Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+412
hva koster en gullbare? er alle gullbarer like?

Vil tro de har en internasjonal standar for gullbarer ja og jeg er ikke sikker men tror også att de kan ha forsjellig innhold i dem. Altså att ikke alle er av 100% gull, ergo billigere. Sjekk Wikipedia for mer info.

 

Veier 12,5 kilo og koster 46.000 kroner

Kilde Her

Tror du bommer litt der. Ifølge Wiki ligger kiloprisen på 24360$, altså prisen på en gullbar på 12,5kg vill ligget på rundt 1,8mill kr.

 

Edit: To slow :hrm:

 

Edit2: leif.

 

Wikipedia har ikke alltid rett, det er ikke alltid det er fagfolk som skriver faktaet som står der. Det kan være en utdannet mann/kvinne som har peiling skrevet det eller en 12 åring som prøvde å gjøre noe morsomt å bytte ut på tallene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er alle gullbarer like?

Nei, de kommer i mange ulike størrelser. De har også unike serienummer og andre symboler som identifiserer opprinnelsen. Omtrent som serienummer på sedler.

 

Kan jeg gå til en gullsmed å kjøpe en gullbar?

Ja, men ikke regn med at de har en på lager. (Mulig noen større gullsmeder har en liten på lager)

 

Apropos prisen på gull så er den for øyeblikket ca 902$ per ounce troy. Kilde

 

1 kg = 32,15 ounce troy. Dvs. at prisen på gull for øyeblikket er ca 29000 US$/kg. Med en dollarkurs på 5,4 kr/$ blir det ca 156 000 kr. Wikipedia ser altså ut til å være ganske korrekt der.

Lenke til kommentar
"Det ble en jævlig tidlig morgen!"

I setningen over er "tidlig" adjektiv og beskriver "morgen", men hva er "jævlig" da? I setningen over beskriver jo "jævlig" et adjektiv.

Jævlig er også et adjektiv, det er ikke noe i veien for at man kan ha flere av dem på rad.

I så fall skiller man dem også med komma, noe som ikke var tilfelle her. Ordet "jævlig" er her et adverb, siden man ikke mener at det var en tidlig morgen som var jævlig, men derimot at det var "jævlig tidlig" i betydningen "veldig tidlig". "Jævlig" forsterker altså adjektivet "tidlig".

 

... ihvertfall er det slik jeg leser setningen, og jeg tipper de fleste andre også gjør det. Men dette kan selvsagt diskuteres i det vide og brede i språkforumet.

Lenke til kommentar
hva koster en gullbare? er alle gullbarer like?

Vil tro de har en internasjonal standar for gullbarer ja og jeg er ikke sikker men tror også att de kan ha forsjellig innhold i dem. Altså att ikke alle er av 100% gull, ergo billigere. Sjekk Wikipedia for mer info.

 

Veier 12,5 kilo og koster 46.000 kroner

Kilde Her

Om du selger ekte 12,5 kilos gullbarrer til 46,000 kroner per stykk kunne jeg tenkt meg å kjøpe noen av deg ;)

Lenke til kommentar
"Det ble en jævlig tidlig morgen!"

I setningen over er "tidlig" adjektiv og beskriver "morgen", men hva er "jævlig" da? I setningen over beskriver jo "jævlig" et adjektiv.

Jævlig er også et adjektiv, det er ikke noe i veien for at man kan ha flere av dem på rad.

I så fall skiller man dem også med komma, noe som ikke var tilfelle her. Ordet "jævlig" er her et adverb, siden man ikke mener at det var en tidlig morgen som var jævlig, men derimot at det var "jævlig tidlig" i betydningen "veldig tidlig". "Jævlig" forsterker altså adjektivet "tidlig".

 

... ihvertfall er det slik jeg leser setningen, og jeg tipper de fleste andre også gjør det. Men dette kan selvsagt diskuteres i det vide og brede i språkforumet.

"Jævlig tidlig" trenger ikke skrives med komma mellom, og jeg vil mene at det først og fremst er når man vil separere de to i tillegg til at det forekommer et tredje adjektiv etterpå: "det var en jævlig, tidlig og våt morgen", kommaet tar sin del i en oppramsing, og man vil fortelle at morgenen hadde alle disse tre separate egenskapene. Det er riktig at adjektivene står til hverandre på en annen måte med og uten komma, men det forandrer ikke ordklassene, bare ordenes funksjon i setningen (på detaljnivå). Jeg tror det er en vanlig misforståelse på gang her: at "ordklasse" har noe med ordenes plassering og funksjon å gjøre. Det har det ikke, et adjektiv er et adjektiv uansett hva det har fore, som "jævlig" her. Det kan imidlertid oppfylle forskjellige roller i setningen, som regel adverbial.

Lenke til kommentar
"Jævlig tidlig" trenger ikke skrives med komma mellom, og jeg vil mene at det først og fremst er når man vil separere de to i tillegg til at det forekommer et tredje adjektiv etterpå: "det var en jævlig, tidlig og våt morgen", kommaet tar sin del i en oppramsing, og man vil fortelle at morgenen hadde alle disse tre separate egenskapene. Det er riktig at adjektivene står til hverandre på en annen måte med og uten komma, men det forandrer ikke ordklassene, bare ordenes funksjon i setningen (på detaljnivå). Jeg tror det er en vanlig misforståelse på gang her: at "ordklasse" har noe med ordenes plassering og funksjon å gjøre. Det har det ikke, et adjektiv er et adjektiv uansett hva det har fore, som "jævlig" her. Det kan imidlertid oppfylle forskjellige roller i setningen, som regel adverbial.

Du har noen gode poeng her, og jeg er enig i at man ikke trenger å skrive det med komma imellom. Imidlertid tror jeg de aller fleste leser det slik jeg tolket det hvis det ikke brukes komma (uten at det har noe å si for hva som iht. regler er riktig eller ikke, så klart).

 

Men hvordan kan "jævlig" ikke være et adverb i eksempelsetningen? Ordet modifiserer et adjektiv, og definisjonen på adverb er vel ord som modifiserer verb eller adjektiver? Jeg er enig i at "jævlig" er et adjektiv i en setning som "middagen var helt jævlig", så klart, men på samme måte som at "rekke" kan være både et verb og et substantiv, mener jeg at "jævlig" både kan være adverb og adjektiv (selv om dette er en dårlig måte å uttrykke det på, så klart - "jævlig" og "jævlig" blir jo da to forskjellige ord). Eller?

Lenke til kommentar
Forresten, lurer på en ting. Er det sant at mais går gjennom kroppen uten å bli fordøyd, altså at når det kommer ut, så kan det komme ut som hele maiskorn?

Det kommer litt an på, bl.a. om du tygger maiskornet eller ikke. Maiskorn, endel bær med mer har et skall som ikke er fordøyelig for mennesker, og spiser du en hel, går den rett igjennom. Siden mais er gul, vil det neppe by på noen problemer å eksperimentere.

 

Det ser ut til at mange "snedige" spørsmål her er mer toalettmessige...

Lenke til kommentar

Som jeg sa forandrer ikke setningsfunksjonen på ordklassen, men en ordklasse kan ha forskjellige setningsfunksjoner. Jeg skrev forresten feil, adjektiver fungerer ikke som adverbial, men oftest som utfylling i nomenfraser eller kjerne i adjektivfraser.

Adverb er forresten litt av en restklasse - et sted man plasserer ord som ikke hører hjemme andre steder, for eksempel "ikke". Ordet er avledet av ad verbum, som riktignok betyr nettopp "til verb", men betydningen har blitt litt utflytende med tiden, og vi finner mye rart der.

 

Her er UiBs online-syntaksanalyseverktøy. Skriv setningen "det var en jævlig tidlig morgen." (husk å avslutte med punktum), og klikk "parse sentence". Da får man en hel haug med informasjon, 72 forskjellige løsninger, men legg merke til at du alltid finner en A umiddelbart over ordene "jævlig" og "tidlig", det markerer ordklassen adjektiv.

http://decentius.aksis.uib.no/logon/xle-mrs.xml

Legg også merke til at "det var en jævlig, tidlig morgen" gir en annen analyse.

 

Bottom line er uansett, nok en gang, at det ikke har noe å si hva adjektivene gjør med hverandre, ordklassen forblir den samme. La oss si at man spiser et eple. Da har man gjenstanden eple, som fyller funksjonen mat. Man kan også sette eplet på et bord og male et bilde av det eplet. Det er fremdeles et eple, men nå har det en annen funksjon: motiv. Sånn er det med ordklasser også.

Lenke til kommentar
Lager alle digitale speilreflekskamera sånn kul klikke lyd når man tar bilder?

 

Lager Canon EOS 350D sånn lyd ?

Ja, alle speilreflekskameraer lager en klikklyd når bildet blir tatt. Lyden kommer av at speilet vippes opp et kort øyeblikk. Altså en mekanisk bevegelse. Lukkeren lager også litt lyd.

 

Du kan se speilet som en lysegrå firkantet ting som står på skrå midt i denne 3D skissen av et Canon EOS 450D.

Lenke til kommentar
NÅ som vi er inne på gull. Hvorfor har alle nasjoner (eller de fleste) et gullager, slik som i Fort Knox?

Det henger igjen fra gammelt av. For lenge siden *måtte* en stat ha et dugelig lager med edle metaller for å ha noenlunde orden på statsfinansene. Da man innførte sedler så kunne man legge gullet i hvelv istedetfor å la det sirkulere som mynt men man måtte fortsatt ha masse gull siden gullet var en slags garantist for verdien på sedlene. Nå har alle land forlatt innløsningsplikten så gullet har ikke lenger noen særlig funksjon utover som verdireserve. Mange land er faktisk i ferd med å kvitte seg med gullet sitt (ganske sikker på at norge har kvittet seg med mesteparten og at også USA selger seg ned). Fort knox koster sikkert litt spenn å drive så man kan like gjerne legge ned hele greia så fort man har solgt gullet.

Lenke til kommentar
Da kommer spørsmålet. Hva er forsjellen på ett speilreflekskamera og ett vanlig digitalt?

Kort sagt: Speilet.

 

Litt lengre: Speilrefleks er konstruert med et speil som gjør at man kan se bildet fra objektivet (kalles ofte feilaktig for linse) i den optiske søkeren. Altså at man ser nøyaktig det samme som det blir tatt bilde av. Kompaktkameraer har kommet stadig oftere uten optisk søker, men de som har det viser ikke helt det man tar bilde av men ca 5 cm over der man tar bilde. Dersom man tar bilde av en liten ting, f.eks en marihøne, så vil man bomme om man bruker den optiske søkeren på et kompakt speilrefleks. En annen viktig forskjell er at man ikke kan bytte objektiv på kompaktkameraer. Det kan man på speilrefleks.

 

For en ennå lengre og bedre forklaring anbefaler jeg å se litt nedover dette innlegget til du kommer til overskriften "Digital speilrefleks vs. digitale kompaktkamera".

Lenke til kommentar
Som jeg sa forandrer ikke setningsfunksjonen på ordklassen, men en ordklasse kan ha forskjellige setningsfunksjoner. [...] Bottom line er uansett, nok en gang, at det ikke har noe å si hva adjektivene gjør med hverandre, ordklassen forblir den samme.

Greit nok, dette prøvde jeg jo også å få frem at heller ikke jeg mente. Men stemmer det ikke allikevel at "jævlig" her modifiserer et adjektiv? Hvorfor kan det ikke være to oppslag på "jævlig" i ordboken, på samme måte som at vi har separate oppslag på verbet "rekke" og substantivet "rekke"?

 

Her er UiBs online-syntaksanalyseverktøy. Skriv setningen "det var en jævlig tidlig morgen." (husk å avslutte med punktum), og klikk "parse sentence". Da får man en hel haug med informasjon, 72 forskjellige løsninger, men legg merke til at du alltid finner en A umiddelbart over ordene "jævlig" og "tidlig", det markerer ordklassen adjektiv.

http://decentius.aksis.uib.no/logon/xle-mrs.xml

Legg også merke til at "det var en jævlig, tidlig morgen" gir en annen analyse.

Dette var avanserte greier, som sikkert er meget interessant og nyttig hvis man kan å bruke det fullt ut. Det gjør ikke jeg, men det jeg oppdager, er at under "Lexical discriminants" dukker "jævlig" opp både som "ADVdeg" (som jeg antar betyr gradsadverb) og "A" (som jeg antar er adjektiv). Så det virker jo kanskje som at det faktisk finnes to typer "jævlig"?

Lenke til kommentar

Nei, ADVdeg står for et eller annet med adverbial, altså en setningsfunksjon og ikke ordklasse. Jeg vil tippe at det betyr at det har en adverbial funksjon i adjektivfrasen "jævlig tidlig", altså at det som du sier modifiserer "tidlig". Det forandrer imidlertid ikke at det er et adjektiv.

Verbet "rekke" og substantivet "rekke" er homonymer, to forskjellige ord som er like på form men tilhører hver sin ordklasse og skal behandles som to separate leksikalske enheter. Det samme kan ikke sies om "jævlig", som er ett ord, nærmere bestemt et adjektiv. Det du forveksler er ordklasse og setningsfunksjon, mens det første er fast, er det andre ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...