Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Husker å ha lest noe om at naturen lagde virus elns for å infisere en spesifikk dyreart slik at populasjonen ikke skulle gå ut av kontroll. Noen som kan bekrefte dette for meg og si hva slags dyr det var?

Er vel mer resultat av at bakterier og virus i fri utfoldelse grunnet underernæring eller noe i den dur?

Lenke til kommentar
Igjen, Jorden gjør ikke noe :) Det er ingen som kontrollerer noe eller bestemmer noe.

Jeg snakker ikke om noen gud..

 

Jeg mener at jeg har lest noe om at ved jevne mellomrom blir en alt for stor populasjon av en dyreart (tror det er mus eller lemen), slik at naturen "lager" en epidemi som rammer disse dyrene slik at de havner på et normalt nivå.

Lenke til kommentar

Igjen, ingen lager noe!

 

Jeg vet du har fårstått det, men du bruker fortsatt den formuleringen, og den er bare feil.

 

Det du snakker om er nok populasjonssyklus eller noe lignende. Det er det at mange arter øker og minker kraftig i antall jevnlig. For eksempel lemen (bare tar et dyr, vet ikke om lemen har en slik syklus) blir alt for mange et år, pga. gode forhold og mye mat. Dette gjør utslag i at deres matkilder blir tømt, og mange sulter. Da dør mange pga. sult, både direkte og indirekte, for eksempel i form av at immunforsvaret svekkes, og de har lettere for å fange en sykdom. Etterhvert vil bestanden av lemen minke ganske kraftig, og da vil bestanden av de dyrene/plantene som lemen lever av begynne å vokse. Det vil si at neste år så har alle lemens masse mat, og gode forhold for å overleve. Det gjør at lemenbestanden øker fort igjen, og vi er tilbake til null.

 

Dette skjer langt oppover i næringskjedene og langt nedover. Alle påvirker alle, det er naturens balanse.

 

...og slutt å si at naturen eller "Jorden" lager sykdommer :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Poenget er at du gir naturen en intelligens. Naturen og Jorda er totalt blind og "lager" derfor ikke noen mekanismer for å regulere populasjon.

 

Det jeg tror du snakker om er bæreevne. Om en populasjon vokser over bæreevnen vil det bli mangel på bl.a mat og dermed massedød slik at populasjonen ramler ned på et nivå under bæreevnen.

Lenke til kommentar
Poenget er at du gir naturen en intelligens. Naturen og Jorda er totalt blind og "lager" derfor ikke noen mekanismer for å regulere populasjon.

 

Det jeg tror du snakker om er bæreevne. Om en populasjon vokser over bæreevnen vil det bli mangel på bl.a mat og dermed massedød slik at populasjonen ramler ned på et nivå under bæreevnen.

Det er jo et system som er litt intelligent på en måte da.

Lenke til kommentar
Poenget er at du gir naturen en intelligens. Naturen og Jorda er totalt blind og "lager" derfor ikke noen mekanismer for å regulere populasjon.

 

Det jeg tror du snakker om er bæreevne. Om en populasjon vokser over bæreevnen vil det bli mangel på bl.a mat og dermed massedød slik at populasjonen ramler ned på et nivå under bæreevnen.

 

Ja, det var bæreevne jeg også mente :)

Lenke til kommentar
Om jeg finner en 1000kr seddel og bestemmer meg for å gjøre noe så dumt som å levere den inn til politiet for å få 10% finnerlønn. Hva skjer med de resterendes 90% av pengene?

Er ikke det med 10% finnerlønn bare gammel, men frivillig, høflighet? Står det noen plass at man har rett på 10% finnerlønn eller at politiet har den praksisen? Hva om noen finner 1kg kokain gjemt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...