Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

KMnO4 er et nøytralt molekyl, men kan noen fortelle meg hvorfor oksidasjonstallet til K og Mn er henholdsvis 1 og 7, og ikke 4 og 4 for eksempel? Jeg vet at hvert O-molekyl skal ha (-2).

 

(l) the oxidation state of a free element (uncombined element) is zero;

(2) for a simple (monatomic) ion, the oxidation state is equal to the net charge on the ion;

(3) hydrogen has an oxidation state of 1 and oxygen has an oxidation state of -2 when they are present in most compounds. (Exceptions to this are that hydrogen has an oxidation state of -1 in hydrides of active metals, e.g. LiH, and oxygen has an oxidation state of -1 in peroxides, e.g. H2O2;

(4) the algebraic sum of oxidation states of all atoms in a neutral molecule must be zero, while in ions the algebraic sum of the oxidation states of the constituent atoms must be equal to the charge on the ion. For example, the oxidation states of sulfur in H2S, S8 (elementary sulfur), SO2, SO3, and H2SO4 are, respectively: -2, 0, +4, +6 and +6. The higher the oxidation state of a given atom, the greater is its degree of oxidation; the lower the oxidation state, the greater is its degree of reduction."

 

Hvor mange stater må anerkjenne en stat for at staten skal bli en offisiell stat?

 

Det kommer litt ann på meningen av "offisiell stat", men hvis du mener at den annerkjennes av FN tror jeg det er alle de permanente medlemmene i sikkerhetsrådet som må annerkjenne staten.

 

Og hvilke er permanente medlemmer? Russland for eksempel?

Endret av Traadstarter
Lenke til kommentar
KMnO4 er et nøytralt molekyl, men kan noen fortelle meg hvorfor oksidasjonstallet til K og Mn er henholdsvis 1 og 7, og ikke 4 og 4 for eksempel? Jeg vet at hvert O-molekyl skal ha (-2).

 

(l) the oxidation state of a free element (uncombined element) is zero;

(2) for a simple (monatomic) ion, the oxidation state is equal to the net charge on the ion;

(3) hydrogen has an oxidation state of 1 and oxygen has an oxidation state of -2 when they are present in most compounds. (Exceptions to this are that hydrogen has an oxidation state of -1 in hydrides of active metals, e.g. LiH, and oxygen has an oxidation state of -1 in peroxides, e.g. H2O2;

(4) the algebraic sum of oxidation states of all atoms in a neutral molecule must be zero, while in ions the algebraic sum of the oxidation states of the constituent atoms must be equal to the charge on the ion. For example, the oxidation states of sulfur in H2S, S8 (elementary sulfur), SO2, SO3, and H2SO4 are, respectively: -2, 0, +4, +6 and +6. The higher the oxidation state of a given atom, the greater is its degree of oxidation; the lower the oxidation state, the greater is its degree of reduction."

Tenk på dette som en ioneforbindelse. Kalium har ladning +1, og får dermed også dette som oksidasjonstall. Du kan bruke dette som en regel fremover, at alle alkalimetaller har oksidasjonstall +I, og alle jordalkalimetaller har +II.

Lenke til kommentar

Når jeg scannet inn et bilde tidligere idag merket jeg en ting, kvaliteten ble bedre. Eller, jeg hadde da mulighet til å forstørre denne tingen uten at det gikk utover kvaliteten(til en hvis grad selvfølgelig).Det var et sånnt "buissnes-card". Så jeg lurer på om det ikke er mulig å lage en "dings" der du kan forbedre kvaliteten på mindre bilder? si at du har et veldig lite digitalt bilde på pcn, strl til en avatar eller no, og du vil ha et større bilde av det.

 

Jeg serfor meg at man kan lage en boks på størelsen med en vanlig bærbarharddisk som kobles via usb. Du sender bildet fra pcn til denne boksen, 1. steg i boksen er noe som ligner på zink (zero ink printer)den printer ut bildet som beveger seg rett til en scanner som scanner inn bildet digitalt.

 

Burde ikke dette funke? Eneste som kansje ikke er så bra er at du sitter igjenn med et fotografi av bildet du vil forstørre hvergang. (kansje det er mulig å gjennbruke zinkpapir?)

Lenke til kommentar

Hmm.. Det var i hvert fall et snedig og vanskelig spørsmål. Mye av (all?) matematikken er universell og kan fint eksistere i en tilsvarende form på en annen planet med intelligent liv ute i universet. F.eks er de matematiske konstantene pi og e uavhengige av menneskets eksistens. En sirkel vil ha en omkrets som er pi ganger diameteren uansett hvilket vesen som ser på det. Slike matematiske konstanter og sammenhenger mellom diameter og omkrets, samt en rekke andre sammenhenger er uavhengig av mennesket og hvilket tallsystem, språk, tegnsett og matematisk skrivemåte vi bruker. Matematikken er i all hovedsak oppdaget og ikke funnet opp.

 

Fagfeltene teknologi og medisin er det ikke så enkelt med. Noe er gitt av naturens betingelser, andre ting er anvendelsmetoder som er funnet opp. F.eks er ikke mikroprosessoren noe som automatisk vil eksistere hos andre intelligente vesener i universet. Likevel er det en del ting som eksisterer like mye andre steder som her. F.eks den klassiske mekanikken oppdaget av sir Isak newton. Dette er i dag et lite felt innenfor fysikken. Kjemien har tilsvarende ting som er universelle faktum. F.eks hvordan syre-base fungerer.

 

Hvis menneskeheten en gang i fremtida kommer i kontakt med annet intelligent liv i universet så har vi nok begge utrolig mange oppdagelser, oppfinnelser og sosiale handlingsmønstre å utveksle.

 

Mye av (all?) matematikk, fysikk, kjemi er så universell at det bare handler om å oversette språket. Andre ting innen teknologi, medisin osv er mer i en gråsone. De har nok gjort en del oppdagelser slik som oss, f.eks at det å kunne memoere ting på en trygg måte (papir, steintavler, harddisker etc) er en kjekk måte å bevare kunnskap for ettertiden og at opplæring av slik kunnskap i stedet for å måtte gjenoppdage ting hver for oss for hver gang noe glemmes er meget bra for samfunnet, uansett om det er et menneskelig samfunn eller ikke.

Lenke til kommentar
Dette er kanskje ikkje eit snedig spørsmål, men eg stiller det likevel:

 

Har mennesket funne opp matematikken? Eller eksisterer matematikken uavhengig av menneskets stadige utforsking av temaet? Det same gjeld for fagfelt som teknologi, medisin etc.

 

Ligningene er menneskeskapte, men ideene bak dem er universelle sannheter.

 

Aliensene som besøker oss har garantert funnet alle matematiske ligningene vi har funnet, men mye mer i tillegg.

Endret av Traadstarter
Lenke til kommentar
OK, da burde den lista med regler vært utvidet.

Tja, det går jo kanskje an å resonnere seg frem til at det må bli slik. Hvis du putter kaliumpermanganat i en vannløsning og bruker dette til å oksidere noe, så er det jo permanganat som reagerer, ikke kalium. Saltet løser seg, og kaliumionene er bare tilskuerioner.

 

Men når det er sagt, så tror jeg faktisk dette stod utskilt som en egen regel da jeg lærte om oksidasjonstall i 2KJ - at elementene i de to første hovedgruppene har samme oksidasjonstall som hovedgruppenr. i alle forbindelser.

 

Edit: Men dette er heller ikke en HELT idiotsikker regel - det finnes visst faktisk noen kjempesære tilfeller der alkali- og jordalkalimetaller kan være anioner. Ikke noe å bekymre seg for i de aller fleste tilfeller.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...