Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Messi91: Stratosphere presiserte at det er snakk om et lufttomt tårn. Altså ingen luftmotstand.

 

Jeg kan ikke svare på spørsmålet, bare si at dødeligheten kommer an på hvordan femtiøringen treffer. Man vil tåle mye høyere hastighet om den lander flatt enn om den lander på høykant. Spørsmålet må da gå over til noen med kompetanse på skuddskader. Hvor høy hastighet må en femtiøring ha for å kunne være dødelig når den treffer hodet:

A. på høykant

B. flatt

 

Forøvrig tror jeg personen vil dø av luftmangel lenge før femtiøringen treffer.

Det fikk meg til å tenke på noe. Det finnes sannsynligvis ikke noen frivillige til dette forsøket, så spørsmålet er om vi har en datamaskin som er kraftig nok til å simulere en hel menneskekropp med vev, organer og alt (eks. hjernens funksjoner) og diverse påkjenninger man måtte tenke seg å påføre den?

Lenke til kommentar
Stemmer det at verdens største molekyl er synlig med det blotte øye?
Så ja, verdens største molekyl kan sees med det blotte øye. :)

Så krystallstruktur er nok for å kalle noe for et molekyl? Eller er det et sammenhengende nettverk av kjemiske bindinger som er definisjonen? I så fall er det mange krystaller som kvalifiserer for å kalles et molekyl. F.eks enkrystallinske silisium-bolter som skjæres opp til tynne plater og det produseres prosessorer og minnebrikker av. Boltene kan være opp til 30 cm i diameter, 10 meter lange og veie 1,6 tonn.

 

Det største ikke-krystallinske molekyl jeg vet om er kromosom 1. Det er ikke synlig med det blotte øyet men man kan se det i et vanlig lysmikroskop siden det er hele 10 mikrometer langt. Det består av ca 247 millioner basepar og dermed omtrent 5,7 milliarder atomer.

 

(Jeg regner grafitt og lignende strukturer som krystallinske selv om det bare er i 2D eller andre flak-krystaller.

 

Ellers så regnes nøytronstjerner for å være universets største atomer.

Lenke til kommentar
Så man kan se bort fra tyngdekraften når en kule fra et gevær skyter en leirdue, dersom kula beveger seg i tilnærmet vannrett posisjon?

 

nei... kulen som blir skutt ut vil jo dette til bakken like fort som en kule som du bare slipper.

 

Det er fordi farten på kula ikke har noe å si på tyngdekraften.

Lenke til kommentar
(Jeg regner grafitt og lignende strukturer som krystallinske selv om det bare er i 2D eller andre flate-former.
Også polymerer?

Hmm.. Det er vanskelig å sette noen grense. Mange polymerer kan jo regnes som 1D krystaller, men da kan man jo si det samme om DNA. Jeg tror ikke jeg skal begi meg ut på noen videre definisjon av hva et molekyl er. Man får vurdere selv hva man er ute etter slags molekyl.

Lenke til kommentar
Så myten om att man kan dø om noen slipper en mynt fra toppen av eifeltårnet og den treffer deg i hodet er feil?

 

Jepp ;)

 

Jeg har sett noen teste dette(sikketrt mythbusters) og en god del av de de spurte på gaten trodde man kunne bli skadet av en mynt som falt ned.

Når de testet dette, så merket de det knapt.

 

Det er vel kanskje litt drøyt å si? Jeg tror jeg kunne fått deg til å kjenne det veldig godt, dersom jeg hadde kylt en 20-kroning i så hardt jeg kunne midt i panna di. Dersom du tror det "merkes knapt", så vil jeg gjerne bruke deg som en forsøkskanin.

 

(Ja, jeg skjønner at i forhold til å bli drept av en fallende mynt, så kan man vel betegne det som at det "knapt kjennes")

Lenke til kommentar
..hvorfor er det så mange homofile mennesker hvis meninga med livet er å spre genene?

Selv om vi antar* at seksuell legning er genetisk betinget så er det ikke er noen motsetning mellom legning og det å spre genene sine. Reproduskjonsorganene er ikke noe mindre egnet til å få barn om de sitter på en homofil person. Det eneste jeg kan komme på er om *lysten* til å få barn på en eller annen måte skulle henge sammen med legningen og jeg har ikke sett noe som tyder på det.

 

 

 

 

 

*Jeg har ikke sett noe definitivt svar på om det er genetisk betinget eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...