Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

bruker mennesker mindre kalorier i varme strøk?

 

når det er kaldt må vel kroppen forbrenne mer og fortere for å holde tempraturen på ca. 37

 

men når det er varmt gjør kroppen det omvent og prøver å gjøre alt for å kjøle den ned, ved å svette.

 

så da ville det vel også lønne seg å gjøre forbreingen mindre så du ikke lager like mye varme?

Lenke til kommentar
Har jeg lov til å øvingskjøre i et EU land?

Hvorfor hjelper det ikke å drikke vann når jeg har tygget på en nyplukket chilli?

Hvor river det så friskt i nesa når jeg sniffer hornsalt?

 

Grunnen til at det ikke går an å skylle bort den sterke smaken fra chili er fordi det er en olje mellom cellene i chilien som fester seg til tungen din. Vann løser seg ikke opp med olje, så derfor klarer du ikke skylle smaken bort. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Har jeg lov til å øvingskjøre i et EU land?

Hvorfor hjelper det ikke å drikke vann når jeg har tygget på en nyplukket chilli?

Hvor river det så friskt i nesa når jeg sniffer hornsalt?

 

Grunnen til at det ikke går an å skylle bort den sterke smaken fra chili er fordi det er en olje mellom cellene i chilien som fester seg til tungen din. Vann løser seg ikke opp med olje, så derfor klarer du ikke skylle smaken bort. ;)

 

men melk derimot fungerer...

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke vann komprimeres volummessig sett? Vil vannet uansett ha tilnærmet lik volummessig mengede uansett hvor mye man presser på det? Det er jo kjent at trykket stiger voldsomt ved pressing på vann, men volumet forandrer seg ikke, hvorfor er det slik?

Lenke til kommentar
Hvor river det så friskt i nesa når jeg sniffer hornsalt?

Hornsaltet dekomponerer:

 

NH4HCO3(s) = NH3(g) + H2O(g) + CO2(g)

 

Det som river i nesen er altså ammoniakkgass.

 

Du kan også prøve å drysse litt hornsalt på en varm kokeplate, og se hvordan alt det hvite pulveret bare fordamper. Ganske tøft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...