Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor hjelper Cola mot mageknipe og kvalme (og de andre tingene man da forbinder med dette)?

 

det gjør ikke det, det kan være hvilken som helst brus...

poenget er bare å få noe i magen...

 

Cola inneholder nemlig for mye sukker i forhold til salt – to viktige ingredienser når man må få i seg væske.

 

For lite salt

- Det som først og fremst er viktig med diaré er at man må væskes opp. Det gjør man ved å drikke riktig mengde sukker og salt, sier Berdal til Nettavisen.

 

At Cola hjelper mot diare er ifølge Berdal kun et rykte som ikke kan bevises vitenskapelig. Cola inneholder rett og slett ikke nok salt:

 

Farris derimot... Link

 

//

 

En ting jeg har lurt på: Lys er stråling. Hvis jeg har forstått det rett, er stråling ingen ting i seg selv, men kun en bevegelse i atomene rundt. Hvordan kan det da ha seg at lys kan bevege seg gjennom vakuum? Der er det jo ingen atomer det kan sette i bevegelse. Hvordan kan lyset fra sola komme seg gjennom det tomme rommet og til jorda? (for det er tomt ikke sant? :hmm: ). Likedan med romsonder og satellitter - hvordan går det an??

 

Lys kan være både bølger og partikler (fotoner) ettersom hvordan du ser på det.

 

Joa.. men det fra satellitter er jo radiobølger eller røntgen ellerno. det er vel ikke partikler? og lyd: det er jo også bølger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lys kan være både bølger og partikler (fotoner) ettersom hvordan du ser på det.

 

Joa.. men det fra satellitter er jo radiobølger eller røntgen ellerno. det er vel ikke partikler? og lyd: det er jo også bølger?

 

Alle typer elektromagnetisk stråling, inkludert radiobølger, røntgen, lys, osv (ja, lys er elektromagnetisk stråling!) kan sees på både som bølger og partikler.

 

Lyd er ikke elektromagnetisk stråling, men trykkbølger som forplanter seg i luften. Disse er kun bølger, ikke partikler.

Lenke til kommentar
Jeg kom til å tenke på en ting her en dagen. Er mennesker slik de er fordi de er lærte til det? Jeg mener hvorfor ser noen folk ikke se no galt i drap men for andre er mordere syke syke folk. Er det slik fordi vi (aller fleste) er lærte til at drap er feil, eller er det slik at viss vi hadde lært at drap er rett hadde det da ikke vært no problem for de fleste?

 

Jeg har hørt at seriemordere og andre gærninger har en fysisk hjernefeil, har dog ingen kilder å komme med. kan noen bekrefte mitt utsagn?

Lenke til kommentar
Jeg har også lest at Cola ikke hjelper en dritt (haha) mot diare, selv om bestemor måtte påstå det fordi hennes mamma fortalte det. Cola inneholder egentlig bare sukker og fargestoffer (og noen smaksstoffer), det er ingenting som helst i selve brusen som vil hjelpe å "binde sammen" bæsjen i magen. Sukker har ikke en slik effekt.

Trøste og bære. Om du virkelig har "bæsjen i magen" slik du skriver, er du da så syk at det skal adskillig mer enn bare Cola til. Tidenes stål-ånde er da ditt minste av mange problemer. Her snakker vi om pumping og skylling i lange baner.

Lenke til kommentar
1. Hvor kan man bli "fryst ned" for å bli vekket når teknologien er der?

2. Vil det føles ut som en lang drøm, eller vil det føles ut som du våkner rett etterpå? Ettersom hjernen er innaktiv.

Siden ingen vet så blir det bare gjetninger:

1. Det finnes ingen slike steder og det er usikkert om det dukker opp i framtida og ennå mer usikkert hvor.

2. Jeg regner med det vil føles ganske voldsomt på ett eller annet vis. Omtrent som å bli slått i svime og våkne opp med en voldsom hodepine. For jeg regner med at den kjemiske balansen i hodet blir påvirket kraftig av nedfrysingen og dermed at man vil få en kraftig hodepine eller andre uvanlige følelser/smerter. Det vil sikkert også ta en stund før man kommer helt til seg selv og kroppen rydder opp i skadene og de kjemiske ubalansene. Akkurat som etter en hjernerystelse.

 

Hvis du skal kunne fryses ned for så å tines opp seinere må både nedfrysningen og tiningen skje veldig fort. Jeg kan ikke se noen logisk måte å tine opp en dypfryst is iløpet av 1 sekund.

Kanskje med ett eller annet sett med mange finjusterte milrobølgesendere som er nøyaktig tilpasset kroppens form og vanninnhold. Frysingen er derimot et verre problem.

Lenke til kommentar

Nedfrysning er veldig vanskelig, først og fremst fordi isen som dannes vil rive i stykker altfor mange av kroppens celler til at du kan håpe på å overleve en opptining.

 

En mulighet er å bytte ut vannet med en annen væske som tillater at kroppen kjøles ned uten å skade vevet(ingen slik væske er kjent i dag). Hvis du da hensettes i narkose før du kjøles ned er det i det minste tenkbart at du kan kjøles så langt ned at alle prosesser stopper helt opp. Fortsatt er det et åpent spørsmål om de prosessene starter opp igjen av seg selv når temperaturen økes men det finnes jo mikroorganismer som tåler det så det er ikke helt utenkelig at vi gjør det også.

 

Selv i nedkjølt tilstand vil kroppen kunne påvirkes utenfra av for eksempel kosmisk stråling. Denne strålingen fører til en hel masse DNA-feil vi normalt ikke merker noe til fordi cellene kontinuerlig reparerer seg selv. Når cellene er avskrudd vil muligens disse skadene hope seg opp i så stor grad at vi aldri kan vekkes til live.

Lenke til kommentar

Hva mener du med frist?

 

Hvis bakken på kirkegården er dypfrossen kan lik ligge på kjølerom til våren kommer og tiner opp bakken. Altså i mange måneder. Ellers så er det vanlig med begravelse innen et par uker etter dødsfallet, men det kan forlenges til måneder dersom det f.eks er et drap som etterforskes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...