ingenting på små riper eller andre defekter i overflaten.

 

Koppen og glasset har vel samme temperatur så lenge de har stått i det samme rommet før de fylles. Husk at det man føler med huden ikke er temperatur men varmeoverføring. Det er derfor en metallgjenstand utendørs på vinteren føles kaldere enn en tregjenstand selv om de har akkurat samme temperatur.

 

* Jeg fikset forvekslingen av to ord.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg fant noen øl som har ligget i romtemperatur i ca 3 måneder. Jeg la de nettopp i kjøleskapet og de går ikke ut før i august. Tar man sjansen eller kan det ha utviklet seg bakterier og dritt? :p Snakk om bokser her, de er jo hermetisert.

 

ps: jeg er ikke alkis eller desperat på noen måte

Endret av Cucumber
Lenke til kommentar

Det er helt ok. De oppbevares jo i romtemperatur på butikken og bryggeriet. Hvis de står i kjøleskap så forlenges nok bare holdbarheten ut over det som står på etiketten.

 

Øl som har stått over datoen risikerer ikke bakterier eller mugg men kan få dårlig smak. Det skjer veldig gradvis så du kan regne med at en som er akkurat på datoen knapt har begynt å få noen merkbare forandringer i smaken. Sannsynligvis må den stå mange måneder over datoen i romtemperatur før den begynner å bli ubehagelig.

 

Selv har jeg drukket øl som er et halvt år over datoen i kjelleren (ca 15°C). Den smakte litt unormalt men det var ikke verre enn at jeg nøt den.

Lenke til kommentar

Når vi er inne på temaet ører:

 

Jeg føler noen ganger at det står noen rett bak meg, da får jeg en følelse et sted i bakhodet, men også en eller annen plass nær ørene. De fleste gangene er det noen som står der, men noen ganger er det ingen der. Hva kalles nervene eller plassen i kroppen som gjør at jeg "føler" at folk står eller kommer bak meg?

 

En teori er jo at folk lager lyder som jeg hører, og deretter blir mekanismen som får meg til å "føle" dette, satt i gang. Dette skjer.

Men andre ganger skjer denne mekanismen uten at jeg hører noen lyder. Jeg føler at det står noen bak meg, enda det ikke gjør det.

(Ja, jeg lider sikkert av synsk-/klarsynthet. Eller av vrangforestilinger for den saks skyld :roll:)

 

Egenskapen var vel nyttig da urmennesket snek seg rundt og måtte sense ting rundt seg.

 

Edit: Får meg til å tenke på et program jeg så en gang, som omhandlet spøkelser. De hjemsøkte følte det sto noen bak dem da de brukte PC-en. Jeg føler det samme noen ganger.

"uhuuuuuuuu..."

Endret av BorN
Lenke til kommentar
Edit: Får meg til å tenke på et program jeg så en gang, som omhandlet spøkelser. De hjemsøkte følte det sto noen bak dem da de brukte PC-en. Jeg føler det samme noen ganger.

"uhuuuuuuuu..."

Jeg fikk en plutselig følelse av at noen sto bak meg og så på da jeg leste dette. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...