fakey Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Men altså, hvis man går inn og titter nærme på en gammel tv. Så ser man at hver pixel er delt opp i 3 striper med r,g,b, og det skulle vel tilsvare akkurat det samme som jeg har prøvd på på det bildet? For maksimalverdien er vel hvit? Ble mye rot her nå. Lenke til kommentar
Benjamin Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Er glass flytende? Har hørt noe greier om at glass ikke er fast stoff, men flytende, og at gamle vinduer er tynnere på toppen enn i bunn, er det sant? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Dette med glass har vært tatt opp flere ganger før i tråden, uten at vi egentlig har funnet noe glassklart svar på spørsmålet. En av kjemibøkene mine sier at glass er et amorft materiale som på ett vis ligner på en væske, men som for de fleste praktiske formål oppfører seg som fast stoff. En annen bok jeg har, sier at glass ligner mer på en svært viskøs væske enn på et fast stoff. LarsP, som også studerer kjemi, hevder at en foreleser på NTNU har sagt at glass ER en væske. Dette med at gammelt vindusglass er tykkere nederst har imidlertid ingenting med saken å gjøre. Glasset som ble brukt til vinduer før i tiden var ikke like regelmessig i tykkelse som det vi bruker i dag, så de satte det inn med den tykkeste (og altså tyngste) delen nederst, fordi det var enklest og gav mest stabilitet. Det er altså en myte at glass flyter merkbart utover i løpet av noen få hundreår. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Hvorfor faller et hjul som står i ro, mens et hjul som er i bevegelse kan holde seg oppe? Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Hvorfor faller et hjul som står i ro, mens et hjul som er i bevegelse kan holde seg oppe? Fordi de beveger seg allerede en vei når de er i fart. De kan bare "falle" i en retning av gangen(vanligvis). Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Dette med glass har vært tatt opp flere ganger før i tråden, uten at vi egentlig har funnet noe glassklart svar på spørsmålet. Jo, faktisk http://math.ucr.edu/home/baez/physics/Gene...lass/glass.html Lenke til kommentar
GeO Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Den siden igjen, ja. Jeg siterer bare fra "Conclusion", jeg: There is no clear answer to the question "Is glass solid or liquid?". [...] There is no clear definition of the distinction between solids and highly viscous liquids. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Hvorfor faller et hjul som står i ro, mens et hjul som er i bevegelse kan holde seg oppe? Dette er vel fysikk på videregående nivå? Et hjul som roterer får moment, når du prøver å endre på aksen til hjulet vil momentet sørge for at det oppstår en kraft som virker vinkelrett på den kraften du bruker på aksen. Et hjul som triller vil vingle litt men dermed ikke falle til en av sidene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Hvorfor faller et hjul som står i ro, mens et hjul som er i bevegelse kan holde seg oppe? Dette er vel fysikk på videregående nivå? Et hjul som roterer får moment, når du prøver å endre på aksen til hjulet vil momentet sørge for at det oppstår en kraft som virker vinkelrett på den kraften du bruker på aksen. Et hjul som triller vil vingle litt men dermed ikke falle til en av sidene. nja, er vell mer ungdomsskole nivå.. Lenke til kommentar
Batnobbit Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Vet ikke om dette er riktig tråd men uansitt. Jeg tar bare og kopierer det innlegget jeg skrev i forum kafeen. ' Fy fader det skjedde noe merkelig når jeg gikk på tur. Jeg gikk ute også plutselig så får jeg dundrene hodepine. Den var så kraftig at jeg holdt på og falle. jeg hadde en svak hodepine fra før men plutselig tok det helt av. Fikk også vondt i nesa og liksom den kanal fra nesen til hodet. Har noen opplevd noe lignende før? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Vet ikke om dette er riktig tråd men uansitt. Jeg tar bare og kopierer det innlegget jeg skrev i forum kafeen.' Fy fader det skjedde noe merkelig når jeg gikk på tur. Jeg gikk ute også plutselig så får jeg dundrene hodepine. Den var så kraftig at jeg holdt på og falle. jeg hadde en svak hodepine fra før men plutselig tok det helt av. Fikk også vondt i nesa og liksom den kanal fra nesen til hodet. Har noen opplevd noe lignende før? tror denne tråden hører til under helse Lenke til kommentar
Jennifer Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 går det ann for kroppen å utvikle kreft uten å vise seg som klumper/knuter?.. hvis dere skjønte.. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Har ei lita tulle på 8 mnd som prøver iherdig å svelge sin egen knyttneve. Det ender stort sett med at hun brekker seg men er det i det hele tatt mulig? Finnes det noen som har klart å svelge sin egen knyttneve? Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 går det ann for kroppen å utvikle kreft uten å vise seg som klumper/knuter?.. hvis dere skjønte.. Ja, kreft tar flere former og ikke alle blir "kreftsvulster." Blodkreft og hudkreft er vel to eksempler. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Har ei lita tulle på 8 mnd som prøver iherdig å svelge sin egen knyttneve. Det ender stort sett med at hun brekker seg men er det i det hele tatt mulig? Finnes det noen som har klart å svelge sin egen knyttneve? Hvis du regner med folk med abnormt små hender, finner du kanskje noen. Hvis vi holder anomaliene utenfor tviler jeg, både på at det forekommer og at du i så fall vil finne noen info på det. Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Selger de brunost i USA? Og har de vanlige ostehøvler som vi har? edit: Aha, det heter Cheese Plane. Endret 14. februar 2008 av Mompen Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Hva jobber en bioteknolog med? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Når det gjelder saken om glassets form, så er svaret at det rett og slett er et definisjonsspørsmål. Det kommer an på om du er kjemist, fysiker, vaskehjelp eller ukulelespiller. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Hva er likevektskonstanten for spalting av eddiksyre i vann? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) K = 1,8·10-5, mener jeg å huske. Men dette er ikke mye snedig, altså ... Edit: En liten feil med potensen der. K = 10-4,76 er en annen måte å uttrykke verdien for denne konstanten på. Da har du ett siffer mer. Endret 15. februar 2008 av TwinMOS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå