Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...

Hvis bakken på kirkegården er dypfrossen kan lik ligge på kjølerom til våren kommer og tiner opp bakken. Altså i mange måneder.

...

Mulig praksisen varierer fra sted til sted men da jeg jobbet på kirkegård dekket vi bakken med et tykt lag løv der vi skulle grave nye graver i løpet av vinteren. For å tine bakken over gamle graver hadde vi en ramme med varmeapparater vi kunne plassere der vi skulle grave. Tiningen tok gjerne et par dager. Jeg har sett tilsvarende apparater brukt til grøftegraving om vinteren.

Lenke til kommentar
Hvordan forhindrer man at spaghettien kleber seg sammen til et stort nøste etter at den er ferdig kokt? Jeg har hatt en viss suksess med å slenge en drøy klatt smør på toppen etter at jeg har helt av vannet men finnes det bedre alternativer?

Først bør du sørge for at spaghettien ikke henger sammen under koking, altså røre godt rundt etter du har lagt den i vannet. Litt olje i vannet hjelper også mot klebing, når vannet er tømt av kan du ha over en dæsj olje til og røre godt rundt igjen.

Lenke til kommentar
Først bør du sørge for at spaghettien ikke henger sammen under koking, altså røre godt rundt etter du har lagt den i vannet. Litt olje i vannet hjelper også mot klebing, når vannet er tømt av kan du ha over en dæsj olje til og røre godt rundt igjen.

vannet bør også fosskoke for og ha mest mulig bevegelse i vannet :)

Lenke til kommentar

Jeg er flink til å koke spagetti. Bruker ikke olje i vannet, men masse salt (vet ikke om det har noe å si på klebingen, men den blir god av det). Venter til at vannet fosskoker før jeg har spagettien oppi, og skrur bare ned akkurat så mye at det ikke koker over. Når det bobler så heftig trenger man ikke røre så ofte. De siste minuttene når den begynner å bli ferdig er det viktig å smake ofte, slik at den blir skikkelig al dente.

Det viktigste for å unngå klebing er nok å tilsette noe fett etterpå. Etter at du har slått av vannet hiver du spagettien tilbake oppi gryta, tilsetter en klatt smør eller olje og rører rundt. Det smaker best med smør.

Lenke til kommentar

Enig i at spagetti smaker bedre med smør i stedet for olje. Jeg bruker flytende smør siden man slipper å vente på at det smelter før man kan røre rundt. Også er det sunnere.

 

Salt er ikke så sunt så det tilsetter jeg når det er 2-3 minutter igjen av koketiden. Da trekker saltvannet kun inn i overflaten av spagettiene og de smaker dermed normalt salt når de spises uten at de har like mye salt i seg som om man tilsetter saltet helt i starten.

Lenke til kommentar
1. Hvor kan man bli "fryst ned"

Det er flere såkalte cryonics-institutter i USA, hittil er omtrent 150 personer fryst ned i flytende nitrogen. Men foreløpig vet man ikke om det er mulig å tine de opp i framtiden, ei heller om de noensinne kan vekkes til live igjen. Personene som ligger der sover ikke, de er døde.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cryonics

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Hehe, jeg koker nærmest spagettien i saltlake. Kan ikke forestille meg at den klarer å trekke til seg så voldsomt mye uansett.

Noe må den da tiltrekke ellers ville ikke smaken blitt påvirket. Spagettien tiltrekker seg akkurat så mye (salt-)vann som volumøkningen av spagettien tilsier. F.eks hvis du har 2 liter vann i kasserollen og du kan helle ut 1 liter etter koking så har spagettien trukket til seg halvparten av vannet og dermed halvparten av saltet.

Lenke til kommentar

Mitt spagetti-tips:

Tørket kjøpespagetti fosskokes i ca 12 minutter med et par teskjeer salt i vannet fra starten, for mye salt er verre enn for lite salt. Spagettien has i når vannet koker og det må røres om etter et minutt eller to slik at spagettien ikke kokes til en klump. Litt olje i vannet hindrer at det koker over, men er ikke nok til at spagettien ikke kleber etterpå. Så litt fett ekstra, f.eks litt olivenolje, røres lett inn i spagettien etter at vannet er slått av.

 

Fersk spagetti må kokes i kortere tid enn tørket spagetti.

Lenke til kommentar
Hvordan forhindrer man at spaghettien kleber seg sammen til et stort nøste etter at den er ferdig kokt? Jeg har hatt en viss suksess med å slenge en drøy klatt smør på toppen etter at jeg har helt av vannet men finnes det bedre alternativer?

Det at spaghettien kleber seg sammen kan tyde på at den er overkokt. Selv er jeg alltid nøye med å smake på pastaen under kokingen. Når den er "al dente", altså at den har fast og god konsistens men ikke knaser når du tygger den, tar jeg den av platen med en gang. Jeg ser aldri på klokken når jeg koker pasta, den er ferdig når den er ferdig :)

 

Ellers pleier jeg å fosskoke, og å ha olivenolje i pastaen. Olivenoljen gir den "rette" smaken, og hindrer pastaen fra å koke over.

 

Når jeg er ferdig, heller jeg av vannet i et dørslag. Man skal ikke skylle pastaen med vann fra kranen, kun helle av det som allerede er.

Lenke til kommentar
Påskedag er alltid på første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn.

Hvilket i praksis betyr at tidspunktet kan variere innen en periode på nesten 5 uker. Hvis det er fullmåne dagen etter vårjevndag og søndag dagen etter fullmånen, så faller påskedag på 23. eller 24. mars (avhengig om vårjevndøgn er 21. eller 22. mars). Årets påske er altså et eksempel på ei veldig tidlig påske, for i år er påskedagen 23. mars. Men hvis det er vårjevndøgn dagen etter fullmåne, så faller første fullmåne etter vårjevndøgn hele 28 dager etter vårjevndøgn (månens omløpstid er 29,5 døgn), og hvis denne fullmånen er på en mandag, så går det altså enda 6 dager før påskedagen. Hvis vårjevndøgn er 22. mars kan altså påskedag senest havne på 25. april.

 

De som bruker piggdekk må legge om til sommerdekk senest ei uke etter påske (Sør-Norge), noe som altså betyr at årets sommerdekksesong starter 30. mars.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...