Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Et snedig spørsmål. Universet utvider seg kontinuerlig i alle retninger. Hvis det finnes et tilsvarende univers i "nabolaget" utenfor vårt og disse utvider seg så mye at ytterkentene treffer hverandre. Hvordan vil det se ut for oss på jorda når lyset fra nabouniverset plutselig når oss?

 

Vil vi se et kraftig lysklimt fra big bang i det andre universet? Eller bare et svakt lysglimt? Kan vi bare rette teleskopene våre mot der lysglimtet kom fra og observere hvordan big bang skjedde i nabouniverset?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si jeg har 1000,- på kontoen. Jeg bruker 500. Da vil det være 500 disponibelt, men det blir bokført senere, så jeg har fremdeles 1000 på saldo.

 

En annen ting er hvis du har mulighet for kreditt. Hvis du har 0,- på kontoen, men har lov til å ta 5000 på kreditt kan disponibelt vise 5000,-

 

Knotete forklart men :p

Lenke til kommentar
Et snedig spørsmål. Universet utvider seg kontinuerlig i alle retninger. Hvis det finnes et tilsvarende univers i "nabolaget" utenfor vårt og disse utvider seg så mye at ytterkentene treffer hverandre. Hvordan vil det se ut for oss på jorda når lyset fra nabouniverset plutselig når oss?

Hvis de to universene kommer "borti" hverandre, er det ikke en viss fare for at gravitasjonskreftene vil få dem til å kollapse inn i hverandre? :dontgetit: Ellers vil vel lyset fra det universet ha et litt "blåere" fargespektrum enn vårt, på grunn av Doppler-effekten (når de to universene beveger seg mot hverandre, vil lyset fra det andre universet se ut til å ha litt høyere frekvens enn vårt univers).

 

Vil vi se et kraftig lysklimt fra big bang i det andre universet? Eller bare et svakt lysglimt? Kan vi bare rette teleskopene våre mot der lysglimtet kom fra og observere hvordan big bang skjedde i nabouniverset?

Med fare for å ta feil, hvis det foregikk et big bang langt bortenfor vårt univers, er det ikke en viss fare for at det er så langt unna at vi ikke vil kunne se noe, ihvertfall ikke uten super-sterke teleskop?

 

Åja. Visste du forresten at penis og klitoris er samme greia på uutviklede foster? Er vel litt samme greia som det som står i artikkelen.

Lenke til kommentar
Et snedig spørsmål. Universet utvider seg kontinuerlig i alle retninger. Hvis det finnes et tilsvarende univers i "nabolaget" utenfor vårt og disse utvider seg så mye at ytterkentene treffer hverandre. Hvordan vil det se ut for oss på jorda når lyset fra nabouniverset plutselig når oss?

 

Vil vi se et kraftig lysklimt fra big bang i det andre universet? Eller bare et svakt lysglimt? Kan vi bare rette teleskopene våre mot der lysglimtet kom fra og observere hvordan big bang skjedde i nabouniverset?

 

Da har vel vår sol slukket, hvis det skjer det du beskriver, fordi at lyset kommer til å bruke en del milliarder av år hit til jorda :)

Lenke til kommentar

Det kommer vel an på hvor nært det andre universet har vært. For alt vi vet, så kan vi ha lyset fra flere universer på vei mot oss allerede :) Det kan til og med dukke opp i morgen for den slags skyld.

 

Selv så tenker jeg at hvis vi er bare et av mange unvierser, som mange forskere mener i dag, så utvider de seg slik at "kantene" av alle universene kanskje så vidt berører hverandre, men skubber hverandre utover, og går ikke inni hverandre. Tenk deg 100 ballonger i en klump som blåses opp samtidig.

 

EDIT: Jeg har sett at noen her spurte om hvorfor man får blodsmak i munnen av og til av trening. Det er enkelt forklart fordi lungene er under så mye stress pga. rask pusting og høy blodsirkulasjon, så en av blærene i lungen kan sprekke (det er ikke farlig, vi har jo millioner, hvis ikke milliarder av slike blærer), og ørlite gran blod kommer ut og blir med opp til munnen.

 

Det var i hvertfall slik det var forklart i nyeste utgave av Illustrert Vitenskap :)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Et snedig spørsmål. Universet utvider seg kontinuerlig i alle retninger. Hvis det finnes et tilsvarende univers i "nabolaget" utenfor vårt og disse utvider seg så mye at ytterkentene treffer hverandre. Hvordan vil det se ut for oss på jorda når lyset fra nabouniverset plutselig når oss?

(...) Ellers vil vel lyset fra det universet ha et litt "blåere" fargespektrum enn vårt, på grunn av Doppler-effekten (når de to universene beveger seg mot hverandre, vil lyset fra det andre universet se ut til å ha litt høyere frekvens enn vårt univers).

Ok, når jeg tenker meg om innser jeg at jeg tok delvis feil på denne. Hvis vi tenker oss at sentrum av de to universene står stille i forhold til hverandre, at universene ikke roterer rundt sin egen akse eller noe, at vi er i halvdelen av vårt univers som er nærmest det andre universet, og at vi bare kan se halvdelen av det universet som er nærmest oss, så ja, da ville Doppler-effekten gjøre at lyset fra det andre universet fikk økt sin frekvens (ble mer blålig).

 

Men så snart disse betingelsene ikke gjelder, blir det langt mer komplisert. Da kommer endringen i lysets frekvens an på om universene roterer, hvordan de beveger seg i forhold til hverandre, hvor fort universene utvider seg osv osv. Kort svar er at hvis vi antar det er vakuum mellom universene så er det teoretisk mulig å se lys fra det andre universet, muligens med noe endret frekvens på grunn av måten universene beveger seg i forhold til hvendrandre. Om det er praktisk mulig på grunn av avstand, tidsforbruk for lyset osv osv er et annet spørsmål :)

 

Selv så tenker jeg at hvis vi er bare et av mange unvierser, som mange forskere mener i dag, så utvider de seg slik at "kantene" av alle universene kanskje så vidt berører hverandre, men skubber hverandre utover, og går ikke inni hverandre. Tenk deg 100 ballonger i en klump som blåses opp samtidig.

Men hva er det som hindrer universene i å "blande seg sammen" da? Slik jeg ser det for meg er det bare vakuum utenfor universet vårt, altså er det ikke mye som hindrer andre universer i å komme her og komme her og blande seg inn i våre saker :) Annet enn muligens gravitasjonskreftene mellom stjerner og planeter som gjør at de holder noenlunde tett sammen da.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Dette fordi 0-100 var det første.

1-100 var det første århundret. År null er bare en (relativt moderne) talemåte, et år 0 har aldri eksistert. Tidsregingen starter med år 1, 1. januar år 1 var den første datoen i tidsregningen vår.

 

Vel, egentlig fantes ikke årene 1-527 heller i vår tidregning, for den kristne tidsregningen ble oppfunnet i det året vi kaller 526 og innført offisielt 1. januar 528. Før dette skjedde brukte man den romerske tidsregningen i Europa.

Lenke til kommentar
Kan en hvit høne legge hvite egg som inneholder brune høns?

Kan en hvit høne legge brune egg som inneholder hvite høns?

kan en brun høne legge brune egg som inneholder hvite høns?

kan en brun høne legge hvite egg som inneholder brune høns?

 

hvis det er flere uvanlig kombinasjoner, ta de gjerne med

Du burde heller komt med den slags spørsmål midt på dagen. Orker ikke en gang å tenke på ett sånt spørsmål så seint :p

 

Du for klare deg selv på denne. http://justfuckinggoogleit.com/ :thumbup:

Lenke til kommentar

Masse/energi kan ikke lages eller forsvinne, kun overføres til andre former. All energien i universet fantes altså rett etter Big Bang, men i hvilken form? Det er innlysende at ikke alle atomene som finnes i dag fantes da. Heller ikke alle atomene. Men hva med atomenes byggesteiner: elektroner, protoner og nøytroner. Fantes disse? Eller må vi ned på kvarkenivå og enda lenger?

Lenke til kommentar

Rett etter Big Bang var det BARE ren energi.

 

Ingen atomer, eller andre, enda mindre partikler.

 

Fra etter inflasjonsfasen, som var fra 10-43 til 10-33 sekund etter Big Bang, til et sekund etter Big Bang begynte det å bli kaldt nok til at noen partikler kunne bli dannet, men det var fortsatt så tett og så varmt at det hele tiden også ble dannet anti-partikler, og de utslettet hverandre og ble til gammastråling, som igjen ble til partikler. Med andre ord, ingenting var stabilt.

 

Fra etter et sekund etter Big Bang, så var temperaturen lav nok til at elektroner, protoner og nøytroner ble stabile. Da ble også de første atomene laget, nemlig Hydrogen og Deuterium (en isotop av Hydrogen), og litt Helium.

 

Det er vel svaret ditt :) Etter dette ble universet mer og mer utvidet, og flere og flere atomer ble laget, men bare Hydrogen og Helium, samt litegran Litium og Beryllium. Alle de resterende grunnstoffene kommer fra fusjon i sentrum av stjernene som kom i ettertid, og fra supernovaer.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Mener på at noen fotoner dannet elementærpartikler.

 

Selv så tenker jeg at hvis vi er bare et av mange unvierser, som mange forskere mener i dag, så utvider de seg slik at "kantene" av alle universene kanskje så vidt berører hverandre, men skubber hverandre utover, og går ikke inni hverandre. Tenk deg 100 ballonger i en klump som blåses opp samtidig.

Men hva er det som hindrer universene i å "blande seg sammen" da? Slik jeg ser det for meg er det bare vakuum utenfor universet vårt, altså er det ikke mye som hindrer andre universer i å komme her og komme her og blande seg inn i våre saker :) Annet enn muligens gravitasjonskreftene mellom stjerner og planeter som gjør at de holder noenlunde tett sammen da.

Mørk energi, vil jeg tro. Dette er energi med en frastøtende kraft, og fordi det finnes mest av denne energien enn noe annet i universet er universet vårt frastøtende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...