Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når hunden din dør, hva gjør du med den? Putter den i søppla? Eller leverer du den et sted.
Graver ned i hagen?

Det er forbudt å putte den i søpla. Det kan føre til spredning av bakterier og annen farlig smitte. Det er også forbudt å grave den ned i hagen grunnet fare for spredning av smitte der også. Det går riktignok an å søke om dispensasjon hvis en del regler følges. Det settes blant annet krav til hvor langt ned den må graves ned og at jorda oppå skal være så godt pakket at lukt ikke slipper ut og at ikke rovdyr kan grave opp kadaveret. Veterinærer har en egen spesialkontainer for smittefarlig dyreavfall. Døde hunder skal altså leveres til veterinæren eller annet godkjent mottak.

Hvordan dannes 'skystripen' som kommer etter et jagerfly som flyr gjennom skyene?

Omtrent halvparten av forbrenningsgassene fra flymotoren er vanndamp. Det kommer altså varm og fuktig luft ut fra motoren. Når denne avkjøles av lufta rundt så kondenserer den og danner jetstripa. Hvis du ser nøye etter så ser du at avgassen er gjennomsiktig et kort stykke bak flyet. Der er ikke dampen avkjølt nok til å kondensere. Den hvite stripa løses sakte opp i lufta rundt avhengig av temperatur og luftfuktighet der. Derfor forsvinner den etter hvert.

PS. Vanndamp er ikke det hvite man ser. Vanndamp er en gjennomsiktig gass bestående av vannmolekyler. Det er først når gassen kondenserer til væskeform (mikroskopiske vanndråper) at den blir synlig som tåke/sky.

Lenke til kommentar
Ved kasser er det ofte sånn som skal pipe om man stjeler, men hva er det som gjør at dise funker? hva er det di gjør som klarer å skille om man har betalt eller ikke?

De små med "magnetstripe" (egentlig spole-kondensator resonanskrets) slåes av i kassa trådløst på ett eller annet vis, uten at jeg vil gi noe tips om hvordan man omgår alarmer.

Vet ikke om dette er et dumt spørsmål, men hvorfor er det kun 4 ram slots i PC-en? Hvorfor ikke flere? Er det en teknisk grunn til at dette er uforandret?

Det finnes flere på server-hovedkort. Opp til 24 har jeg sett. Men det er selvsagt ikke uten kompromiss. Jo flere minneporter jo mer begrenses maksimal hastighet på brikkene og jo mer utfordrende blir det å lage minnekontroller til de. Hvis man skal ha svært høy hastighet (DDR3-1600 eller mer) må man nøye seg med en enkelt minnemodul per minnekanal. Med litt lavere hastigheter kan man ha 2 minnemoduler per kanal osv. Hovedkortene med 24 minneplasser har 4 minnekanaler med inntil 6 minnemoduler på hver og dermed ganske lave hastigheter. Typisk inntil DDR2-667 på dagens server-hovedkort.

Lenke til kommentar
har tyngekraft en hastighet? får vis man (teoretisk) puttet 2 atomer eller klumper eller noe sånt i et tomrom eller et annent sted, ville det da tatt en viss tid ( liten da ) før de ble tiltrukket av hverandre eller ville det bare skjedd uten at noen tid hadde gått?

Det finnes noen teorier om tyngdekraftens hastighet men det er svært vanskelig, for ikke å si umulig å måle og er derfor fortsatt et mysterium.

På atomskala er tyngdekraften så ekstremt liten at den er neglisjerbar. Det er helt andre krefter som betyr noe for atomer. Sånt som elektrostatiske felter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Simen1: Hvordan vet du alt det her? Virker som du har livserfaring til en 2000-år gammel mann. Jeg er imponert.

hørt om internett før? det er en artig liten plass man kan finne masse info på...

Lenke til kommentar
har tyngekraft en hastighet? får vis man (teoretisk) puttet 2 atomer eller klumper eller noe sånt i et tomrom eller et annent sted, ville det da tatt en viss tid ( liten da ) før de ble tiltrukket av hverandre eller ville det bare skjedd uten at noen tid hadde gått?

Det finnes noen teorier om tyngdekraftens hastighet men det er svært vanskelig, for ikke å si umulig å måle og er derfor fortsatt et mysterium.

På atomskala er tyngdekraften så ekstremt liten at den er neglisjerbar. Det er helt andre krefter som betyr noe for atomer. Sånt som elektrostatiske felter.

vel han er vel i 30-årene, og kan tenke meg at han for det første interreserer seg for slikt, og han har tross alt vært aktiv på forumet i snart 7 år. I tillegg så er han vel over gjennomsnittet smart. Men på toppen av alt, en god researcher? Han klarer i hvertfall å finne svar :D

Når det kommer til tingsom har med fysikk å gjøre, som det med tyngdekraften, så føler jeg at de fleste vet en del om det temaet, om de først er litt interresert i fysikk, astronomi og astrofysikk.(den siste er vel en kombinasjon av de to første)

Selv interreserer jeg meg også svært mye for rett og slett vitenskap på de fleste elter, men mest innen fysikk og astronomi.

Når det kommer til hastigheten til tyngdekraften, så sier Einsteins relativitetsteori at ryngdekraften beveger seg med lysets hastighet. Det har vært diskutert ofte her i tråden og i andre tråder her under teknologi og samfunn, så let litt, så finner du nok masse. Wikipedia (spesiellt den engelske verisjonen) er også en gullgruve når det kommer til overnevnte temaer. De har veldig gode og detaljerte, samt oppdaterte artikler på det aller meste.

Lenke til kommentar

Mener å ha lest i Illustrert Vitenskap at de hadde kommet fram til at tyngdekraften var konstant, og ikke i lysets hastighet. Stemmer dette? Eller har de trukket tilbake den konklusjonen?

Lenke til kommentar

Tvertimot, man klarte for få år siden å måle hastigheten på tyngdefelt, og det var samme fart som lyshastigheten. Det vil atså si at hvis sola ble borte i dette øyeblikket, så ble det ikke bare mørkt om 8½ minutter (bortsett fra at det er natt her nå), men det var først da, om samme 8½ minutter, at Jorda endret bane.

Og jepp, jeg har en kilde: http://www.forskning.no/Artikler/2003/januar/1042023642.62

Lenke til kommentar
Hvor lurt ville det være å spise rømme som gikk ut for 18 dager siden? Den ser helt fin ut, og lukter helt greit.

Da ville jeg spist den. Syrnete produkter holder seg ofte langt over holdbarhetsdatoen. Selv har jeg spist/brukt rømme som var to måneder over holdbarhetsdatoen. Og nei, jeg ble ikke dårlig av det.

Lenke til kommentar
Hvor lurt ville det være å spise rømme som gikk ut for 18 dager siden? Den ser helt fin ut, og lukter helt greit.

Da ville jeg spist den. Syrnete produkter holder seg ofte langt over holdbarhetsdatoen. Selv har jeg spist/brukt rømme som var to måneder over holdbarhetsdatoen. Og nei, jeg ble ikke dårlig av det.

Det er jo også Siste forbruksdag-stempling på rømmen også, noe som jeg har forstått at man burde holde seg til. Men joda, pizzaen ble ikke det samme uten rømmedressing, så jeg spiste den nok. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...