Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kan trykket i en 1,5 liters colaflaske sprenge av korken hvis flasken ristes og åpnes litt slik at det blir en reaksjon nedi der?

 

Jeg la engang en 1.5 i fryseren litt for lenge og mistet den i bakken etterpå. Så fort jeg vre korten 1/8 runde spratt korken av og jeg satt med ca 1 liter cola i fanget/taket/bordet og var ganske forskrekket :ohmy:

Lenke til kommentar
kan trykket i en 1,5 liters colaflaske sprenge av korken hvis flasken ristes og åpnes litt slik at det blir en reaksjon nedi der?

Noen venner av meg klarte å sprenge en 1,5l First Price Cola bare ved å riste på den og hive den rundt! Selve flaska var tydeligvis også First Price-kvalitet.

Lenke til kommentar
Har skjønt det slik at desibel er en eksponensiel skala, altså at 10db er mye mer enn dobbelt så høyt som 20db. Men sånne volumbarer/-striper/-tall på f.eks. TVen, PCen og CDspillern, er de eksponensielle? Eller er faktisk 20 striper dobbelt så høyt som 10 striper?

Potensiometere som brukes til lydstyrkeregulering er eksponensielle ja. Tror det er fordi menneskets øre funker slik. Har prøvd Lineære potensiometere, det hørtes unaturlig ut :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg klarte å sprenge en cola-flaske, så de største bitene ikke var større enn 3-4 cm^2 :)

 

Jeg fyllte da en 0.5l Coca-Cola-flaske med ca. 1 dl. flytende nitrogen og skrudde på korken og løp vekk. Det gikk et par minutter, men når den gikk, så gikk den :D

 

Smellet hørtes ut som en kraftig eksplosjon over hele skolen. Kanskje litt farlig å gjøre i fysikktimen, men læreren våres var lett å overtale :D

Lenke til kommentar
@ khaffner: Så antall striper er en faktor av db?

i have no idea. google it ;)

Vil jo anta det er det? Lydstyrken på stereoanlegg etc. justeres i dB, og det høres jo "naturlig" ut. Vil tro at det er en (modifisert) dB-skala som brukes på TV-er også. Mulig de ulike TV-produsentene deler inn denne "linjen" sin litt ulikt, da.

Lenke til kommentar
Man kan i hvert fall finne ut hvilket land og hvilken ISP du har. Deretter begynner det å bli vanskelig å spore noe mer. Hvis du har en lokal ISP så hjelper jo det litt.

 

Skal man vite nøyaktig hvem som sitter bak IPen så må man enten jobbe hos ISPen og sjekke det opp via datasystemet og finne navn og adresse eller sende en anmeldelse til politiet for lovbrudd fra den IPen for å få de til å kontakte ISP slik at IP-eieren kan identifiseres.

Men hvordan finner da de reklamene ut hvor jeg bor? De av typen "Find sexy girls in *min by*".

Det er sikkert en eller annen i samme IP-område som har vært innom sånne sider og tastet inn hva stedet heter. Evt. registrert bostedet sitt på lugubre sider for å få tilgang til diverse gull og grønne skoger. Slike IP-områder og tilknytning til stedsnavn utveksles flittig mellom de ulike nettsidene slik at de kan reklamere for kvinnfolk på nettopp ditt sted eller et sted i nærheten. F.eks hvis du bor på et knøtt lite sted utenfor en by så kan det godt hende de bare har IP-område og stedsnavn på byen.

Lenke til kommentar
Vissnok en god del; folk som er fulle er langt dårligere til å korrekt tolke kroppsspråk, og blir derfor mer kranglete.

Jupp, er godt klar over at det har svært mye å si. Sjefen min sier at det er ca 70% i følge en undersøkelse bedriften har fått utført.

Jeg trenger forøvrig en kilde på dette, som jeg kan bruke i en tekst.

Lenke til kommentar
Hva er det hvite som kommer ut fra røyken i denne eksplosjonen? Er det fuktigheta i lufta som kondenserer, eller hva er det? Ser nesten ut som damp av noe slag egentlig.

 

LINK

Det er trykkbølgen som dytter luft. Samme effekt får du vet å dytte ett kampfly gjennom lydmuren.

 

Endret av Den Gylne Apekatt
Lenke til kommentar
For å være litt mer spesifikk:

Det er en sjokkbølge som får vannet i luften til å kondensere et lite øyeblikk.

 

 

evt trykkbølge...

 

fordi ved høyere trykk kan vann kondensere ved lavere temperatur, rite? omvendt, ved lavt trykk fordamper vann ved lavere temperatur...

 

som at man kan koke vann på ca 50 grader på mount everest (8,4k moh.?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...