Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er et gjengangerspørsmål; du kan eventuelt prøve å lete litt tilbake i tråden. Jeg tror det vanlige svaret er at du vil oscillere frem og tilbake en hel del ganger, før luftmotstanden (det vil jo suges luft ned i hullet du borrer) bremser deg opp slik at du havner i en likevektsposisjon midt inne i jorden.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Hvis det hadde vært mulig antar jeg at du ville falle ned i enorm hastighet før du ville mista fart etter å ha passert jordas kjerne, og så svinge fram og tilbake en stund.

 

Er det slik at tyngdekraften fra jorda virker sterkest på jordoverflaten, eller et sted i jordas indre?

Endret av spareku
Lenke til kommentar

Sterkest på overflaten. Jo dypere du kommer ned i jroden, jo mer masse over deg trekker deg oppover, altså utligner litt massen som trekker deg nedover. Det er derfor man vil være "vektløs" i jordens sentrum. Da er det like mye masse over alt rundt som deg trekker i deg fra alle kanter, eller de utligner hverandre, så summen av alle kreftene vil være 0.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Hvis du borrer deg gjennom jorda(hypotetisk sett), og hoppet ned, ville du da sveve i midten, siden tyngdekraften påvirker deg nedenfra og ovenfra like mye?

Jeg husker det var en egen tråd om dette en plass. Søk litt så finner du den. Hvordan føles det da hvis det er en stige som går gjennom dette hullet, og man begynner å klatre? Lurer på hvordan "overgangen" blir. :D

Lenke til kommentar
Samtidig kommer man jo nærmere massen i jordas kjerne, men den økte massen over hodet på deg har mer å si.

 

Akkurat det jeg sa :)

 

AKKURAT i midten tror jeg det føles som om du bærer en tung ryggsekk, da over- og underkroppen din presses mot hverandre :hmm:

 

 

Det er feil. Tyngdekraften er alt for svak. DU vil aldri kunne føle din egen tyngdekraft på det selv, jeg vet ikke engang om det er målbart med dagens instrumenter som skal sies å være svært nøyaktig. (ned til at par milliarddels m/s2)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at hvis du slår på en pc og det skjer et eller annet feil, og restarter du den på vanlig måte, så kjører den normalt igjen? Så kommer feilen kanskje senere igjen når du slår på den, men alt er fint igjen etter en omstart.

 

Burde ikke akkurat det samme skje hver gang man slår på en maskin, hvis man ikke har endret på noe?

Lenke til kommentar
Hvorfor er det slik at hvis du slår på en pc og det skjer et eller annet feil, og restarter du den på vanlig måte, så kjører den normalt igjen?

Når man bruker en datamaskin så foretas det millionvis av utregninger inne i maskinen hele tiden. Selv om datamaskinen bruker mange desimaler, vil mange av verdiene være tilnærmete verdier. Når mange små unøyaktigheter ganges med hverandre mange nok ganger, så blir unøyaktighetene større og større. Til slutt fører slike unøyaktigheter som har blitt store nok til at utregningene blir feil og datamaskiner tåler dårlig slike feil, så til slutt krasjer et program eller hele maskinen.

 

Når en maskin restartes, så lastes ulike systemressurser inn i en bestemt rekkefølge (på Windowsmaskiner er det BIOS-brikken som styrer dette). Disse systemressursene lastes inn i en opprinnelig utgave, noe som gjør at maskinen fungerer bedre etter en restart.

 

Systemressursene kan også få feil i seg. Dette kan rettes ved såkalte reperasjonsprogram, men av og til er det ingen vei utenom å reinnstallere hele programmet, eller i verste tilfelle hele operativsystemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...