Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor vil jeg kunne finne serienummeret til MP3 spilleren min? Det står et nummer over en strekkode bakpå som er rimelig lang, kan det være den?

 

Hva slags MP3-spiller? Bruker ofte å være en lengre rekke med siffer, ofte står det S/N før serienummeret. Kan være at du må starte opp MP3-spilleren og hente ut serienummeret derfra, men bruker da vanligvis å stå påskrevet.

Lenke til kommentar
Hvorfor gidder brukeren Traadstarter å poste 60,7 innlegg i snitt pr. dag? :D

 

Lett som en plett. De fleste innleggene er like korte som dette. Jeg ser snittet mitt er mye høyere enn for de fleste her. Det skyldes vel at jeg føler jeg er på forumet for å skrive og ikke lese.

 

Prøve å få 1000 innlegg før uke er omme. Jeg slutter på forumet i protest om det ikke blir tillatt med tegninger av Profeten.

Endret av Traadstarter
Lenke til kommentar

Hvorfor har det seg slik at om man deler opp en oktav i flere like store deler, så blir resultatet en dyster samling av toner?

 

Si at vi har intervallet C2 til C1 - en oktav. Dette er én del.

Deretter deler vi denne delen i to, slik at vi får to deler, da er tonene C - F# - C. Altså tritonus.

Vi kan dele oktaven i tre også. Da får vi C - E - G# - C. Disse tonene utgjør en Caug-akkord.

Deler vi oktaven i fire får vi tonene C - Eb - F# - A - C. Disse tonene utgjør en Cdim-akkord.

Deler vi oktaven i seks (fem går ikke opp), får vi tonene C - D - E - F# - G# - A# - C. Disse tonene utgjør en slags Ab9aug7-akkord.

Deler vi oktaven i tolv får vi en toneklase bestående av alle tonene i tolvtonersystemet.

 

Hvorfor er det slik at det blir så dystert og skummelt når man deler opp en oktav i flere deler?

Lenke til kommentar
Hvofor kommer det "lyd" fra høyttalere når en mobiltelefon f.eks mottar en melding og ligger nær en høyttaler?

 

Ein mobiltelefon sender ut signal når du sender eller mottek meldingar eller samtalar, og når den har behov for å bekrefte oppkobling mot nettet, uten at du foretek deg nokon ting. Desse signala fangast lett opp av kablar i nærleiken, alle typer kablar. Når det går ein slik forstyrrelse i en straumkabel, er den så svak sammenlikna med straumen, at me ikkje legg merke til den. Når den derimot fangast opp av ein signalkabel i lydanlegget, er signalet så sterkt at det gir utslag som me får med oss.

 

Edit: leif

Endret av Frigata
Lenke til kommentar
Hvorfor gidder brukeren Traadstarter å poste 60,7 innlegg i snitt pr. dag? :D

Haha, lå merke til de igår, sykt... :whistle:

 

jeg lurer enda mer på hvorfor dette er så viktig for ham. for meg er det bare irriterende med flere av postene midt i en tråd jeg følger med i. som denne.

 

_____________________________________________________________

 

Ein mobiltelefon sender ut signal når du sender eller mottek meldingar eller samtalar, og når den har behov for å bekrefte oppkobling mot nettet, uten at du foretek deg nokon ting. Desse signala fangast lett opp av kablar i nærleiken, alle typer kablar. Når det går ein slik forstyrrelse i en straumkabel, er den så svak sammenlikna med straumen, at me ikkje legg merke til den. Når den derimot fangast opp av ein signalkabel i lydanlegget, er signalet så sterkt at det gir utslag som me får med oss.

 

japp, men ikke i høyttalere eller høyttalerkabler. med mindre det er snakk om aktive høttalere. ;)

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...