Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Verbet "rekke" og substantivet "rekke" er homonymer, to forskjellige ord som er like på form men tilhører hver sin ordklasse og skal behandles som to separate leksikalske enheter. Det samme kan ikke sies om "jævlig", som er ett ord, nærmere bestemt et adjektiv.

Det er akkurat denne påstanden jeg ikke klarer å kjøpe sånn uten videre. Hvorfor kan du si at "jævlig" (adjektiv) og "jævlig" (adverb) ikke er homonymer og separate leksikalske enheter?

 

Jeg slo nettopp opp "jævlig" i eksemplaret mitt av Escolas ordbok fra 2004, og siterer deler av oppslaget:

 

jævlig, - (adj.) brukt som uttrykk for sterk ergrelse, irritasjon, været var jævlig; (adv.) forsterkende, jævlig vondt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Verbet "rekke" og substantivet "rekke" er homonymer, to forskjellige ord som er like på form men tilhører hver sin ordklasse og skal behandles som to separate leksikalske enheter. Det samme kan ikke sies om "jævlig", som er ett ord, nærmere bestemt et adjektiv.

Det er akkurat denne påstanden jeg ikke klarer å kjøpe sånn uten videre. Hvorfor kan du si at "jævlig" (adjektiv) og "jævlig" (adverb) ikke er homonymer og separate leksikalske enheter?

 

Jeg slo nettopp opp "jævlig" i eksemplaret mitt av Escolas ordbok fra 2004, og siterer deler av oppslaget:

 

jævlig, - (adj.) brukt som uttrykk for sterk ergrelse, irritasjon, været var jævlig; (adv.) forsterkende, jævlig vondt

Du har selvsagt rett i at "jævlig" kan være adverb. Jeg så meg rett og slett blind på eksempelsetningen "jævlig tidlig morgen", hvor det ikke er det. :) Jeg tror det kan komme av at man på universitetsnivå ikke ville analysert "jævlig" som adverb uansett (med forbehold om at jeg driter meg ut). Selv ikke XLE-parseren til UiB gjør det, og den er lingvistisk cutting edge, men jeg skal innrømme at jeg ble litt forvirra nå. Må nesten til bunns i dette, men i kveld gidder jeg ikke mer. :blush:

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
stekt ris og stekte pølser funker fint det..

finnes flere pølsesorter en wiiner.

Ja, når jeg tenker meg om så :p

 

Kan dere ikke ta dette i språkdelen? Opprett en egen tråd om nødvendig

Enig. Jeg blir gal av norsk grammatikk. Tror jeg har en fobi mot de :hmm:

Endret av Messi91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...