Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg drikker litt over en liter helmelk om dagen, er dette usunt?

Melkefettet er usunt, så gå over til lettmelk eller skummetmelk hvis du kan.

 

De fleste voksne mennesker i verden tåler ikke melk, men i Europa og Nord-Afrika er det rundt 80% av befolkningen som tåler å drikke melk i voksen alder. Genetikerne regner med at europeerne og nordafrikanderne fikk en genendring omtrent på den tiden som menneskene i disse områdene begynte med landbruk, denne genendringen gjorde at voksne kunne drikke melk i stedet for vann, som ikke alltid var spesielt rent og bakteriefritt. Melkedrikkerne fikk derfor en overlevelsesfordel, mens mange vanndrikkere fikk diaré og døde (ut).

http://www.forskning.no/Artikler/2007/mars/1173095512.95

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Jeg drikker litt over en liter helmelk om dagen, er dette usunt?

Melkefettet er usunt, så gå over til lettmelk eller skummetmelk hvis du kan.

Jeg inbiller meg at melkefett ikke er spesielt usunt i seg selv så lenge det totale fettinntaket ligger på et fornuftig nivå.

 

Drikker ikke særlig mye h-melk nå men jeg drakk 15 liter i uke mesteparten av tenåra uten at det så ut til å ha noen negative konsekvenser. Nå var jeg rimelig aktiv da, trente mye osv.

Lenke til kommentar
Hvordan regner man ut rotasjons hastigheten til en planet, når alt man har fått oppgitt er Ekvator-radius og rotasjonstid?

fart = strekning/tid

husk at strekningen er av sirkelen og ikke radiusen.

Men kan ingenting om anatomien til en sirkel som at hvis du går en halv radius opp så vil farten forandre seg så og så mye osvosv.

Lenke til kommentar
Hvordan regner man ut rotasjons hastigheten til en planet, når alt man har fått oppgitt er Ekvator-radius og rotasjonstid?

ekvator-radiusen*2*pi=omkrets.

Da har du tid(rotasjonstid) og lengde(omkretsen), da kan du fint regne ut hastighet :)

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
Kva gjer at ein atomklokke viser akkurat riktig tid, og kvifor går tida fortare jo høgare oppe du er?

 

Hvis jeg ikke tar mega feil kommer det av at atom klokker baserer seg på halveringstid til stoffer og dette er mye mer nøyaktig en alt annet.

 

Hvorfor tiden går fortere når du er høyt oppe vet jeg ikke, viste faktisk ikke at det var sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...