Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Bærte et batteri ned i kjelleren i stad og det var sykt tungt. Hva er det som gjør at det er så tungt? Det er snakk om et batteri for å koble på solcellepanel-system.

Et blybatteri, som er det som brukes i ditt tilfelle, er for det første den tyngste batteriteknologien som er i bruk. Slike batterier inneholder flytende syre, og mer eller mindre kun det. Væsker har en tendens til å være svært tunge pga. høy massetetthet (som er grunnen til at de er væske i utgangspunktet, og ikke gass).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden vi har en induksjonstopp hjemme, så lurer jeg på hva som får denne til å varme så kjapt, og hvordan den i det hele tatt fungerer. Jeg vet at det hele innebærer magnetisme, men hva skjer egentlig? Og hva er grunnen til at det bare tar 10sek før smøret freser i panna?

Det som står under lokket er en form for spole. Dette er bare isolert ledning som er viklet rundt og rundt for å være lengst mulig uten å ta mye plass. Når det går strøm i en ledning dannes det et magnetfelt rundt den. Legger man to ledninger ved siden av hverandre og pulserer en strøm igjennom den ene, så vil det oppstå en strøm i den andre også pga. magnetfeltet overfører energi mellom ledningen. Ved å vikle en lengre ledning rundt en jernkjerne kan man konsentrere dette og lage et meget kraftig magnetfelt. Når du setter en panne el.l av metall oppå, så dannes det strøm i den av magnetfeltet. Denne strømmen går bare rundt i panna og dette gir effekt i form av varme. Det faktum at varmen genereres i selve panna og ikke må overføres via metall til den gjør at det går svært fort å varme den opp.

 

Slik ser den ut inni:

 

800px-Induction_Cooker.jpg

 

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Bærte et batteri ned i kjelleren i stad og det var sykt tungt. Hva er det som gjør at det er så tungt? Det er snakk om et batteri for å koble på solcellepanel-system.

Et blybatteri, som er det som brukes i ditt tilfelle, er for det første den tyngste batteriteknologien som er i bruk. Slike batterier inneholder flytende syre, og mer eller mindre kun det. Væsker har en tendens til å være svært tunge pga. høy massetetthet (som er grunnen til at de er væske i utgangspunktet, og ikke gass).

 

Så det er rett og slett syren i batteriet som er så fryktelig tung da?

Lenke til kommentar
Bærte et batteri ned i kjelleren i stad og det var sykt tungt. Hva er det som gjør at det er så tungt? Det er snakk om et batteri for å koble på solcellepanel-system.

Et blybatteri, som er det som brukes i ditt tilfelle, er for det første den tyngste batteriteknologien som er i bruk. Slike batterier inneholder flytende syre, og mer eller mindre kun det.

De inneholder selvsagt også blyplater.

Blybatterier bruker flytende svovelsyre som elektrolytt og er dermed det eneste batteriet der elektrolytten er en separat komponent. Ladningstilstanden til et batteri kan anslås ved hjelp av en såkalt syremåler hvis batteriet er utstyrt med avtagbare kapsler for hver celle. Elektrolyttens egenvekt påvirkes av ladetilstanden.

Polene på et batteri består av blydioksid(Pb02) og metallisk bly(Pb). Elektrolytten er svovelsyre(2H2SO4).

http://no.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_bat...atteri_.28Pb.29

Lenke til kommentar

Jeg fant et blybatteri med følgende spesifikasjoner:

12V

200Ah

522x238x223 mm LxBxH

65Kg

Volumet til batteriet er altså 5,22 x 2,38 x 2,23 dm = 27,7 liter

Med en vekt på 65kg betyr det at egenvekta er 2,35.

 

Batteriet består hovedsaklig av: Bly, 37% svovelsyre/vann og litt luft/gass i toppen av battericellene.

Bly har en egenvekt på 11,3, vann har 1,0, svovelsyre har 1,84. Hvis vi antar at 5% av volumet er gass så er resten av volumet 26,3 liter.

 

Volumforholdet mellom bly og svovelsyre lar seg regne ut. Tettheten til den fortynnede syra er omtrent 0,37*1,84+0,63*1,0 = 1,3. Dersom hele volumet på 26,3 liter hadde vært syre ville det veid: 26,3 * 1,3 = 34,2 kg. De resterende 30,8 kg er forårsaket av blyet. Volumet av blyet er dermed 30,8 kg / (11,3-1,3) kg/l = 3,8 liter. Volummessig består altså batteriet av ca 3,8 liter bly som veier ca 43 kg. 22,4 liter er syre og veier ca 29,3 kg. De resterende 1,4 liter er gass og veier praktisk talt ingen ting. Vel, jeg ser noen småfeil i regnestykket men det er ikke så langt unna korrekt så jeg lar det stå.

Lenke til kommentar
Hvis man kunne gått på Jupiter, hva ville skjedd da? Siden Jupiter er en gassplanet, og gassen er samlet antar jeg at det også er en form for tyngdekraft der. Vil man da falle inn til kjernen og stoppe opp der, eller bare falle rett igjennom?

Gassen blir vist gradvis tykkere og tykkere til den blir en sjø av flytende gass. (Gassen er over det kritiske punktet så det er ikke noe definert overgang mellom gass og flytende fase). Faller man ned på jupiter vil man trekkes mot planeten med en tyngdekraft som er 2-3 ganger større enn på jorda. Hvis man overlever de enorme magnetfeltene og stormene av ladde partikler så vil man oppleve ekstreme stormer og sikkert knuses av trykket før man når dette "havet". Der vil man nok synke saktere og saktere på grunn av økt "vann"motstand. Mulig det er noen havstrømmer der også. Havet er trolig ekstremt dypt. Et stykke inn i planeten vil man trolig møte en fast kjerne av metallisk hydrogen. Der vil man trolig bli liggende på bunnen av "sjøen". Lengre inn i planeten er det trolig andre stoffer som minner mer om vanlig stein men dit kommer man neppe. Kilde

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Hvorfor hjelper Cola mot mageknipe og kvalme (og de andre tingene man da forbinder med dette)?

 

det gjør ikke det, det kan være hvilken som helst brus...

poenget er bare å få noe i magen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Hvis jorden hadde vært like stor som solen, hvordan tror dere da synet vårt på verden hadde vært? Jeg mener, vi hadde jo hatt problemer med å finne ut om det bodde noen på "den andre siden". :p

Lenke til kommentar
Hvis jorden hadde vært like stor som solen, hvordan tror dere da synet vårt på verden hadde vært? Jeg mener, vi hadde jo hatt problemer med å finne ut om det bodde noen på "den andre siden". :p

Interessant spørsmål. Solen er jo ufattelig mye større en jordkloden, så det ville definitivt tatt lang tid før vi fikk kartlagt hele jordkloden. Verden hadde vært langt mindre globalisert. Det avhenger selvfølgelig også av hvor mange mennesker det hadde vært. Hvis det skulle vært samme forhold som vi har idag (24726.292 m² per person) så tror jeg vi hadde hatt langt bedre utvikling med så mange mennesker. Det er også et spørsmål om imperialiseringen ville vært sterk, ettersom det er mye 'uoppdaget' land. Noen sivilisasjoner kunne ligget langt forann andre, ettersom de er så atskilt. Er vanskeligt å kunne svare noe ordentlig på det, ettersom alt avhenger av små årsaker som krig, sykdommer osv.

 

Vet ikke om det er riktig, men går utifra at solen ville isåfall hatt problemer med å 'varme opp' jordkloden hvis den var så stor.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
Hvorfor hjelper Cola mot mageknipe og kvalme (og de andre tingene man da forbinder med dette)?

 

det gjør ikke det, det kan være hvilken som helst brus...

poenget er bare å få noe i magen...

 

Cola inneholder nemlig for mye sukker i forhold til salt – to viktige ingredienser når man må få i seg væske.

 

For lite salt

- Det som først og fremst er viktig med diaré er at man må væskes opp. Det gjør man ved å drikke riktig mengde sukker og salt, sier Berdal til Nettavisen.

 

At Cola hjelper mot diare er ifølge Berdal kun et rykte som ikke kan bevises vitenskapelig. Cola inneholder rett og slett ikke nok salt:

 

Farris derimot... Link

 

//

 

En ting jeg har lurt på: Lys er stråling. Hvis jeg har forstått det rett, er stråling ingen ting i seg selv, men kun en bevegelse i atomene rundt. Hvordan kan det da ha seg at lys kan bevege seg gjennom vakuum? Der er det jo ingen atomer det kan sette i bevegelse. Hvordan kan lyset fra sola komme seg gjennom det tomme rommet og til jorda? (for det er tomt ikke sant? :hmm: ). Likedan med romsonder og satellitter - hvordan går det an??

Lenke til kommentar

Jeg har også lest at Cola ikke hjelper en dritt (haha) mot diare, selv om bestemor måtte påstå det fordi hennes mamma fortalte det. Cola inneholder egentlig bare sukker og fargestoffer (og noen smaksstoffer), det er ingenting som helst i selve brusen som vil hjelpe å "binde sammen" bæsjen i magen. Sukker har ikke en slik effekt.

Lenke til kommentar
Hvorfor hjelper Cola mot mageknipe og kvalme (og de andre tingene man da forbinder med dette)?

 

det gjør ikke det, det kan være hvilken som helst brus...

poenget er bare å få noe i magen...

 

Cola inneholder nemlig for mye sukker i forhold til salt – to viktige ingredienser når man må få i seg væske.

 

For lite salt

- Det som først og fremst er viktig med diaré er at man må væskes opp. Det gjør man ved å drikke riktig mengde sukker og salt, sier Berdal til Nettavisen.

 

At Cola hjelper mot diare er ifølge Berdal kun et rykte som ikke kan bevises vitenskapelig. Cola inneholder rett og slett ikke nok salt:

 

Farris derimot... Link

 

//

 

En ting jeg har lurt på: Lys er stråling. Hvis jeg har forstått det rett, er stråling ingen ting i seg selv, men kun en bevegelse i atomene rundt. Hvordan kan det da ha seg at lys kan bevege seg gjennom vakuum? Der er det jo ingen atomer det kan sette i bevegelse. Hvordan kan lyset fra sola komme seg gjennom det tomme rommet og til jorda? (for det er tomt ikke sant? :hmm: ). Likedan med romsonder og satellitter - hvordan går det an??

 

Lys kan være både bølger og partikler (fotoner) ettersom hvordan du ser på det.

Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på en ting her en dagen. Er mennesker slik de er fordi de er lærte til det? Jeg mener hvorfor ser noen folk ikke se no galt i drap men for andre er mordere syke syke folk. Er det slik fordi vi (aller fleste) er lærte til at drap er feil, eller er det slik at viss vi hadde lært at drap er rett hadde det da ikke vært no problem for de fleste?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...