GeO Skrevet 17. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2008 Verbet "rekke" og substantivet "rekke" er homonymer, to forskjellige ord som er like på form men tilhører hver sin ordklasse og skal behandles som to separate leksikalske enheter. Det samme kan ikke sies om "jævlig", som er ett ord, nærmere bestemt et adjektiv. Det er akkurat denne påstanden jeg ikke klarer å kjøpe sånn uten videre. Hvorfor kan du si at "jævlig" (adjektiv) og "jævlig" (adverb) ikke er homonymer og separate leksikalske enheter? Jeg slo nettopp opp "jævlig" i eksemplaret mitt av Escolas ordbok fra 2004, og siterer deler av oppslaget: jævlig, - (adj.) brukt som uttrykk for sterk ergrelse, irritasjon, været var jævlig; (adv.) forsterkende, jævlig vondt Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2008 Hvorfor heter det stekt ris? Jeg har prøvd å steke ris som man steker ei pølse(eller et egg) men det ble bare tull... Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 17. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2008 Hvorfor heter det stekt ris? Jeg har prøvd å steke ris som man steker ei pølse(eller et egg) men det ble bare tull... Er de noe som hester stekt ris? har hørt om kokt ris men aldri stekt. Og steker du pølsene dine? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) Verbet "rekke" og substantivet "rekke" er homonymer, to forskjellige ord som er like på form men tilhører hver sin ordklasse og skal behandles som to separate leksikalske enheter. Det samme kan ikke sies om "jævlig", som er ett ord, nærmere bestemt et adjektiv. Det er akkurat denne påstanden jeg ikke klarer å kjøpe sånn uten videre. Hvorfor kan du si at "jævlig" (adjektiv) og "jævlig" (adverb) ikke er homonymer og separate leksikalske enheter? Jeg slo nettopp opp "jævlig" i eksemplaret mitt av Escolas ordbok fra 2004, og siterer deler av oppslaget: jævlig, - (adj.) brukt som uttrykk for sterk ergrelse, irritasjon, været var jævlig; (adv.) forsterkende, jævlig vondt Du har selvsagt rett i at "jævlig" kan være adverb. Jeg så meg rett og slett blind på eksempelsetningen "jævlig tidlig morgen", hvor det ikke er det. Jeg tror det kan komme av at man på universitetsnivå ikke ville analysert "jævlig" som adverb uansett (med forbehold om at jeg driter meg ut). Selv ikke XLE-parseren til UiB gjør det, og den er lingvistisk cutting edge, men jeg skal innrømme at jeg ble litt forvirra nå. Må nesten til bunns i dette, men i kveld gidder jeg ikke mer. Endret 17. februar 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 17. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2008 stekt ris og stekte pølser funker fint det.. finnes flere pølsesorter en wiiner. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 17. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2008 Må nesten til bunns i dette, men i kveld gidder jeg ikke mer. Bare vi er ferdig før vinterferien er over, så. Jeg har nemlig en lærer å eie. ^^ Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 17. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2008 Kan dere ikke ta dette i språkdelen? Opprett en egen tråd om nødvendig Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 17. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2008 Jeg kan lage en tråd om det. Den er oppe om to. Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 17. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) stekt ris og stekte pølser funker fint det..finnes flere pølsesorter en wiiner. Ja, når jeg tenker meg om så Kan dere ikke ta dette i språkdelen? Opprett en egen tråd om nødvendig Enig. Jeg blir gal av norsk grammatikk. Tror jeg har en fobi mot de Endret 17. februar 2008 av Messi91 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 17. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2008 Tja, du har jo klassiskeren Fried Rice..som på film alltid uttales "Flied Lice". Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 17. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2008 Her er tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=912872 Si ifra om jeg har misforstått noe eller er uklar i førsteposten. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 17. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2008 Jeg kan lage en tråd om det. Den er oppe om to. Post gjerne link til tråden i denne tråden, så du får alle med deg Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 17. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2008 Få en mod til å flytte samtalen da. Slik att tråden kommer igang. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 18. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2008 Hvorfor heter det stekt ris? Jeg har prøvd å steke ris som man steker ei pølse(eller et egg) men det ble bare tull... Fordi det er stekt ris. Bruk smør eller olje så vil den ikke svi seg. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2008 Det var forsåvidt det jeg gjorde og det ble som sagt bare tull(noen riskorn satt seg fast, andre eksploderte og hoppet ut av panna). Jeg har vel halvveis bestemt meg for at trikset er å *ikke* steke den, bare varme den forsiktig... Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 18. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2008 Vel, det er tydeligvis for varmt. Sett ned temp, det skal ikke koke i smøret/olja. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 18. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) det er lettere hvis du har en wok panne... en liten "how to" How to make fried rice Endret 18. februar 2008 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 18. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2008 Jeg lurer på hvordan TrackID til Sony Ericsson mobiler fungerer? (Det programmet du kan ta opp en sang du lurer på hva heter) Og hvordan lager de eksplosjoner under filmer? Er dette ekte, eller animert? Noen av eksplosjonene jeg ser på film ser gruelig ekte ut... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2008 De bruker kontrollerte bomber på film, ja. Animasjon vil alltid se uekte ut. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 18. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2008 Animasjon vil alltid se uekte ut. ...Med dagens teknologi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå