Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jaja, mon tro hva slags folk de 2 millionene som får være der blir da ;p

 

Men uansett; hvorfor skulle det ikke skje liksom? Historiene fra før i tiden har jo stemt med det de forutså i fortiden også da :hmm:

Hvorfor det ikke skulle skje?

Vel, vi har noe som kalles gravitasjonskraft. Et så stort legeme i rommet ville påvirket både banene til andre planeter og vært mulig å måle med vitenskapelige instrumenter.

Det finnes ikke fnugg av bevis som tilsier at Planet X eksisterer. Derimot så stemmer alle beregninger om at det bare er de kjente planetene som finnes.

Lenke til kommentar
Ask me anything and I will answer as much as I know about the Norwegian connection to all this. And just look around: they are building underground bases and bunkers everywhere. Open your eyes, people. Ask the governments what they are building, and they will say “Oh, it’s just storage for food”, and so on. They blind you with all the lies.

Jeg har ikke sett noe som tyder på at det blir bygget en eneste bunker noe sted, men på den annen side, dette forklarer jo hvorfor vi ikke har penger til noe som helst her i landet. :p

Og hvis denne planeten skulle deise inn i oss om 4 år, hva i helsike skulle det hjelpe å krype inn i fjellet?

 

Knut Jørgen to the rescue:

http://www.astro.uio.no/ita/nyheter/myter_...myter_0403.html

Lenke til kommentar
kan elektromagnetisk stråling ha kraft nok til å dytte noe? for eksempel et speil eller en plate som henger i 2 tau, kan man sende kraftige stråler mot flaten, og speilet/platen beveger seg litt?

Man har jo den fantastiske sci-fi-idéen solseil, som drives fremover av lys (elektromagnetisk stråling). Men da snakker man om mye større og tynnere/lettere objekter enn et lite speil...

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si meg uenig med den :)

 

Men har sett litt på MacGyver i det siste, "for old times sake" og har ikke funnet så mange direkte feil i det han gjør, bortsett fra at alt han trenger som oftest er strategisk plassert (jeg må imidlertid innrømme at de har laget serien slik at det er mer eller mindre normalt at det han trenger er der, også så det virker som om han baserer løsningene på hva han finner og ikke finner det han trenger til en ferdig laget oppskrift, som bare trenger ingredienser), sammen med ekstrem flaks.

 

Men så har jeg bare sett til episode 17 i sesong 1 da :/

 

EDIT: A-Jay, ja, vi snakker om seilstørelser på opptil samme areal som Texas :)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
kan elektromagnetisk stråling ha kraft nok til å dytte noe? for eksempel et speil eller en plate som henger i 2 tau, kan man sende kraftige stråler mot flaten, og speilet/platen beveger seg litt?
Man har jo den fantastiske sci-fi-idéen solseil, som drives fremover av lys (elektromagnetisk stråling). Men da snakker man om mye større og tynnere/lettere objekter enn et lite speil...

Det finnes fungerende varianter av de der på jorda: Glasskuler med vakuum og en propell som er sort på den ene siden av propellbladene og sølvfarget på de andre sidene. Når den settes i sollys vil sola dytte propellen rundt. Det er snakk om ekstremt lite kraft så det er ikke nyttig for annet enn å demonstrere prinsippet. Effekten er trolig i størrelseorden under 1 milliwatt.

Lenke til kommentar
Er "alt" som MacGyver gjør rent teoretisk mulig?

 

Merk, teoretisk, på papiret :)

 

uten at jeg har noe beviser for det, så har det aller meste(om ikke alt) vært mulig i teorien

Nåja,, ofte fjerner de en ingrediens, så _akkurat_ det han gjør er ofte ikke mulig.

 

Så har du det med sannsynligheten og mengde også.

For eksempel har han flere ganger laget salpetersyre (til å lage eksplosiver) med en annen sterk syre og naturgjødsel. Riktig nok er det noe nitrater også i naturgjødsel, men å utvinne salpetersyre i de mengdene han hadde trengt ville ikke vært mulig med naturgjødsel.

 

Men hva gjør vel det, macGyver er da alltid god underholdning :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...