Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Men blør man ikke som faen? Pulsåra går jo, man burde blø ihjel.

Den artikkelen eg las hadde mannen hengt der nokre dagar med armen i klem. Stor bautastein -> arm -> fjellvegg. Dvs. armen var delvis knust, og mannen kjente sjølv at armen byrja å råtne. Difor hadde han ikkje same blodomløp som om du skulle ha kutta av ein frisk arm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket stoff har høyest smeltepunkt?
Tantalum hafnium carbide (Ta4HfC5) is a refractory compound with a very high melting point of 4488 K (4215 °C, 7619 °F)
kilde

Wolfram smelter ved 3695 K og karbon sublimerer ved ca 4000 K.

Tillater man seg å regne på smeltepunkt langt utenfor normalt atmosfæretrykk så er det estimert at karbon smelter ved ca 4300-4700 K ved over 100 atmosfærers trykk.

Lenke til kommentar

Hvilken tidsalder er vi i?

 

Ja, jeg måtte, men ignorer spørsmålet :wee:

 

 

Må bringe frem etanolspørsmålet mitt igjen.

Vil en person dø om h*n er i et basseng med 96 % etanol og ha en ekstern luftkilde? Tenker da på huden eller no.

Og hvis man ikke har ekstern oksygenkilde vil man da kveles pga fordampning?

Lenke til kommentar
Hvor mye uran eller andre grunnstoff bruker et gjennomsnittslig atomkraftverk på tja..årlig basis?

 

Ved konvensjonell teknologi regnes det som et omtrentlig tall 20-30 milligram naturlig uran per kWh produsert elektrisitet. La oss si 25 mg. Typisk størrelse på et litt stort atomkraftverk kan være 1000 MW. Dermed blir det 219 tonn i løpet av et år. Men det er mye fokus på å redusere forbuket av uran og teknologi er tilgjengelig som nok kan halvere dette.

Lenke til kommentar
Hvor mye uran eller andre grunnstoff bruker et gjennomsnittslig atomkraftverk på tja..årlig basis?
According to the 'Red Book' [NEA 2004], the OECD Nuclear Energy Agency's statistical study of world uranium resources and demand, in 2002 the world consumed 67,000 tonnes of uranium.
kilde

 

At the moment there are more than 400 nuclear power plants (NPP) all over the world, which produce about 17% of the world's electricity.
kilde

 

67000 tonn delt på 400 = 167 tonn i gjennomsnitt per atomkraftverk årlig.

Lenke til kommentar
hvor lang avstand må til for at en 50 Øre skal være dødelig?

 

Tenk hvis du slipper en 50 øre i et gigantisk stort lufttomt tårn. Hvor høyt må tårnet være før den altså kan gi et såpass stort slag på hodet til mannen som står ved foten at han kan dø?

Mynten kan kun opnå en viss fart pga luftmotstanden, og nei, till og med ved max fart er den ikke dødlig. Med midre du får den i halsen eller noe sånt.

 

Dette ble faktisk tatt opp på forige side ;)

Lenke til kommentar
"a force of 73 Newtons is enough to cause a simple fracture

 

La oss da si at 80 newton er dødelig. Vekten på en 50 øring er 3,6 gram.

 

80N/0,0036kg=22222 m/s^2 La oss si at den deakselererer på ca 2cm. Da blir farten:

 

2*0,02*22222=29,81^2 m/s For å rekne ut strekningen tar du:

 

29,81^2/(2*9,81)=45m

 

Den må falle 45m etter mine beregninger, men vet ikke hvor riktig dette er.

 

EDIT: Nå skal det sies at på den siden der jeg fant den infoen så fant de tall på mellom 73N og over 800N, så det er vel ikke akkurat så sikkert...

Endret av Islanbadsj
Lenke til kommentar
Question: What is the biggest molecule known to man?

------------------------------------------------

A very interesting question....I would say that the largest

molecule is probably a sheet of graphite, which is a two-dimensional sheet of

covalently bonded carbon atoms. Of course, some proteins are pretty huge

also. Then there is diamond, which is a 3D covalently bonded network of

carbon atoms. The fact that diamond is a gigantic molecule is what gives it

its unique properties.

Topper

 

Så ja, verdens største molekyl kan sees med det blotte øye. :)

Lenke til kommentar

Messi91: Stratosphere presiserte at det er snakk om et lufttomt tårn. Altså ingen luftmotstand.

 

Jeg kan ikke svare på spørsmålet, bare si at dødeligheten kommer an på hvordan femtiøringen treffer. Man vil tåle mye høyere hastighet om den lander flatt enn om den lander på høykant. Spørsmålet må da gå over til noen med kompetanse på skuddskader. Hvor høy hastighet må en femtiøring ha for å kunne være dødelig når den treffer hodet:

A. på høykant

B. flatt

 

Forøvrig tror jeg personen vil dø av luftmangel lenge før femtiøringen treffer.

Lenke til kommentar
jeg har fundert mye om en ting de siste dagene.

 

Som jeg har forstått ble jorda og/eller universet skapt av "TBB (The Big Bang)". For det første: Va var TBB og hva/hvem/hvordan ble TBB skapt? det må jo ha begynt med NOE. Og til dere som mener at Gud skapte dette; Gud skapte ikke mennesket, mennesket skapte Gud.

 

Ok. Dette kan bli vanskelig å forklre, men jeg skal gjøre mitt beste.

 

Kort sagt - det fantes ikke "tid" før TBB. Tid, slik vi definerer det, er muligheten til å kunne observere informasjon om noe som har skjedd før. Men siden all informasjon før TBB ble smelted sammen til et uendelig lite punkt med uendelig stor masse, og som deretter ble blåst ut i en sky av elemtærpartikler, er det ikke mulig å observere noe som helst av informasjonen før TBB.

 

Med andre ord, det fantes ikke tid før TBB. Og siden det ikke fantes tid, er det uinteresant å snakke om hva som skapte TBB.

 

Man kan også si at tidshorisonten til det som skjedde før TBB er uendelig smal. (hvis det sier deg noe)

 

Kilde: Meg selv :p

 

 

 

Question: What is the biggest molecule known to man?

------------------------------------------------

A very interesting question....I would say that the largest

molecule is probably a sheet of graphite, which is a two-dimensional sheet of

covalently bonded carbon atoms. Of course, some proteins are pretty huge

also. Then there is diamond, which is a 3D covalently bonded network of

carbon atoms. The fact that diamond is a gigantic molecule is what gives it

its unique properties.

Topper

 

Så ja, verdens største molekyl kan sees med det blotte øye. :)

 

Hmmm interesant... Det har jeg aldri tenkt på.

Lenke til kommentar
Igjen, Jorden gjør ikke noe :) Det er ingen som kontrollerer noe eller bestemmer noe.

Jeg snakker ikke om noen gud..

 

Jeg mener at jeg har lest noe om at ved jevne mellomrom blir en alt for stor populasjon av en dyreart (tror det er mus eller lemen), slik at naturen "lager" en epidemi som rammer disse dyrene slik at de havner på et normalt nivå.

 

Ingen lager noe, men du er inne på det ;).

 

Det som skjer er at virus og bakterier hele tiden får små mutasjoner, og disse mutasjonene er av og til motstandsdyktige nok til at et dyrs immunsystem ikke klarer å få has på det. Hvis det til og med har mutert på en måte som gjør at den blir overførbar via flere veier (lufteveien, direkte overførsel, osv) da har du oppskriften på en mulig pandemi (hvis immunsystemet da ikke klarer å komme opp med en "motgift" fort da ;))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...