Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvor ryktet om at MacGyver (Richard Dean Anderson) døde i 1997 av overdose kommer fra?

 

Jeg har hørt det utrolig mange ganger, men vet selvsagt at det ikke er sant. Han lever jo i beste velgående den dag i dag, og fra 1997-2005 (ca.) var han med i Stargate SG-1, men ble faset sakte ut.

Hvor alle andre sånne rykter kommer fra. Idioter som vil ha oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Apropos biler...Vil det være mulig å lage en bil som omdanner kinetisk energi til en bil i nedoverbakke til rotasjonsenergi, for igjen å omgjøre rotasjonsenergien til kinetisk energi når bilen trenger fart igjen? Det ville jo vært fantastisk! Tenk på all energien som går bort til friksjonsarbeid når bilen bremser.

Noen el/hybridbiler gjør det. En elektrisk motor er en generator når den kjøres 'baklengs'. Så når du bremser tas energien opp i motoren og gjøres om til strøm som kan pumpes tilbake i batteriene igjen.

 

En av de større tyske bilfrabrikantene(BMW?) annonserte forøvrig for en tid siden at de skulle begynne å utnytte restvarmen i eksosen. Det var på forskningsstadiet og vil neppe dukke opp på veiene før om 10-20 år.

 

 

 

Elbiler er et område det skjer veldig mye spennende på, dessverre er det ikke så mye som havner i butikkene men det går jo an å håpe at ting bedrer seg.

Lenke til kommentar
Apropos biler...Vil det være mulig å lage en bil som omdanner kinetisk energi til en bil i nedoverbakke til rotasjonsenergi, for igjen å omgjøre rotasjonsenergien til kinetisk energi når bilen trenger fart igjen? Det ville jo vært fantastisk! Tenk på all energien som går bort til friksjonsarbeid når bilen bremser.

 

Jeg tenkte på det samme, en annen ting, hvorfor i all verden lager de ikke mobiltelefoner med sånn teknologi, de har jo klart det med klokker?

Den er underveis, riktignok i ryggsekkformat da. ;)

 

http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn7970

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor ryktet om at MacGyver (Richard Dean Anderson) døde i 1997 av overdose kommer fra?

 

Jeg har hørt det utrolig mange ganger, men vet selvsagt at det ikke er sant. Han lever jo i beste velgående den dag i dag, og fra 1997-2005 (ca.) var han med i Stargate SG-1, men ble faset sakte ut.

Hvor alle andre sånne rykter kommer fra. Idioter som vil ha oppmerksomhet.

Lever MacGyver :ohmy: Har alltid tror han var død. Nå ble jeg virkelig glad :D

Lenke til kommentar

Jeg har hørt og lest flere ganger at jenter/kvinner har en bedre hjerne til bl.a. lete etter ting, lettere ser sammenkoblinger og bedre til å få med seg overblikket, mens vi menn er svakere på de punktene. Er det sant, eller delvis sant?

 

Hvis ja, kunne noen funnet noen kilder?

 

(intern diskusjon i familien :))

Lenke til kommentar
Jeg har hørt og lest flere ganger at jenter/kvinner har en bedre hjerne til bl.a. lete etter ting, lettere ser sammenkoblinger og bedre til å få med seg overblikket, mens vi menn er svakere på de punktene. Er det sant, eller delvis sant?

 

Hvis ja, kunne noen funnet noen kilder?

 

(intern diskusjon i familien :))

Ja, det er sant. Om man hadde vist ett bilde av ett eller annet, ville jentene lagt mer merke til detaljene mens guttene ville sett mer på helheten i bildet.

 

Jeg så en dukomentar om de på National Geographic Channel men har ikke noe skriftelig bevis.

Lenke til kommentar
Noen andre som er villige til å se litt etter bevis for dette? Har vært litt innom wikipedia, forskning.no og google, men fant ikke noe spesiellt da. :(

Tror de var i denne dokumentaren jeg så de. Er ikke helt sikker, men den er absolutt verdt å få den med seg uansett :thumbup:

 

Edit: Jepp, de var den.

Endret av Messi91
Lenke til kommentar
Apropos biler...Vil det være mulig å lage en bil som omdanner kinetisk energi til en bil i nedoverbakke til rotasjonsenergi, for igjen å omgjøre rotasjonsenergien til kinetisk energi når bilen trenger fart igjen?

De fleste elbiler, bl.a Think, bremser med elmotoren unntatt ved bråbremsing, da brukes også vanlige friksjonsbremser. Elmotoren fungerer nemlig som bremse og generator når man reduserer eller slår av innstrømmen. Strømmen som utvikles ved bremsing lades inn på batteriet og kan altså brukes igjen ved behov. Det er bare ett stort problem, nemlig den indre elektrisk-kjemiske motstanden i batteriene. Derfor gir slik regenererende bremsing maks 10% virkningsgrad med dagens batterityper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...