Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Truleg ikkje, ettersom det ikkje er marknad for ei slik sjappe alle stader i Noreg. Dessutan er det jo ikkje berre åpningstidene som tiltrekkjer folk, men i stor grad utvalet av varer, kvaliteten på diverse ferskvarer etc. Eg trur ikkje ALLE hadde handla der utelukka grunna åpningstidene (og helgeope) for å seie det slik.

Endret av Frigata
Lenke til kommentar
Mener du 06.00 til 24.00 eller fra 18.00 til 24.00 eller fra 06.00 til 12.00?

Mente fra 06.00-24.00, men trekker det tilbake, klokken 08.00-22.00 heller.

 

hvorfor har ikke skolene rundt om i norge ferie samtidig?

Har ikke fasit, men tror det er pga rushet som hadde kommet hvis alle skulle på ferie samtidig

Lenke til kommentar
Kan man være sikker på at folk smaker ting "likt". Jeg mener at feks. et pizza-stykke smaker anderledes i munnen på et annet menneske. Ikke misforstå meg nå.

Har tenkt det samme, dog med blikket. Ser alle det samme?

Ser alle de samme fargene, eller ser vi forskjellig når vi ser en farge vi begge kaller rødt?

Det samme spørsmålet kan gjelde alle sanseinntrykk. Og det kan ligge noe i det. Ingen liker det samme, men det kan være at det som smaker reke for deg, kalles kylling, og du vet ikke at det for andre er rekesmak.

Lenke til kommentar
Kan man være sikker på at folk smaker ting "likt". Jeg mener at feks. et pizza-stykke smaker anderledes i munnen på et annet menneske. Ikke misforstå meg nå.

Har tenkt det samme, dog med blikket. Ser alle det samme?

Ser alle de samme fargene, eller ser vi forskjellig når vi ser en farge vi begge kaller rødt?

Det samme spørsmålet kan gjelde alle sanseinntrykk. Og det kan ligge noe i det. Ingen liker det samme, men det kan være at det som smaker reke for deg, kalles kylling, og du vet ikke at det for andre er rekesmak.

 

At vi oppfatter farger forskjellig er jo ingen hemmelighet, det er jo derfor vi har noe som kalles fargeblind. De kan jo oppfatte rød til å være grønn.

Ganske morsomt når folk tror de har på matchende sokker så er den ene rød og den andre grønn :p

Lenke til kommentar

"Ekspert beregninger viser at 60% av verdens CO2 utslipp, som øker den globale oppvarmingen, kommer fra våre bygninger"

Er dette en sleip måte å selge en løsning som skal redusere CO2 utslipp fra boliger?

 

Med bygninger så antar jeg at de også mener kraftverk og alt sånt.

 

Det er sakset fra en reklame i Teknisk Ukeblad 38/07.

Lenke til kommentar
"Ekspert beregninger viser at 60% av verdens CO2 utslipp, som øker den globale oppvarmingen, kommer fra våre bygninger"

Er dette en sleip måte å selge en løsning som skal redusere CO2 utslipp fra boliger?

 

Med bygninger så antar jeg at de også mener kraftverk og alt sånt.

 

Det er sakset fra en reklame i Teknisk Ukeblad 38/07.

Synes tallet virker høyt, men det er ikke til å komme utenom at oppvarming og nedkjøling av bygninger bruker ganske mye strøm. Kan kutte noe på CO2-utslipp om man sørger for å gjøre bygninger energieffektive. Dvs. bra isolasjon, utnytte sollys til oppvarming og belysning, ha varmepumper på ventilasjon, osv.

Lenke til kommentar
Lurer på hvor mange prosent av den global oppvarmingen som rett og slett skyldes befolkningsøkningen jeg..

Flere varme kropper = varmere klode

Om et gjennomsnittlig menneske slipper ut 200 W mer eller mindre (vi leker med tall!) og vi er 6 500 000 000 folk på jorda så slipper vi ut 13 000 000 000 W, eller 361111,11.... kwh/s , eventuelt 361Mwh/s. Dette er kun varme fra kroppen vår og vi ignorerer ingen fakta når vi bruker store tall for å skremme :whistle:

Lenke til kommentar
At vi oppfatter farger forskjellig er jo ingen hemmelighet, det er jo derfor vi har noe som kalles fargeblind. De kan jo oppfatte rød til å være grønn.

Ganske morsomt når folk tror de har på matchende sokker så er den ene rød og den andre grønn :p

Jeg ser at du ikke skjønte tesen min. Du ser på en stol. Jeg ser på den samme stolen. Den stolen har en gitt farge, og vi er begge opplært til å kalle den fargen for rød. Det fordi de personene som lærte oss det også var lært opp til det samme. Men ser vi egentlig den samme fargen? Du kan se grønn hvor jeg ser rød, og motsatt.

Som et fargehjul som er dreid en omgang for den neste personen, men ordene er ikke dreid tilsvarende.

Lenke til kommentar
Lurer på hvor mange prosent av den global oppvarmingen som rett og slett skyldes befolkningsøkningen jeg.. Flere varme kropper = varmere klode

Den fysiske loven om energibevaring krever at energien kommer fra et sted. Hvor kommer energien fra? Hvor blir det mindre energi enn om mennesker hadde eksistert? Poenget mitt er at mennesker ikke produserer varmeenergi fra ingensteds og dermed heller ikke tilfører varmeenergi til jorda som ellers ikke ville skjedd.

 

Om et gjennomsnittlig menneske slipper ut 200 W mer eller mindre (vi leker med tall!) og vi er 6 500 000 000 folk på jorda så slipper vi ut 13 000 000 000 W

= 13 GW. Til sammenligning er menneskehetens energiforbruk (olje, vannkraft etc) i størrelseorden 15 000 GW eller drøyt 1000 ganger større.

Lenke til kommentar
Om et gjennomsnittlig menneske slipper ut 200 W mer eller mindre (vi leker med tall!) og vi er 6 500 000 000 folk på jorda så slipper vi ut 13 000 000 000 W

= 13 GW. Til sammenligning er menneskehetens energiforbruk (olje, vannkraft etc) i størrelseorden 15 000 GW eller drøyt 1000 ganger større.

Joda, men nå ignorerte jeg det faktum at vi mottar energi fra omgivelsene som ligger på en 180 eller noe, men det er så populært å lure folk når det kommer til slike ting at det er lett å få ting til å høres drastisk ut.

Lenke til kommentar
Lurer på hvor mange prosent av den global oppvarmingen som rett og slett skyldes befolkningsøkningen jeg.. Flere varme kropper = varmere klode

Den fysiske loven om energibevaring krever at energien kommer fra et sted. Hvor kommer energien fra? Hvor blir det mindre energi enn om mennesker hadde eksistert? Poenget mitt er at mennesker ikke produserer varmeenergi fra ingensteds og dermed heller ikke tilfører varmeenergi til jorda som ellers ikke ville skjedd.

Energi inntar flere former enn varme. Mennesket påvirker i sin grad, som andre naturlige elementer på kloden, energiformer slik at det omdannes til varme-energi. Menneskekroppen i seg selv fører jo til at mer energi tar form av varme.

Lenke til kommentar

Hvor dypt har mennesket dykket med vanlig ABC utsyr? Altså uten ROV eller lignende.

Hva er det lengste et menneske har oppholdt seg under vann med dykkerutstyr?

Hvor mange døde i 2007 av dykking, følger av dykking?

Hvilke sykdommer/skader kan du ikke ha vis du skal dykke?

Hva heter gradene i PADI sertifiserings systemet, f.eks "PADI open water diver"?

Hvor mange PADI sertifiserte steder finns det i verden? Mener f.eks dykkerbutikker ol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...