Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan styrer man romferger når rommet nærmest er et perfekt vakuum?

Det er selve utslippet/eksosen fra rakettene som gir thrust og for å styre i de forskjellige retninger finnes det små 'thrusters' på siden av romfergen

Er det ikke fordi bevegelsesmengden skal være konstant? Eventuelt Newtons 3. lov?

Lenke til kommentar

Jeg lurte på en ting...

 

Når jeg spiller en låt på pcen, og velger at en helt tilfeldig låt skal være den neste, hvordan gjør PC-en dette? Jeg forestilte meg alltid at PC-en/programmet lagde en form for liste utifra MP3-låtene, og spilte kanskje hver 10 låt låt, så hver 20 låt , så hver 30 låt osv.

 

men er det slik at PC-en greier og velge (utifra et program) en tilfeldig låt av seg selv? Upåvirka av hvordan MP3 filene er? For meg virker det litt rart, for PC-en er jo ikke i stand til og ta avgjørelser på egen hånd uavhengig av andre påvirkelsker.

 

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Er det farlig å ha PC-en ved siden av en høyttaler og hvorfor er det ofte at når man kjøper aksjer må man kjøpe bestemte antall og ikke det antallet man selv vil (selvfølgelig opp til antallet aksjer som er ute på markedet)

 

"I didn't know that" (en slags engelsk avart av Mythbusters) på National Geographic testa hvor mye magnetkraft som krevdes før en harddisk ble helt slettet. Vanlige magneter gjorde absolutt ingenting, selv når de dro den over hele PC-en over og under. Windows sto fjellstøtt der uansett. Så prøvde de en elektromagnet (mye sterkere), fortsatt ingen reaksjon. De måtte helt opp til magneter som kan løfte biler (på bilopphuggeri) for å slette harddisken totalt. Dette var en bærbar PC.

Da ble harddisken testa på en lab etterpå og de konstaterte at alt var vekk.

 

De er mao. godt beskyttet mot utvendig magnetisk støy. Så en høyttaler vil ikke ha noe å si.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg lurer: Hvor kommer 'tradisjonen' med krympefest/krympelag fra? Hva krympes? Jeg hørte en si 'krympe barnefoten" i betydningen å feste etter at barne var født. Hvorfor blir feiring av en barnefødsel kalt for "krymping av barnefoten"?

 

Hvorfor finnes ikke perfekt vakuum? Og er det overhodet mulig å lage dette kunstig, eller er det umulig?

Jo lavere trykk man skal ha jo vanskeligere blir det å lage det. F.eks er det jo lett å pumpe ut luft fra en beholder med vanlig lufttrykk siden det er ca 2460000000000000000000 molekyler gass i hver liter luft ved vanlig romtemperatur og atmosfærisk trykk. Jo mer man pumper ut jo mer må man også pumpe luft motstrøms. Dvs. den siden man pumper lufta til vil jo ha høyere trykk enn den siden man pumper fra. Da er det lett for at lufta vil strømme tilbake så snart det blir en åpning mellom de to volumene. Med tanke på at det blir stadig færre molekyler igjen i vakuumet så blir det også vanskeligere for pumpa å få tak i de molekylene. Alle stoffer har en kjemisk likevekt mellom sin flytende eller faste fase og gass. Jo lavere trykket blir jo flere stoffer vil fordampe i det trykket som er. F.eks vil en vakuumpumpe med oljesmurte deler ikke fungerer under et vist trykk fordi oljen fordamper. Det samme gjelder andre stoffer som man normalt tenker umulig kan fordampe. Er trykket ekstremt lavt så vil f.eks også metaller fordampe. En metallbeholder vil altså "lekke" atomer til tomrommet. Det samme gjelder beholdere av alle mulige andre stoffer. For å begrense denne lekkasjen kan temperaturen senkes og det kan benyttes metaller som har en ekstremt forskjøvet likevekt med gassfasen sin.

 

Det tommeste stedet menneskeheten vet om er faktisk på vår egen jordklode. Det er i LHC-akselleratorringen i CERN. Den består av et metallrør (sikkert med en sær legering) som er kjølt ned til ca 2 Kelvin. Det minimerer lekkasjen. Hvordan pumpene fungerer vet jeg ikke men det er sikkert snakk om mange ulike typer vakuumpumper som brukes i flere trinn. Ett av de siste trinnene er sikkert Ultra høyvakuum-pumper.

Lenke til kommentar
hvorfor er det ofte at når man kjøper aksjer må man kjøpe bestemte antall og ikke det antallet man selv vil (selvfølgelig opp til antallet aksjer som er ute på markedet)

Aksjer omsettes for det meste i hele børsposter som typisk har en verdi på 5.000,- eller 10.000,- ved et visst tidspunkt. Dette fordi det er lettere å matche kjøp og salg for meglerne. Men det er ingenting i veien for å kjøpe/selge deler av børsposter (også kalt odd lot), men det tar da lengre tid og er mer tungvint for megleren å skrape sammen aksjer nok til å matche ordren din.

 

EDIT Børspostenes størrelse justeres hvert kvartal av Oslo Børs ved behov.

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar
Hvorfor finnes ikke perfekt vakuum? Og er det overhodet mulig å lage dette kunstig, eller er det umulig?

 

Et enklere svar kan kanskje være at "vakuum" bare er et ord som betyr sånn omtrent "helt tomt", men ikke kan bety det fullt og helt, for hva er "helt tomt"? Før eller siden vil det være en partikkel et eller annet sted, og da er det ikke helt tomt. Perfekt vakuum kan vel dog eksistere innenfor et gitt område.

Merk at alt ovenfor er ren synsing, all tilknytning til konkrete fakta er tilfeldig.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Jeg lurer: Hvor kommer 'tradisjonen' med krympefest/krympelag fra? Hva krympes? Jeg hørte en si 'krympe barnefoten" i betydningen å feste etter at barne var født. Hvorfor blir feiring av en barnefødsel kalt for "krymping av barnefoten"?

 

Krymping av barnefoten? Hehe - aldri hørt. Men ordet krympefest er jo rimelig selvforklarende: man feirer at mors omkrets krymper. Det vil si, man feirer at barnet er født, men en heldig bi-virkning er jo at mor finner tilbake til sin opprinnelige fasong. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor finnes ikke perfekt vakuum? Og er det overhodet mulig å lage dette kunstig, eller er det umulig?

 

Vakuum er et annet navn på tomt rom. I et perfekt vakuum er det absolutt ingen materie! Ikke en gang gassmolekyler. Kun tomt rom.

 

Det beste vakuum vi kjenner til er verdensrommet. I store deler av verdenrommet er det mindre enn ti atomer per kubikkmeter! Til sammenligning er det 1025, eller ti millioner milliarder milliarder, molekyler per kubikkmeter luft ved jordoverflaten! I praksis er et perfekt vakuum umulig å lage på jorden. Gasser med veldig liten tetthet blir derfor også kalt vakuum.

 

Jeg tror det er umulig fordi det alltid vil være en 'vegg/grense' der vakuumet går over til å være u-vacuum, om du skjønner. Ta f.eks en O i midten kan det være perfekt vacuum, men likevel ikke, siden den har en kant som består av et eller annet materiale.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle den det?

Vi kommer visstnok til å kræsje i Planet X.

En ukjent planet i solsystemet som er mye større enn Jupiter. Derfor har visstnok norske myndigheter laget underjordiske baser med plass til 2 millioner mennesker.

 

Ja, jeg veit. Det henger ikke på greip for fem flate.

Lenke til kommentar

Er det det tommeste? I mellom store galaksehoper og lignende kan det jo være flere kubikkmeter uten et eneste atom. Det er vel nokså nært perfekt vakuum? Men er det ikke noe som sier at det i perfekt vakum hele tiden vil "poppe opp" partikler som forsvinner igjen, eller virtuelle partikler?

 

Jeg så forresten i Illustrert Vitenskap om at forskere har funnet et område i universet med en diameter på 1 mrd. lysår som ikke inneholdt noen galakser, eller lignende. Tydeligvis ikke engang mørkt stoff. Det bør vel være et nokså perfekt vakuum der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...