Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Kva gjer at ein atomklokke viser akkurat riktig tid, og kvifor går tida fortare jo høgare oppe du er?

Atomklokker baserer seg i bunn og grunn på at alle atomer av en bestemt type vibrerer likt, og man kan beregne tid ut fra denne vibrasjonen. For en mer inngående forklaring anbefaler jeg deg å lese litt her eller på wikipedia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er det sant at høyre side av hjernen styrer venstre side av kroppen?..

 

Ja, det er det.

 

The left side of our body is "wired" to the right side of our brain, and vice versa. For whatever reason nature did this cross-over, it applies even to our eyes, which process a majority of their sensory data on opposite sides of the brain.

 

Kilde: http://www.viewzone.com/bicam.html

 

EDIT: Har sakprosa et antonym som slutter på prosa, som da brukes til å beskrive alle skjønnlitterære tekster?

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
EDIT: Har sakprosa et antonym som slutter på prosa, som da brukes til å beskrive alle skjønnlitterære tekster?

dette var et snedig og fint spørsmål. jeg slo opp sakprosa på no.wikipedia.org - her fant jeg noe om historie og avgrensning

 

- det nevnes at begrepet kun er i bruk i skandinavia, og at det har politisk bakgrunn. videre presiseres det at sakprosa historisk lå mellom skjønnlitteratur og faglitteratur. igrunn bringer dette tankene mine til mythbuster.

 

Det finnes ikke noe tilsvarende begrep på engelsk, fransk eller tysk, noe som kan ha sammenheng med at det i etterkrigstidens Skandinavia ble bestemt at elevene i skolen skulle arbeide med tekster som verken var tradisjonell skjønnlitteratur eller fagtekster skrevet for fagfolk eller for å utdanne fagfolk[

 

 

edit: jeg kommenterte vel ikke spørsmålet ditt direkte på noe tidspunkt; nei. ikke såvidt jeg veit, men ut fra det jeg fant på wikipedia kan det forklare etymologien i begrepet, herunder også hvorfor det ikke er noe bestemt antonym til det. og at det tilsynelatende trolig er mer nyansert enn at litteratur enten er sakprosa eller ikke.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
The left side of our body is "wired" to the right side of our brain, and vice versa. For whatever reason nature did this cross-over, it applies even to our eyes, which process a majority of their sensory data on opposite sides of the brain.

 

Kilde: http://www.viewzone.com/bicam.html

 

Ja, quoter meg selv, men det svaret fant jeg bare etter et kjapt google-søk. Noen som har noen teorier på hvorfor denne krysningen er der? Altså hvorfor venstre side styrer høyre del av kroppen og omvendt?

 

EDIT: Og er det sant at det ikke er ulovlig å kjøpe opp horer i Norge? Jeg leste noe om det på Juss-delen her på forumet om at det ikke enda er lover som sier at det ikke er lov å verken kjøpe eller selge sex. Men det stod også noe om at det i år enten skulle vurderes eller opprettes en lov som hvertfall sier at det ikke var lov å kjøpe sex.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Jeg sammenlignet næringsinnholdet til youghurt og lettmelk ved frokostbordet nå.

Youghurt:

Protein: 2.8%

Karbohydrater: 13.4%

Fett: 2.7%

 

Tine Lettmelk:

Protein: 3.3%

Karbohydrater: 4.7%

Fett:1.5%

 

og her kommer det som forundrer meg, Energien

Youghurt: 92kcal

Lettmelk: 46kcal

 

Burde ikke youghurten har MYE mer energi? :ermm:

Lenke til kommentar
Hvis man sykler på veien, og det er 40 sone, kan man da få fartsbot hvis man sykler i 50km/t?

I prinsippet ja, men selv om jeg faktisk har hørt om en syklist som ble stoppet i fartskontroll (70 i nedoverbakke i 50-sone), så fikk vedkommende kun en advarsel. I Trondheim ble en syklist bøtelagt for rødlyssykling for et par år siden.

 

På fortau og gang- og sykkelveier er fartsgrensa gangfart, når det er fotgjengere der. Trafikkreglene gjelder for syklister også, men det finnes i tillegg noen få særregler for syklister, f.eks at syklister har lov til å kjøre forbi andre kjøretøytyper (ikke andre syklister) på høyre side, i tillegg til det normale på venstre side. Alle kjøretøyførere er pålagt å kunne alle de gjeldende trafikkreglene, men syklister bør kunne de ekstra godt, for de er mere utsatt i trafikken enn andre kjøretøy.

 

Trafikkreglene inkludert spesialreglene for syklister og gående:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html

Lenke til kommentar
Hva hvis du sykler pa fortauet da?

Trafikkreglene §18 punkt 3:

Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

 

Hovedregelen er at syklister er kjøretøy, og kjøretøyenes plass er i veibanen, så hvis man ferdes fortere enn gangfart, eller det er mye fotgjengere på fortauet, så skal man sykle i veibanen (unntatt på motorvei, der sykling ikke er tillatt).

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...