Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Lenge siden jeg har vært her, så. Har tenkt på noe i det siste. Og JAAA, det stammer fra WoW, I alterac valley, når man kommer ut fra Galv. (Eller Balinda, om du er av DEN sorten.)

 

forestill deg at Per og Ole har hvert sitt lag, og blir tatt tida på. De skal til tre poster, og må være der i ti sekunder. Førstemann som har tatt alle vinner. Ole dytta Petter, og fikk ti sekunder forsprang. Lønner deg seg da for Ole å løpe til post nr. 3, som er lengst borte, eller ta post 1, som er nærmest?

 

Husk at han har et lag bak seg, som vil ta postene han tar. Men at han, hvis han løper til førstepost, vil kunne gå videre fortere.

 

Eller, hvis du spiller wow;

 

Du har drept bossen din, og skal ut. Du er ute først, og nå skal du begynne å cappe towers. Er det da best for laget ditt at du løper til første post, eller til siste post? Mtp. hvor fort du kan ta Drek. (GREIT, "din respektives boss".) ;)

 

Håper dere skjønner, og det KAN hende det er kjempelogisk, men jeg sliter litt nå. Kanskje det vil gå akkurat like fort? Who KNOWS? Ö_ô

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å bli astronaut er ikke gjort i en håndvending akkurat. De som blir det har jobbet og slitt for drømmen sin i flere titalls år, og er nok såre fornøyde med tilværelsen selv om de ikke tjener ekstremt mye.

Ifølge et innslag på radioen for et par år siden er astronautene ikke fornøyde med tilværelsen, og grunnen er at så mange oppskytninger er kansellerte at mange kanskje aldri vil oppleve verdensrommet, og det til tross for flere titalls år med slit og forberedelser. Det ble påstått flere fikk psykologhjelp.

Lenke til kommentar
Apropos biler...Vil det være mulig å lage en bil som omdanner kinetisk energi til en bil i nedoverbakke til rotasjonsenergi, for igjen å omgjøre rotasjonsenergien til kinetisk energi når bilen trenger fart igjen? Det ville jo vært fantastisk! Tenk på all energien som går bort til friksjonsarbeid når bilen bremser.

Joda, noe slikt er foreslått for mange år siden. I detalj gikk det ut på å montere et belte (som alternativ til svinghjul) under større kjøretøy som f.eks. busser, der oppbremsing ble brukt til å aksellerere beltet, og aksellerasjon ut fra busslomme skjedde ved å overføre kraft fra beltet til hjulene.

Lenke til kommentar
fordi fettet på fingrene ødelegger pæra

 

Hvordan ødelegger det pæren? Jeg ser ikke for meg at litt fett på utsiden av noe som en pære som er forseglet kan ha noe å si for for eksempel levetiden, så trenger nok et mer utfyllende svar her.

 

Slik som jeg har forstått det så øker det temperaturen på pæra pittelittegrann. Jobber på bensinstasjon, men setter bare inn pæra til folk og unngår å ta på pæra i tilfelle det skull være litt sannhet i påstanden

 

 

Apropos biler...Vil det være mulig å lage en bil som omdanner kinetisk energi til en bil i nedoverbakke til rotasjonsenergi, for igjen å omgjøre rotasjonsenergien til kinetisk energi når bilen trenger fart igjen? Det ville jo vært fantastisk! Tenk på all energien som går bort til friksjonsarbeid når bilen bremser.

Joda, noe slikt er foreslått for mange år siden. I detalj gikk det ut på å montere et belte (som alternativ til svinghjul) under større kjøretøy som f.eks. busser, der oppbremsing ble brukt til å aksellerere beltet, og aksellerasjon ut fra busslomme skjedde ved å overføre kraft fra beltet til hjulene.

 

Belte, hah! Nå har jeg hørt det og.

 

Beste løsningen er å bruke en elmotor som du lar fungere som dynamo på oppbremsning, når du skal akselerere forer du den strøm, når du bremser avgir den strøm ;)

Lenke til kommentar

Wikipedias bidrag til halogendiskusjonen:

 

Any surface contamination, notably fingerprints, can damage the quartz envelope when it is heated. Contaminants will create a hot spot on the bulb surface when the bulb is turned on. This extreme, localized heat causes the quartz to change from its vitreous form into a weaker, crystalline form which leaks gas. This weakening may also cause the bulb to rapidly form a bubble, thereby weakening the bulb and leading to its failure or explosion, and creating a serious safety hazard. Consequently, quartz lamps should be handled without ever touching the clear quartz, either by using a clean paper towel or carefully holding the porcelain base. If the quartz is contaminated in any way, it must be thoroughly cleaned with rubbing alcohol and dried before use.

Mao. stemmer det at fettmerkene varmer opp glasset.

 

Edit: link.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
Du har drept bossen din, og skal ut. Du er ute først, og nå skal du begynne å cappe towers. Er det da best for laget ditt at du løper til første post, eller til siste post? Mtp. hvor fort du kan ta Drek. (GREIT, "din respektives boss".) ;)

Ta alle tårnene i starten hvis du vil ha bonuspoeng. Hvis du vil ha en rask kamp så går du direkte til Drek/Vanndar. Så det beste er å effektivt kjempe seg gjennom alle postene og få de cappet, deretter gå på boss.

 

Spørsmål fra meg: Hvorfor blir istapper fra fjellet gule?

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

I mange sci-fi filmer og -serier har jeg lagt merke til at man bruker krystaller til blant annet oppbevaring av informasjon og energi i store mengder.

 

Noen som vet hvorfor dette har blitt en gimmick i slike serier og filmer? Er det noen vitenskapelig støtte for det? Kan krystaller holde på informasjon eller energi?

 

 

 

 

 

 

Omega er frekvensen til den ytre/påtrykte kraften. Omega null er systemets egenfrekvens, som du finner ved å dele fjærkonstanten på massen, og ta kvadratroten. Hvis disse to frekvensene er like, får du resonans.

 

er disse to like... og i fase vel? eller er negativ interferens også å regne som resonans?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...