Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det bare et fåtall av artiklene på nettaviser som har kommentarfelt? De artiklene jeg faktisk vil kommentere på er det ikke mulig.

For å unngå usmakeligheter. Folk ser ut til å kaste alle hemninger over bord når de får sjansen til å kommentere en artikkel på nett. Resultatet er ille nok når det er snakk om klimagasser, tenk hvor ille det ville blitt hvis vi skulle få lov til å kommentere voldtekter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mange primtall er det fra 0 til 10000?

1229 stk når man ser bort i fra tallet 1 (som er et omdiskutert primtall) Kilde.

 

hvordan kan man se gjennom glass? hvordan er molekyletbygd opp ? er det man ser igjennom vakumet/tomrommet mellom atmonene?

Lys går tvers gjennom enkeltatomer. Fotoner med synlig lys er i størrelseorden 1000 ganger større enn atomer (bølgelengde). Fotoner påvirkes mer av helheten i hvordan et materiale fungerer samt absorbsjonsspekteret til stoffene. Jeg har ikke noen bedre forklaring på stående fot.

 

Samme spørsmål om speil. hvordan er molekylet bygd opp siden det relekterer det man ser inn i det. ( og relekterer et speil 100%, noe jeg sterkt tviler på )

Speil reflekterer vanligvis 90-95% av lyset og virker dermed ikke særlig mørkere, men når man ser mange ganger gjennom speil f.eks ved å sette to speil mot hverandre og stille seg i mellom så vil man se at lysstyrken avtar for hver speiling.

Lenke til kommentar

UkeAdressa, helgebilaget til Adresseavisen, hadde en Visste du det?-artikkelserie for et år eller to siden. Da kom dette spørsmålet med gjennomsiktigheten til forskjellige materialer opp. Metaller reflekterer visstnok lys på grunn av at det oppstår en slags resonansvibrasjoner i de ytterste sjiktene i metallstrukturen når lys treffer overflaten. Glass har en stivere struktur hvor dette ikke skjer. Mer husker jeg ikke fra den interessante artikkelen, som jeg heller ikke fant på nettet. :(

Lenke til kommentar
Er det et sted på nettet hvor man kan sjekke slektstreet sitt så langt tilbake som mulig

Du kan jo lete i kirkebøkene(som nå er digitalisert), er det nærmeste tror jeg.

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kirkebok_sok.aspx

Hva hvis slekten kommer fra diverse andre land?

Da er faktisk mormonerne i USA en god kilde. I følge mormonernes tolkning av religionen er det nemlig slik at de kan be for alle slektninger, også avdøde. Derfor har mormonerne et verdensomspennende nettverk av slektgranskere for å finne alle forfedrene. Denne kartleggingen er visstnok lagt ut på nettet et sted slik at alle andre slektsgranskere kan hjelpe de med å fylle hullene. Dermed er mormonernes slektsgranskinger også en rik kilde for andre slektsgranskere, ikke bare i USA, men i hele verden. For usanere (og mormonerne er jo stort sett usanere) er etterkommere etter både europeere, indianere, afrikanere og asiater.

Lenke til kommentar
Speil reflekterer vanligvis 90-95% av lyset og virker dermed ikke særlig mørkere, men når man ser mange ganger gjennom speil f.eks ved å sette to speil mot hverandre og stille seg i mellom så vil man se at lysstyrken avtar for hver speiling.

 

Samme effekt får man vel hvis man setter mange vinduer etter hverandre? (mener å huske det var et tema tidligere i tråden dog)

 

Howstuffworks har forøvrig en fin forklaring på What makes glass transparent?

Lenke til kommentar

Den optimale vinkelen er 45° med den nokså tvilsomme forutsetningen null luftmotstand og de helt OK forutsetningene at jorda er flat og at bakken er vannrett der man kaster, null vind og flere slike selvfølgeligheter.

 

Luftmotstanden vil påvirke særlig store og lette baller (softball, basket, fotball) og lite på tunge baller over korte avstander (en stein, stålkule etc). Jeg er ikke sikker men antar at luftmotstand vil senke den optimale vinkelen.

Lenke til kommentar

Det høres sannsynlig ut for mobiltelefoner. Altså litt lavere vinkel enn ved det optimale uten luftmotstand.

 

Regnestykket uten luftmotstand er forresten veldig enkelt å regne ut selv ved å kombinere en andregradsligning (kula følger nøyaktig en parabelbane) og en omregning fra vinkel + utgangshastighet til hastighetsvektorer for x- og y-retning. Så deriverer man bare avstanden med hensyn på vinkelen og finner ut at optimal vinkel er 45°.

Lenke til kommentar

Men hvordan vet den finske mobilkasteren hvilken vinkel han hiver telefonen avgårde med? Det er jo ikke noe dataspill.

Hvordan vet han at han beveger armen i 46 eller 43 grader, liksom? Og forresten er vel eneste måte å få det til på, å kaste som en kulestøter. Altså støte armen rett fremover fra skuldra. Blir ikke særlig lange kast på den måten.

 

Fyren må jo ha en magisk evne til å vite når han skal slippe telefonen så den får 43 grader utgangsvinkel hvis han kaster med vanlig rotasjonsbevegelse. For noe tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...