Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Då eg var ung og dum la eg to halvfulle Pepsi i frysaren. Eg skulle kose meg med dei når det var dritvarmt. Dei smakte piss, fordi alt det som tynna han ut var fryse til is.

Når de er halvfulle er det ikke rart, og når det er Pepsi så er det ihvertfall ikke rart. Hvis det er en full Cola som ikke har blitt åpnet skal det være samme smak og samme kulsyret, vet ikke om kulsyret holder like lenge men.

Smaken forsvinner når den fryses. I allefall etter min erfaring.

 

Vannet har lettere for å fryse enn alt det andre dritten i Cola, derfor frøys kun vannet, og det ville ikke blande seg etter opptining.

 

Dette var vel å merke at den frøys ute, og ikke i fryseren. Kanskje det er kaldt nok i fryseren til at det fryser hele greia, ikke bare vannet.

Lenke til kommentar
Hvorfor føles det kaldere og drikke f. eks eplenektar etter man har spist en fishermans friend/Doc o.l?

 

wikipedia står det:

 

Menthol's ability to chemically trigger cold-sensitive receptors in the skin is responsible for the well known cooling sensation that it provokes when inhaled, eaten, or applied to the skin. Menthol does not cause an actual drop in temperature.[1] In this sense it is similar to capsaicin, the chemical responsible for the spiciness of hot peppers (which stimulates heat sensors, also without causing actual temperature rise).
Lenke til kommentar
I Simens Spesialpannekaker, hvor store er baconbitene da?

Jeg kjøper ferdige tynne bacon-skiver og skjærer de opp i ca 1cm brede strimler. Når de stekes så krymper de en del. Når jeg heller pannekakerøra over så er bitene ca 0,5*3 cm.

 

Hvor stor penis har en elefant? (ikke spør om hvorfor jeg spør :p )

Youtube har visuelle svar: 1, 2, 3 og 4.

Lenke til kommentar
Menthol's ability to chemically trigger cold-sensitive receptors in the skin is responsible for the well known cooling sensation that it provokes when inhaled, eaten, or applied to the skin. Menthol does not cause an actual drop in temperature.[1] In this sense it is similar to capsaicin, the chemical responsible for the spiciness of hot peppers (which stimulates heat sensors, also without causing actual temperature rise).

Oi, det visste jeg ikke. Men hvis jeg spiser noe kaldt da, med "capsaicin" i, blir det da ikke sterkt i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Menthol's ability to chemically trigger cold-sensitive receptors in the skin is responsible for the well known cooling sensation that it provokes when inhaled, eaten, or applied to the skin. Menthol does not cause an actual drop in temperature.[1] In this sense it is similar to capsaicin, the chemical responsible for the spiciness of hot peppers (which stimulates heat sensors, also without causing actual temperature rise).

Oi, det visste jeg ikke. Men hvis jeg spiser noe kaldt da, med "capsaicin" i, blir det da ikke sterkt i det hele tatt?

 

poenget er vel at disse stoffene stimulerer reseptorere slik at det oppleves som kaldt eller varmt. noe som inneholder capsicum vil nok oppleves sterkt uansett om det varmt eller kaldt. bare så vi ikke blander dimensjonene varmt/kaldt og sterkt/mildt.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor overskuddsstrømmen som kraftverk produserer blir av hen?

 

La oss si at kraftverket er et vannkraftverk, og at kraftverket tar inn vann så det konstant produserer 10 megawatt. Samtidig bruker husstande&industri osv kun 9.5MW - hvor blir det da av de 0.5MW? Går det til Sverige/utlandet? Enn hvis det ikke fantes strømlinjer til utlandet? Lagres overskuddet i en buffer/et overskuddslager?

Lenke til kommentar

Bare en ting dere ikke må misforstå når det gjelder strøm. Størmnettet virker som ett badekar, slik at når vi bruker så tar vi ut vann fra badekaret og når det blir produsert strøm blir det fyllt på. Slik at for det om størmleverandøren din handler strøm fra Tyskland kan det godt hende at du bruker strøm fra det lokale kraftverket.

Lenke til kommentar

Ja, men jeg tipper at "badekaret" her er demningene plassert rundt omkring i landet, eller kullageret til et kraftverk i Kina for den saks skyld.

 

Jeg lurer mer bestemt på hvor energien i strømmen som ikke brukes der og da blir av. Jeg kunne feks tenkt meg at strømmen går tilbake til kraftverket, og siden strømmen er ikke brukt, er energien fortsatt der, og dermed brukes denne energien til å pumpe opp vann fra innsjøen og opp til reservoaret. Alternativt kunne man sendt strømmen rett i jorda, men da ville energien gått tapt. Er jeg helt på bærtur her eller?

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor overskuddsstrømmen som kraftverk produserer blir av hen?

 

La oss si at kraftverket er et vannkraftverk, og at kraftverket tar inn vann så det konstant produserer 10 megawatt. Samtidig bruker husstande&industri osv kun 9.5MW - hvor blir det da av de 0.5MW? Går det til Sverige/utlandet? Enn hvis det ikke fantes strømlinjer til utlandet? Lagres overskuddet i en buffer/et overskuddslager?

Vi som har sett på uti vår hage vet at strømmen vi ikke bruker ender opp hos norsk sluttstrøm :!:

Lenke til kommentar
Bare en ting dere ikke må misforstå når det gjelder strøm. Størmnettet virker som ett badekar, slik at når vi bruker så tar vi ut vann fra badekaret og når det blir produsert strøm blir det fyllt på. Slik at for det om størmleverandøren din handler strøm fra Tyskland kan det godt hende at du bruker strøm fra det lokale kraftverket.

 

ja det er vel denne såkalte kraftpoolen. men hvordan fungerer dette fysisk? strøm er jo i utgangspunktet noe du kan fylle i et badekar?

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor overskuddsstrømmen som kraftverk produserer blir av hen?

 

La oss si at kraftverket er et vannkraftverk, og at kraftverket tar inn vann så det konstant produserer 10 megawatt. Samtidig bruker husstande&industri osv kun 9.5MW - hvor blir det da av de 0.5MW? Går det til Sverige/utlandet? Enn hvis det ikke fantes strømlinjer til utlandet? Lagres overskuddet i en buffer/et overskuddslager?

Nei, strøm kan ikke lagres, den må brukes med en gang. Derfor er det en sinnrik reguleringsteknikk som gjør at kraftproduksjonen i vannkraftverkene aldri er helt jevn, men reguleres automatisk etter strømforbruket til enhver tid.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe overskuddslager. Forbruket varierer sjelden mye på kort tid. De ganske sakte variasjonene som skjer kompenseres det mot i produksjonen ved å øke og senke øyeblikksproduksjonen. Når det likevel skjer noen "store" endringer som 1% reduksjon i forbruket på bare noen sekunder så kan ikke det kompenseres mot. Resultatet blir at spenningen øker noe (ca +0,5% i dette tilfellet) slik at forbruket fra alt som er koblet til hele strømnettet blir noe høyere.

 

Når det skal gjøres enorme endringer som f.eks at et smelteverk skal kobles ut eller et vannkraftverk skal kobles ut så kjøres forbruket jevnt nedover så mye som mulig før det kobles av strømnettet.

Lenke til kommentar
Nei, strøm kan ikke lagres, den må brukes med en gang. Derfor er det en sinnrik reguleringsteknikk som gjør at kraftproduksjonen i vannkraftverkene aldri er helt jevn, men reguleres automatisk etter strømforbruket til enhver tid.

Så hva hadde skjedd om hele norges befolkning hadde skrudd på og av komfyren samtidig? :hmm:

Lenke til kommentar
Då eg var ung og dum la eg to halvfulle Pepsi i frysaren. Eg skulle kose meg med dei når det var dritvarmt. Dei smakte piss, fordi alt det som tynna han ut var fryse til is.

Når de er halvfulle er det ikke rart, og når det er Pepsi så er det ihvertfall ikke rart. Hvis det er en full Cola som ikke har blitt åpnet skal det være samme smak og samme kulsyret, vet ikke om kulsyret holder like lenge men.

Smaken forsvinner når den fryses. I allefall etter min erfaring.

Hmmm ok, kunne huske at smaken forble det samme. Kjøper en 1.5l Cola imorgen for å få klarhet i saken.

 

(den sprekker ikke, for de som trodde det).

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...