Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men hvordan vet den finske mobilkasteren hvilken vinkel han hiver telefonen avgårde med? Det er jo ikke noe dataspill.

Hvordan vet han at han beveger armen i 46 eller 43 grader, liksom? Og forresten er vel eneste måte å få det til på, å kaste som en kulestøter. Altså støte armen rett fremover fra skuldra. Blir ikke særlig lange kast på den måten.

 

Fyren må jo ha en magisk evne til å vite når han skal slippe telefonen så den får 43 grader utgangsvinkel hvis han kaster med vanlig rotasjonsbevegelse. For noe tull.

 

Sa han at han klarte å hive X grader (hver gang) da?

Han har sikkert bare funnet ut at så og så mange grader er best.

Lenke til kommentar

Metallet kobber/kopper irrer (oksyderes) og får en blågrønn oksydoverflate. Deretter er det ganske motstandsdyktig mot vær og vind. Derfor brukes metallet ofte til taktekking, spesielt på kirker og andre monumentalbygg. Det tar ofte svært lang tid før slike takplater behøver utskifting.

 

Snegler bruker forresten kopper i stedet for jern til å frakte oksygen rundt i blodet. Snegler har derfor blått blod.

Lenke til kommentar
Snegler bruker forresten kopper i stedet for jern til å frakte oksygen rundt i blodet. Snegler har derfor blått blod.

Ikke rart kongen går seint.

 

Og et mindre snedig spørsmål: Er det sant at Freia endret Melkesjokolade-oppskriften en eller annen gang (for ikke så lenge siden)?

Endret av Tharos.
Lenke til kommentar

Har bare lurt på en ting ang romfart. Siden problemet med å nå nye planeter etc er grunnet "treige" romfartøy, hvorfor setter de da ikke sammen raketten ute i bane rundt jorda? Altså hvis de finner opp en billig måte å sende opp en rakett i deler og montere denne sammen i bane på en av stasjonene. For deretter å fyre avgårde derifra, det enorme drivstofforbruket som da går med på å få rakettet ut i bane blir da heller brukt som ren fremdrift i rommet. Er dette for mye star wars ellerer det faktisk mulig å gjøre noe slikt? En vil jo få mye mye større fart på raketten ved å anvende denne metoden, sett bort ifra at det koster sikkert sinnsykt mye mer.

Lenke til kommentar
Har bare lurt på en ting ang romfart. Siden problemet med å nå nye planeter etc er grunnet "treige" romfartøy, hvorfor setter de da ikke sammen raketten ute i bane rundt jorda? Altså hvis de finner opp en billig måte å sende opp en rakett i deler og montere denne sammen i bane på en av stasjonene. For deretter å fyre avgårde derifra, det enorme drivstofforbruket som da går med på å få rakettet ut i bane blir da heller brukt som ren fremdrift i rommet. Er dette for mye star wars ellerer det faktisk mulig å gjøre noe slikt? En vil jo få mye mye større fart på raketten ved å anvende denne metoden, sett bort ifra at det koster sikkert sinnsykt mye mer.

Fordi det ville fortsatt ta mange hundre år å komme til neste antatte beboelige planet. Bare Mars er noen titalls år unna.

Selv med 1x lysets hastighet.

Lenke til kommentar

Mars er bare ~4 minutter unna med lysets hastighet når jorda og Mars er på det nærmeste.

 

Det er ikke umulig å gjøre det på den måten som foreslås. Men det er omtrent like tregt og kostbart å sende romferga opp i en bit som i flere biter. Ulempen med å sende den i flere biter er at det kreves flere oppskytninger og det er naturligvis dyrere enn en eneste oppskytning. Neste problem er at det kreves mange mannskap og mye tid og utstyr å sette sammen en romferge i bane rundt jorda. Det krever igjen enormt med kostnader for oppslytninger. Rommet er ikke akkurat den billigste plassen man får utført arbeid. Kan man gjøre noe på bakken så er det langt billigere, tryggere og bedre.

 

Ellers så forskes det en romheis som skal gjøre det billigere å frakte opp ting. Det er mulig den får en maks begrensning på vekt og at det er best å sende opp moduler av gangen. Men det er lenge til og ganske usikkert ennå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412
Hvordan fungerer de ringene som skifter farge etter varmen? Eller "humør-ringer" som de kalles, hvordan skifter de farge?

Åh! Den slår jeg meg på. Jeg hadde lekebiler som skiftet farge etter temperaturen. Har lurt på det siden jeg var 4 år omtrent!

sånne som lyser i mørke?

Lenke til kommentar
Hvordan fungerer de ringene som skifter farge etter varmen? Eller "humør-ringer" som de kalles, hvordan skifter de farge?

Åh! Den slår jeg meg på. Jeg hadde lekebiler som skiftet farge etter temperaturen. Har lurt på det siden jeg var 4 år omtrent!

sånne som lyser i mørke?

Tror de mener sånne plastleker som skifter farge etter temperatur.

Sånn som de t-skjeene som ble lilla når du hadde de i kald melk, men som var hvite ellers.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412
Hvordan fungerer de ringene som skifter farge etter varmen? Eller "humør-ringer" som de kalles, hvordan skifter de farge?

Åh! Den slår jeg meg på. Jeg hadde lekebiler som skiftet farge etter temperaturen. Har lurt på det siden jeg var 4 år omtrent!

sånne som lyser i mørke?

Tror de mener sånne plastleker som skifter farge etter temperatur.

Sånn som de t-skjeene som ble lilla når du hadde de i kald melk, men som var hvite ellers.

Har bare hørt om sånne blå farget lys som får gjenstander til å reflektere forskjellige farger, brukes ofte i diskoteker.

Lenke til kommentar
Hvordan fungerer de ringene som skifter farge etter varmen? Eller "humør-ringer" som de kalles, hvordan skifter de farge?

Åh! Den slår jeg meg på. Jeg hadde lekebiler som skiftet farge etter temperaturen. Har lurt på det siden jeg var 4 år omtrent!

sånne som lyser i mørke?

Tror de mener sånne plastleker som skifter farge etter temperatur.

Sånn som de t-skjeene som ble lilla når du hadde de i kald melk, men som var hvite ellers.

Jessør. Jeg har fremdeles en lekebil som blir mørkebrun i kaldt vann, og lys oransje i varmt. Og det skjer omtrent tvert også, det er det som er så fascinerende. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...