Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål!

Jeg forstår ikke relativitetsteorien, ok. Eller, det lille jeg har lært om den spesielle forstår jeg, men ikke den generelle (Du'h, hei femårig studie eller noe). Men hvordan blir forskyvningen i sirkelbevegelser (er det det som er akselererte systemer?). Sett at jeg sitter her, i midten, som vanlig. Rundt meg svirrer det en høyttaler (et objekt) med radius på x, rundt meg snurrer også en blyantspisser (et annet objekt med mindre masse) med en radius på y. Radiusen er her fra meg til objektet. Men hvordan er farten til de objektene som går i bane rundt meg iforhold til hverandre? Er den null Og hvordan er det i sentrum, heeelt i midten hvor det ikke er noen radius, vil det ytterste objektet ha en større fart iforhold til det innerste?

 

Huuuuuh?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er menn modigere enn kvinner ?

...

Vi er oftere "udødelig", noe som betyr at vi er villige til å gjøre aldeles hårreisende farlige ting så lenge det fortsatt er en liten sjanse for at vi klarer oss. Sånn som infanteriangrep under den store krigen...

 

Det samme gjelder mindre risker, som å kjøre bil etter 2 øl, ikke bruke sikkerhetsbelte, gå mellom to ukjente som sloss osv. Heldigvis går udødeligheten over etterhvert som vi blir eldre.

Lenke til kommentar
Er gjennomsnittlig saltinnhold i verdenshavene konstant, eller synker/øker det?

Relativt konstant ja.

 

Hovedgrunnen til at saltinnholdet i verdenshavene ikke har økt til det punktet hvor det bare er steril saltlake igjen er at verdenshavene faktisk er selvrensende. Ny havbunn dannes hele tiden lang de midtsjøiske ryggene mens gammel havbunn skyves inn under kontinentene og går i oppløsning der. Med seg tar havbunnen store mengder sedimenter og sjøvann. Dette vannet blir destillert og kommer etterhvert ut igjen som ferskvann fra sjakter på havbunner. Denne prosessen drives av prosesser i jordas indre og er ikke så voldsomt godt forstått men resultatet er at i løpet av en 20 millioner års tid har havet blitt renset for det meste. Saltgehalten på ca 4 promille representerer altså likevektspunktet mellom renseprosessen og utvaskingen fra nedbør og erosjon.
Lenke til kommentar
Men igjen, så skjønner jeg da ikke hvorfor vi ikke har ekstremt salte hav.

Verdenshavene er i gjennomsnittlig dybde ca 3km og saltnivået gjennomsnittlig ca 3,5%. Dersom alle verdenshavene hadde fordampet ville det i gjennomsnitt ligget et ca 100 meter tykt lag med salt over alt der verdenshavene lå. Med andre ord er det allerede store mengder salt som er vasket ut fra land. Det kan rett og slett være så enkelt som at det ikke finnes noe særlig mer salt å vaske ut samt at geografien endrer seg over millionene av år. Middelhavet har f.eks vært tørt. Saltslettene på vestkysten av USA har vært sjø før og tørket inn da landet hevet seg. Sånn er det vel en balanse i hvor mye som vaskes ut og hvor mye som havner i geologiske formasjoner igjen.

 

Redigert: Jeg så ikke Kahunas forklaring før nå men vi er vist inne på det samme.

Lenke til kommentar
Er menn modigere enn kvinner ?

...

Vi er oftere "udødelig", noe som betyr at vi er villige til å gjøre aldeles hårreisende farlige ting så lenge det fortsatt er en liten sjanse for at vi klarer oss. Sånn som infanteriangrep under den store krigen...

 

Det samme gjelder mindre risker, som å kjøre bil etter 2 øl, ikke bruke sikkerhetsbelte, gå mellom to ukjente som sloss osv. Heldigvis går udødeligheten over etterhvert som vi blir eldre.

 

dette blir fort en egen tråd, men jeg tror det er derfor menn oppfatter seg selv som bedre enn damer til å kjøre bil. et eksempel er hvordan min kjære mor stod på vei til å kjøre på en forkjørsvei, og begynte å rulle sakte, men ombestemte seg fordi hun ikke mente hun rakk det. mannen, som kjørte bak, var mer selvsikker, og gav på da han mente at ikke bare ville min mor rekke det, men jaggu han også. med det resultat at han dundra inn i hekken på henne etter at hun hadde kommet til full stans.

 

det samme ser jeg daglig i rundkjøringer. for en som ikke er redd for å ta risker, og som satser høyt, er det lett å oppfatte reflektert forsiktighet som usikkerhet og/eller mindre evne til å kjøre bil. det er derfor damer som regel småbulker på grunn av usikkerhet, mens menn knuser biler når de først krasjer.

 

jeg tror også det er en dimensjon av selvoppfyllende profeti i denne sterkt overdrevne troen på egen fortreffelighet. ettersom men opptrer selvsikkert i trafikken, og er tydelig på hva de ønsker, blir det færre misforståelser og de får presset seg frem uten å treffe noen.

 

ekke ment som flamebait, men følte det var relevant ettersom vi teoretiserte rundt forskjeller på kjønnene.

Lenke til kommentar

Man kan i hvert fall finne ut hvilket land og hvilken ISP du har. Deretter begynner det å bli vanskelig å spore noe mer. Hvis du har en lokal ISP så hjelper jo det litt.

 

Skal man vite nøyaktig hvem som sitter bak IPen så må man enten jobbe hos ISPen og sjekke det opp via datasystemet og finne navn og adresse eller sende en anmeldelse til politiet for lovbrudd fra den IPen for å få de til å kontakte ISP slik at IP-eieren kan identifiseres.

Lenke til kommentar
Er det mulig å finne frem hvor sånn ca. man bor hvis jeg har en ip adresse?

Klikk på linken http://www.ip-adress.com/

Der finnes du hvor ISP-en din befinner seg. Ofte ligger dette i nærheten av der du bor, men ikke alltid.

 

Det finnes nå flere datamaskiner enn IP-adresser, så noen IP-adresser må brukes flere ganger. Hvis man bare passer på at likelydende IP-adresser forefinnes i ulike lokalnett, så går det greit. På sikt er det såkalte IPv6-adresser som skal ta over for dagens IPv4-system. IPv6-systemet innholder mer enn nok unike IP-adresser til alle tenkelige teknoduppeditter i neste millioner år.

Lenke til kommentar
Man kan i hvert fall finne ut hvilket land og hvilken ISP du har. Deretter begynner det å bli vanskelig å spore noe mer. Hvis du har en lokal ISP så hjelper jo det litt.

 

Skal man vite nøyaktig hvem som sitter bak IPen så må man enten jobbe hos ISPen og sjekke det opp via datasystemet og finne navn og adresse eller sende en anmeldelse til politiet for lovbrudd fra den IPen for å få de til å kontakte ISP slik at IP-eieren kan identifiseres.

Men hvordan finner da de reklamene ut hvor jeg bor? De av typen "Find sexy girls in *min by*".

Lenke til kommentar

Hva er det høyeste trykket som er kunstig fremstilt? Altså ikke naturlige trykkkilder som reservoar og lignende, men for eksempel rigger eller forsøk med høyt trykk. Er det i det hele tatt noen grense for hvor høyt trykk man kan ha? Man vil jo etterhvert presse alt såpass voldsomt i sammen at det lenger ikke er mellomrom igjen mellom molekylene, eller?

 

Og hvis man tenker sånn teoretisk, er det overhodet mulig og komprimere vann? Altså presse vann sammen, ikke ved å benytte en luftlomme men kun vann? Det er jo litt oksygen i vannet, så det vil vel være mulig å komprimere vannet bittelitt?

Lenke til kommentar
Hvordan måler man hvor smart en kunstig intelligens er? Med en IQ-test? :p

Jeg husker ikke navnet på den, men det er en konkurranse der der du kan vinne noen millioner hvis du klarer å lage en kunstig intelligens. Testen foregår slik at en dommer sitter og chatter med en virkelig person og maskinen din, hvis han ikke finner ut hvem som er hvem, har du vunnet konkurransen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...