Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor kan ikke vann komprimeres volummessig sett? Vil vannet uansett ha tilnærmet lik volummessig mengede uansett hvor mye man presser på det? Det er jo kjent at trykket stiger voldsomt ved pressing på vann, men volumet forandrer seg ikke, hvorfor er det slik?

 

 

Fordi vann er allerede komprimert så mye som går ann, og ja vann vil alltid ha samme volum uansett hvor mye trykk an setter på det. Trykket i vann kan på en måte forandres, viss en for eksempel tar en stor gummiball og fyller den med vann og setter no oppå den så vil det bule ut på sidene og trykket vil være høyt på sidene men lavt i midten...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har jeg lov til å øvingskjøre i et EU land?

Jeg øvelseskjørte ihvertfall i Spania, regner med det er lov :p

Beviset ditt for å kunne øvelseskjøre gjelder kun i Norge. Ellers er det det enkelte lands lover som gjelder. En god tommelfingerregel er at om du ikke er forbannet sikker på at du har lov, så lar du være.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke vann komprimeres volummessig sett? Vil vannet uansett ha tilnærmet lik volummessig mengede uansett hvor mye man presser på det? Det er jo kjent at trykket stiger voldsomt ved pressing på vann, men volumet forandrer seg ikke, hvorfor er det slik?

 

 

Fordi vann er allerede komprimert så mye som går ann, og ja vann vil alltid ha samme volum uansett hvor mye trykk an setter på det. Trykket i vann kan på en måte forandres, viss en for eksempel tar en stor gummiball og fyller den med vann og setter no oppå den så vil det bule ut på sidene og trykket vil være høyt på sidene men lavt i midten...

 

 

Uansett hvor mye trykk er vel feil. På et tidspunkt vil det uansett begynne å minke, ettersom hvis du har nok trykk, så vil du klare å presse elektronene inn i kjernen, altså det som skjer inni nøytronstjerner. Ja, du krever nok ekstremt mye masse, så du vil ha et kraftig nok gravitasjonsfelt, men det er mulig :)

Lenke til kommentar

 

trodde hvite flekker var pågrund av for lite kalk...

Ja, det er mange myter som påstår det er mangel på alt fra kalsium til vitaminer og sink som forårsaker dette. Det er sikkert bare noen utspekulerte helsekostselgere som har funnet på det.

Forresten så ga det bildet i artikkelen jeg linket til noen småekle assosiasjoner:

44340.jpeg

Endret av premium
Lenke til kommentar

Hvis jeg sitter i en bil som kjører i la oss si 100 km/t, og jeg kaster en liten ball opp i luften, hvorfor flyr ikke denne ballen bakover i bilen og kræsjer med bakruta? Bilen flytter seg jo, dersom jeg hadde rullet ned ruta og gjort det samme på utsiden av bilen ville jo ballen forsvunnet "bakover".

Lenke til kommentar
Hvis jeg sitter i en bil som kjører i la oss si 100 km/t, og jeg kaster en liten ball opp i luften, hvorfor flyr ikke denne ballen bakover i bilen og kræsjer med bakruta? Bilen flytter seg jo, dersom jeg hadde rullet ned ruta og gjort det samme på utsiden av bilen ville jo ballen forsvunnet "bakover".

 

Ballen og bilen har samme fart, og når ballen kastes opp inne i bilen har den nesten ikke luftmotstand sammenlignet med utenfor bilen. Om du kaster opp ballen inni bilen og klamper gassen i bånn så kan du kanskje greie å få ballen i baksetet.

Lenke til kommentar
Ballen og bilen har samme fart, og når ballen kastes opp inne i bilen har den nesten ikke luftmotstand sammenlignet med utenfor bilen.

Lufta inne i bilen har også samme fart som bilen og ballen, så det er ikke noe som blåser ballen bakover inne bilen.

 

Hvis ballen byttes ut med en heliumballong (lettere enn luft) så farer ballongen bakover i bilen hvis man bremser. Hvorfor? Fordi lufta inne i bilen skyves framover i nedbremsingen og gir litt høyere lufttrykk foran i kupéen. Heliumballongen søker til områder med lavere luftttrykk, som altså er bak i bilen ved nedbremsing.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke lov for privat personer å fjerne tuneren i tv'n for å slippe NRK lisensen?

 

Å, når de skrur av det gamle bakke nettet så er det en del som ikke har kjøpt de nye digital boksene å da kan vel ikke NRK sende ut noe regning lengre?? (siden tven ikke lengre kan ta imot nrk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...