Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig forskjellen på:

 

- US Navy

- US Marine

- US Army

- US Air Force

 

 

De har jo hvert sitt felt på en måte, men hvis du ser på krigsfilmer så er det alltid "marines" det handler om. "US Marine" har jo også helikopter, fly og "vanlige" soldater, ikke bare marine ting.

 

Hva er opplegget liksom?

Lenke til kommentar

US Army har hovedansvaret når det gjelder land operasjoner som skjer på land.

 

Sånn jeg har forstått det er US Marines en kombinasjon av US Army og US Navy. US Marines er den hæren som kommer først til en krig, og er den hæren som skal sikre et område sånn at US Army kan komme å gjøre resten.

 

US Airforce er som navnet sier alt som flyr. Bombefly, jet jagere osv...

 

US Navy er båt delen av US Military, og tar for seg hangarskip m.m.

 

Grunnen til at det er mest Marines i krigsfilmer, skyldes nok at det som sagt er Marinesoldatene som skal sikre områder i begynnelsen, da det er tøffest. Men det kommer igjen helt ann på hvilke kriger du ser film om. I Vietnam-krigen var US Marines en stor del av krigføringen til USA. Mange krigsfilmer tar for seg akkurat samme hendelser.

 

Bare så det er sagt, mesteparten av krigsfilmene jeg har sett er med US Army.

Lenke til kommentar
Hvilken funskjon har å gjespe?

 

Ingen vet hvorfor dyr og mennesker gjesper, det er mange teorier som f.eks at vi gjør det for å få oksygen til hjernen, men dette har folk testet ut og funnet ut at det ikke stemte.

 

 

Les det under

Tenk på et gjesp: Kjevemuskulaturen strammer seg, neseborene utvider seg og du fyller lungene opp med luft i det munnen åpner seg på vidt gap.

 

Er det et skikkelig gjesp, stopper du opp et lite øyeblikk, inntil nakkemuskulaturen trekker seg sammen, trommehinnene synger og øynene begynner å renne. Du puster ut mens du kanskje flekker tenner, og avslutter med et lite klynk eller et tilfreds sukk.

 

Gjennomsnittlig varer det hele opp til ti sekunder. Gjesper du nå? Har du først satt i gang et gjesp, er det praktisk talt umulig å avslutte det. Fisk gjør det, løver gjør det, fugler gjør det, reptiler gjør det og mennesker gjør det.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
kilometermåleren til den gamle scooteren min står det 018457. Hvor langt har den gått?

9007597[/snapback]

 

18 457 kilometer?

9007833[/snapback]

Husker jeg rett er 7-tallet hundremeter, og den har gått 1 845 km, eller 184,5 mil.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Firkantene har faktisk ingenting med hvor mange ganger flaskene har blitt vasket å gjøre.

9000912[/snapback]

Kva betyr de då? Skulle gjerne ha visst :hmm:

9005506[/snapback]

Hvor flasken er produsert osv. regner jeg med?

 

Det har i hvert fall ingenting med hvor mange ganger flasken har vært brukt. Det er bare en "urban myth".

9005628[/snapback]

 

De sa på MAC i Tromsø at det betyr hvor flaska er produsert.

Blir vell tappa også oss samme produsent. Viss ikke flaska går ut av "distriktet" som Produsenten har.

Lenke til kommentar
Finnes det noe max grense for hvor kraftig en lyd kan være, hvor man desibel den kan være på?

9011004[/snapback]

 

Du kan tenke deg at USA har en Millitærbåt som leverer 210 dB lyd ut på en Sonar (eller seismisk skyting opplegg) der de kikker etter ubåter. For ca noen år siden så testet de det. Kvaler, blekksprut og fisk kom opp fra vannet DØDE. Grunnet den kreftige sjokkbølgen. Faktisk bruker noen hvaler denne metoden til og bedøve akkar og annen blekksprut, enklere og spise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...