Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette med glass har vært tatt opp flere ganger før i tråden, uten at vi egentlig har funnet noe glassklart svar på spørsmålet.

 

En av kjemibøkene mine sier at glass er et amorft materiale som på ett vis ligner på en væske, men som for de fleste praktiske formål oppfører seg som fast stoff. En annen bok jeg har, sier at glass ligner mer på en svært viskøs væske enn på et fast stoff. LarsP, som også studerer kjemi, hevder at en foreleser på NTNU har sagt at glass ER en væske.

 

Dette med at gammelt vindusglass er tykkere nederst har imidlertid ingenting med saken å gjøre. Glasset som ble brukt til vinduer før i tiden var ikke like regelmessig i tykkelse som det vi bruker i dag, så de satte det inn med den tykkeste (og altså tyngste) delen nederst, fordi det var enklest og gav mest stabilitet. Det er altså en myte at glass flyter merkbart utover i løpet av noen få hundreår.

Lenke til kommentar
Hvorfor faller et hjul som står i ro, mens et hjul som er i bevegelse kan holde seg oppe?

Dette er vel fysikk på videregående nivå?

 

Et hjul som roterer får moment, når du prøver å endre på aksen til hjulet vil momentet sørge for at det oppstår en kraft som virker vinkelrett på den kraften du bruker på aksen. Et hjul som triller vil vingle litt men dermed ikke falle til en av sidene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Hvorfor faller et hjul som står i ro, mens et hjul som er i bevegelse kan holde seg oppe?

Dette er vel fysikk på videregående nivå?

 

Et hjul som roterer får moment, når du prøver å endre på aksen til hjulet vil momentet sørge for at det oppstår en kraft som virker vinkelrett på den kraften du bruker på aksen. Et hjul som triller vil vingle litt men dermed ikke falle til en av sidene.

 

nja, er vell mer ungdomsskole nivå..

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er riktig tråd men uansitt. Jeg tar bare og kopierer det innlegget jeg skrev i forum kafeen.

'

Fy fader det skjedde noe merkelig når jeg gikk på tur.

Jeg gikk ute også plutselig så får jeg dundrene hodepine. Den var så kraftig at jeg holdt på og falle. jeg hadde en svak hodepine fra før men plutselig tok det helt av.

Fikk også vondt i nesa og liksom den kanal fra nesen til hodet.

Har noen opplevd noe lignende før?

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette er riktig tråd men uansitt. Jeg tar bare og kopierer det innlegget jeg skrev i forum kafeen.

'

Fy fader det skjedde noe merkelig når jeg gikk på tur.

Jeg gikk ute også plutselig så får jeg dundrene hodepine. Den var så kraftig at jeg holdt på og falle. jeg hadde en svak hodepine fra før men plutselig tok det helt av.

Fikk også vondt i nesa og liksom den kanal fra nesen til hodet.

Har noen opplevd noe lignende før?

 

tror denne tråden hører til under helse

Lenke til kommentar
Har ei lita tulle på 8 mnd som prøver iherdig å svelge sin egen knyttneve. Det ender stort sett med at hun brekker seg men er det i det hele tatt mulig?

 

 

Finnes det noen som har klart å svelge sin egen knyttneve?

Hvis du regner med folk med abnormt små hender, finner du kanskje noen. Hvis vi holder anomaliene utenfor tviler jeg, både på at det forekommer og at du i så fall vil finne noen info på det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...