Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ikke lov for privat personer å fjerne tuneren i tv'n for å slippe NRK lisensen?

 

Å, når de skrur av det gamle bakke nettet så er det en del som ikke har kjøpt de nye digital boksene å da kan vel ikke NRK sende ut noe regning lengre?? (siden tven ikke lengre kan ta imot nrk)

Lisensen er en statlig avgift for å eie en fjernsynsmottager, ikke et abonnement på NRKs sendinger. Selv de som bruker TV-en kun for å se på video med, i strøk av landet der det ikke er TV-dekning (slike steder finnes fortsatt) er pålagt å betale lisens.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det ikke lov for privat personer å fjerne tuneren i tv'n for å slippe NRK lisensen?

 

Å, når de skrur av det gamle bakke nettet så er det en del som ikke har kjøpt de nye digital boksene å da kan vel ikke NRK sende ut noe regning lengre?? (siden tven ikke lengre kan ta imot nrk)

Lisensen er en statlig avgift for å eie en fjernsynsmottager, ikke et abonnement på NRKs sendinger. Selv de som bruker TV-en kun for å se på video med, i strøk av landet der det ikke er TV-dekning (slike steder finnes fortsatt) er pålagt å betale lisens.

Jammen hvorfor kan ikke vi "vanlige folk" fjerne mottakeren?

Eller ha muligheten til å kjøpe skjermer i butikken uten mottakeren.

Lenke til kommentar

Du kan sende inn et brev til lisensavdelingen hvor du skriver at TV-mottakeren er satt bort og ikke lenger i bruk. Det skal de ta for god fisk og slutte å sende regninger, og hvis du ikke får inn TV stemmer det jo at den ikke er i bruk. En slik melding tilsvarer jo det å si fra om at tuneren er fjernet. Dette må imidlertid gjøres før lisenskravet ligger i posten; har du først fått det, må du betale.

http://www.lovdata.no/for/sf/kk/xk-19801023-8798.html

Lenke til kommentar
Jammen hvorfor kan ikke vi "vanlige folk" fjerne mottakeren?

Eller ha muligheten til å kjøpe skjermer i butikken uten mottakeren.

 

Hvilken kontroll har man på at du har fjernet mottakeren? Skal du ha den liggende ved siden av TVen eller skal du da sende den inn?

 

Det er vel rett og slett for å bedre kontrollen at det er slik.

 

Og ettersom etterspørselen på tuner-løse TVer er såpass lav som den er så gidder jo ingen produsenter lage TV uten tuner.

Lenke til kommentar
Hvor stor er sjangsen for att jorden blir truffet av en metteoritt i 2039?

ca 100%. Hvert år ramler det ned svært mange meteoritter.

 

Hvorfor kan ikke vann komprimeres volummessig sett?

Det kan komprimeres. Alle kondenserte faser (fast og flytende stoffer) har atomer som ligger rimelig tett. Noe også egenvekta indikerer. Det er vanskelig å komprimere ting som ikke har noe mellomrom. Vann komprimeres omtrent 1% ved økning av trykket fra 1 til 100 atmosfærers trykk. Volumendringen skjer gradvis. Alle gasser oppfører seg derimot annerledes. Atomene ligger ikke tett i gasser. Atomene spretter fritt rundt med stort mellomrom mellom hvert atom. Komprimerer man gass så minker man bare mellomrommet mellom atomene. Siden det er mye mellomrom å ta av før atomene ligger tett så lar gass seg komprimere enkelt.

 

Hvorfor er det ikke lov for privat personer å fjerne tuneren i tv'n for å slippe NRK lisensen?

Reparasjoner og annet arbeid på innmaten til TV-er skal gjøres av en autorisert TV-reparatør. Hvis ikke så kan man få reduksjon i forsikringen på huset om det brenner ned.

 

Ellers så kreves det ikke at tuneren fjernes for å slippe lisensen. Les loven om fjernsynsmottagere litt nøyere så ser du at alt som trengs er at man gir NRK skriftlig tillatelse til å plombere tuneren. Arbeidet trenger ikke å være utført før man får fritak for lisensen. Når NRK har mottatt tillatelsen kan de vurdere om de vil betale for og sende en autorisert TV-reparatør for å utføre plomberingen. Jeg har erfaring med et slikt tilfelle og NRK har ikke sendt noen autorisert reparatør for å plombere den ennå. Det er 1,5 år siden tillatelsen ble gitt til NRK og de sluttet å sende lisenskrav. For ordens skyld: I dette tilfellet har heller ikke tuneren vært i bruk disse 1,5 årene så det har ikke vært noen kreativ unnaluring her.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det ikke lov for privat personer å fjerne tuneren i tv'n for å slippe NRK lisensen?

Reparasjoner og annet arbeid på innmaten til TV-er skal gjøres av en autorisert TV-reparatør. Hvis ikke så kan man få reduksjon i forsikringen på huset om det brenner ned.

 

Ellers så kreves det ikke at tuneren fjernes for å slippe lisensen. Les loven om fjernsynsmottagere litt nøyere så ser du at alt som trengs er at man gir NRK skriftlig tillatelse til å plombere tuneren. Arbeidet trenger ikke å være utført før man får fritak for lisensen. Når NRK har mottatt tillatelsen kan de vurdere om de vil betale for og sende en autorisert TV-reparatør for å utføre plomberingen. Jeg har erfaring med et slikt tilfelle og NRK har ikke sendt noen autorisert reparatør for å plombere den ennå. Det er 1,5 år siden tillatelsen ble gitt til NRK og de sluttet å sende lisenskrav. For ordens skyld: I dette tilfellet har heller ikke tuneren vært i bruk disse 1,5 årene så det har ikke vært noen kreativ unnaluring her.

Nei jeg mente ikke at jeg skulle gjøre det. Men jeg har hørt at det bare er bedrifter som har lov til å plombere tven, ikke privat personer.

 

Selv ser jeg ikke på tv i det hele tatt lengre lengre (bruker den bare til spill) og har ikke en antenne engang, så jeg har ikke tenkt å snylte noen.

Lenke til kommentar

Hvis jeg har glemt busskortet eller noe lignende, og spør bussjåføren om jeg kan sitte på, og han sier ja. Kan jeg da få bot for å ikke ha billett hvis det kommer kontroll?

 

Og: Hvor ender man hvis man borrer rett ned i en perfekt, rett linje fra Bergen og gjennom jorden? (for å definere rett ned, gjennom jordens sentrum)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...