Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om jeg finner en 1000kr seddel og bestemmer meg for å gjøre noe så dumt som å levere den inn til politiet for å få 10% finnerlønn. Hva skjer med de resterendes 90% av pengene?

Er ikke det med 10% finnerlønn bare gammel, men frivillig, høflighet? Står det noen plass at man har rett på 10% finnerlønn eller at politiet har den praksisen? Hva om noen finner 1kg kokain gjemt?

 

Vet ikke, trodde det var sånn.

 

Men finnerlønn eller ikke. Hva skjer om jeg leverer en 1000 seddel til politiet som jeg finner på bakken. Får jeg noe finnerlønn? Hvem får pengene?

 

Når man leser at så mange prosent av folk er overvektige, går dem etter BMI til folk da, eller har de andre måter å se etter om man er overvektig, ettersom BMI er en ganske unøyaktig.

Lenke til kommentar
Hvor stort (i lengde) er et kvantesprang?

Det avhenger av hvilket kvantesprang det er snakk om. Det er forskjellig avstand mellom de ulike energinivåene et elektron kan innta.

 

Ok, men ta for eksempel et hydrogen-atom, hvor elektronet hopper fra E1 til E2

 

Eller et gjennomsnitt :)

Lenke til kommentar
Om jeg finner en 1000kr seddel og bestemmer meg for å gjøre noe så dumt som å levere den inn til politiet for å få 10% finnerlønn. Hva skjer med de resterendes 90% av pengene?

Er ikke det med 10% finnerlønn bare gammel, men frivillig, høflighet? Står det noen plass at man har rett på 10% finnerlønn eller at politiet har den praksisen? Hva om noen finner 1kg kokain gjemt?

 

Vet ikke, trodde det var sånn.

 

Men finnerlønn eller ikke. Hva skjer om jeg leverer en 1000 seddel til politiet som jeg finner på bakken. Får jeg noe finnerlønn? Hvem får pengene?

 

 

Lovdata.no @ lov om hittegods. et par punkter:

 

først, "hva om noen finner 1kg kokain"

 

Hva er hittegods - § 1, første ledd, første setning

Hittegods er lausøyre som har kome bort for innehavaren utan at han ville det, og som nokon har funne og teke hand um.
- jeg mener det ikke omfatter narkotika, jfr løsøre.

 

Om finnerlønn

Finnaren kan nekta å gjeva hittegodset frå seg til eigaren før eigaren har svara ei høveleg finnarløn og den kostnaden som finnaren har havt med godset. Vert ikkje partane samde, fastset politiet kor mykje finnaren skal ha. For slikt gods som er nemnt i § 3, kan det ikkje krevjast finnarløn.

 

Hittegods som politiet har teke vare på, skal eigaren berre få att mot å yta så stor finnarløn som politiet fastset, så nær som når det gjeld gods som nemnt i § 3 eller det er gjeve avkall på finnarløn eller finnaren samtykkjer.

 

Når finnarløn vert fastsett, skal det takast omsyn til kva slag gods det gjeld, kva verde det har, kva stad det er funne og andre omstende i samband med funnet. Finnarløn bør vanleg ikkje setjast til meir enn 20 prosent og ikkje over kr. 15 når verdet på godset er kr. 100 eller mindre, 15 prosent, men ikkje over kr. 50 på større verde til det kjem opp i kr. 500 og ikkje meir enn 10 prosent når verdet er over kr. 500.

 

Finnarløn som politiet har godskrive finnaren, skal gå til statskassa om finnaren ikkje melder seg og krev pengane innan 3 månader etter at han har fått varsel.

Lenke til kommentar
Ok, men ta for eksempel et hydrogen-atom, hvor elektronet hopper fra E1 til E2

 

Eller et gjennomsnitt :)

Hmm, det er rett og slett ikke så enkelt å si på stående fot. Atomorbitaler og elektroners posisjoner er ikke akkurat enkelt kvantiserbar. De har jo ikke et definitt avstandsmål.

 

Jeg vil uansett tro det er snakk om størrelser av ordenen 0,1 Å (1×10−11 m).

 

Agh, håper det er noen her inne som er flinkere i fys.chem enn undertegnede. :p

Lenke til kommentar
Har ett lite problem her, prøver å regne ut noe, men ifølge denne kilden (punkt 9) så er karboninnholdet 86%

153786.jpeg

Det ser ut som at du bruker 4 som atommasse for hydrogen. Bruk 1,01 i stedet, så får du 86 %.

 

Hvordan kan bevegelsesmengden til to kolliderende kuler være bevart når kulene påvirkes av tyngdekraften?

Hvis de ruller på et bord er det jo greit, for da gjør ikke tyngdekraften noe arbeid på dem. Arbeid er som du sikkert vet skalarproduktet av kraftvektoren og forflytningsvektoren, og dette blir 0 når vinkelen mellom dem er 90º.

Lenke til kommentar
Går det an og bite av seg armen?

Ja jeg er i søndags humør :wee:

 

Er du skikkelig barsk, så klarer du sikkert å rive vekk kjøttet i alle fall, litt etter litt. Selve beinet blir litt verre, men med tålmodighet går vel det meste.

 

Forøvrig... jeg vil ikke vite hva du gjør på søndager, Batnobbit :)

Endret av hallgeirl
Lenke til kommentar

Godt mulig. Da vet jeg det også.

Ok et annet: Hvor stor avstand måtte det ha vært før jeg kunne fått skade av en små stein? Da mener jeg avstand rett opp i luften. Hvis steinens størelse er like stor som neglen min sånn ca.

ja det ble litt kluss med setningen men solen lyser på skjermen så jeg ser ikke så godt hva jeg skriver.

Lenke til kommentar

Raskt svar, nei du vil ikke bli noe spesielt skadet av dette. Stenen kommer til å nå noe som på engelsk heter "thermal velocity", altså at graviatsjonens arbeid vil bli matchet med luftmotstandens arbeid og derfor nå en maks fart. Siden stenen da kommer til å være så liten og så lett vil denne hastigheten ikke være stor nok til å skade noe spesielt.

 

Mythbusters testet en myte om det å slippe en mynt fra Empire State building, å de bygde et luftgevær som de skøt ut mynter i "thermal velocity". De kjente det ja, men va ikke alvorlig skadet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...