Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tarmac er et usansk ord for asfalt.

Nei, asfalt er for porøs til å bli brukt som rullebane. Asfalt blir derimot resirkulert i tarmacen.

I motsetning til Norge, så blir tarmac mye brukt på amerikanske motorveier, hvor biler har høy hastighet.

 

Tarmac er noe mer mykere enn asfalt, sånn at den ikke går i stykker og river opp hjulene til biler og fly. Noe som er ett problem med norske veier.

Lenke til kommentar
Då eg var ung og dum la eg to halvfulle Pepsi i frysaren. Eg skulle kose meg med dei når det var dritvarmt. Dei smakte piss, fordi alt det som tynna han ut var fryse til is.

Når de er halvfulle er det ikke rart, og når det er Pepsi så er det ihvertfall ikke rart. Hvis det er en full Cola som ikke har blitt åpnet skal det være samme smak og samme kulsyret, vet ikke om kulsyret holder like lenge men.

Lenke til kommentar
Då eg var ung og dum la eg to halvfulle Pepsi i frysaren. Eg skulle kose meg med dei når det var dritvarmt. Dei smakte piss, fordi alt det som tynna han ut var fryse til is.

Når de er halvfulle er det ikke rart, og når det er Pepsi så er det ihvertfall ikke rart. Hvis det er en full Cola som ikke har blitt åpnet skal det være samme smak og samme kulsyret, vet ikke om kulsyret holder like lenge men.

Men viss den var full så ...

Lenke til kommentar
Kan man bli nærsynt av å se ting på nært hold i LANG tid?

Kan man bli langsynt av å se ting på langt hold i LANG tid?

Nei. Og nei.

 

Det spørsmålet har jeg også tenkt mye på. Har selv erfart at etter jeg har sittet med PC-en lenge, (og dermed fokusert på nært hold lenge) har jeg fått en smule midertidlig dårligere langsyn...

 

Og alle vet at nerder (som leser mye, og dermed fokuserer mye på nært hold) er nærsynte, mens naturelskere (som går tur i fjellet og fokuserer på ting langt borte) er langsynte :cool:

Lenke til kommentar

Elefantens junior kan bli opptil 2 meter lang. Det er heller lite mot blåhvalen sin som kan bli opptil 3,5 meter lang...

 

Edit: Menneske når ikke elefanten opp til knærne engang (bokstavlig talt), men den største skal visstnok være over 34cm. Eieren av denne er forøvrig hvit, så der røk den myten også...

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar
Og alle vet at nerder (som leser mye, og dermed fokuserer mye på nært hold) er nærsynte, mens naturelskere (som går tur i fjellet og fokuserer på ting langt borte) er langsynte :cool:

Jepp, og inntil nylig trodde man da også at lesehestene ble nærsynte av å lese bøker. Men nyere forskning tyder derimot på det motsatte, at de er nærsynte i utgangspunktet og derfor ikke mestrer så godt aktiviteter der godt langsyn er nødvendig. Å lese bøker går derimot veldig bra, selv om man er nærsynt.

Lenke til kommentar
Kan man bli nærsynt av å se ting på nært hold i LANG tid?

Kan man bli langsynt av å se ting på langt hold i LANG tid?

Nei. Og nei.

 

Det spørsmålet har jeg også tenkt mye på. Har selv erfart at etter jeg har sittet med PC-en lenge, (og dermed fokusert på nært hold lenge) har jeg fått en smule midertidlig dårligere langsyn...

 

Og alle vet at nerder (som leser mye, og dermed fokuserer mye på nært hold) er nærsynte, mens naturelskere (som går tur i fjellet og fokuserer på ting langt borte) er langsynte :cool:

Det var noe sånt jeg tenkte på ja, men jeg er en smule langsynt og sitter foran en skjerm opptil 15 timer daglig

Lenke til kommentar

Dette tror jeg at jeg har spurt om før, men fikk ikke noe ordentlig svar.

 

Er det egentlig så nøye om man vasker seg med varmt eller kaldt vann? Det kaldeste vannet som kommer ut av en vanlig norsk spring ligger vel på 10-14 grader, og varmtvannet man vanligvis bruker på 30-40. Temperaturforskjellen er ikke stor, og det er jo ikke slik at man akkurat koker vekk bakteriene heller.

Bruker vi varmt vann til å vaske oss bare fordi det er behagelig?

 

Jeg regner ikke med at forumet flommer over av hygiene-ekspertise, men det er vel verdt et forsøk. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...